Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster NÄSSJÖ KUNGSÖRNEN 5 - husnr 1A, BODAFORS KYRKA

 Byggnad - Värdering

BODAFORS KYRKA (akt.)
1/1/07
Motivering
Bodafors kyrka är uppförd 1940 efter ritningar av Borohus-arkitekterna
E och T Kjellberg samt HSB:s arkitekt J Widell. Bygget
fi nansierades till viss del av ortens stora möbelindustri, en del av AB
Svenska Möbelfabrikerna. Kyrkan har en traditionell salkyrkoplan
med kor i öster och sidoställt torn vid västgaveln. En genomgripande
om- och tillbyggnad 1972 genom arkitekt Ralph Erskine har gett
exteriören dess nuvarande särpräglade karaktär. Kyrkan markerar sig
genom sitt tegeltäckta sadeltak gentemot de horisontellt utbredda,
kubiska byggnadskroppar som tillkom nämnda år. Tillbyggnaderna
rymmer församlingshem vid kyrkans nordsida samt pastorsexpedition
vid dess sydsida. Byggnadskomplexet ger ett samlat intryck
med enhetlig fasadbehandling i form av tryckimpregnerad furupanel.
Dess lockbräder och grova lister bildar en medvetet varierad
rytm som spelar mot den horisontalitet som understryks av de till
stor del liggande, ospröjsade fönstren i tillbyggnaderna. Fasadbeklädnaden
är en medveten koppling till träindustrins betydelse på
orten. Det resliga tornet avslutas genom två mot varandra vinklade
takfall. Pastorsexpeditionen öppnar sig mot en liten innergård där
kyrkan utgör ena långsidan.
Kyrkorummet är föga förändrat sedan 1940-talet och utgör en
mycket god exponent för sin tids ideal. Ljusa ytor av ädelträ och
ett i funktionalistisk anda reducerat formspråk kännetecknar
interiören. Blickfång bildar Olle Hjortzbergs fondmålning av
Korsfästelsen med inslag av lokala element och samtidsmarkörer,
helt i samklang med folkkyrkans tankegångar. Övriga väggar är
klädda med ljus mahognyfanér. Ljuset faller in från sydsidans stora
fönster. Kännetecknande för det begynnande intresset att koppla
samman kyrka och församlingsfunktioner är korets vikvägg mot
församlingssalen. Kyrkoinredningen i sin helhet har ritats av AB
Svenska Möbelfabrikernas arkitekt Bertil Fridhagen och tillverkats
på ortens fabrik. Altarring, predikstol och bänkgavlar är klädda med
vresfurufanér, vilket understryker enhetligheten. Genomgående har
en påtaglig omsorg lagts vid detaljutförande. Sentida tillägg som
splittrar intrycket har varit få. De 1972 tillbyggda utrymmena har
ett enhetligt utförande med ohyvlad furuspont på väggar och tak.
De förändringar som företagits i dessa delar har underordnat sig
den befi ntliga karaktären.
Bodafors kyrka speglar såväl 1900-talets starka kapellrörelser som
några av de största namnen inom svensk modernism. Kyrkorummet
utgör länets enda konsekvent genomförda kyrkointeriör från
denna tid som bevarats till idag. Till detta kommer exteriören som
ett exempel på en av efterkrigstidens mest namnkunniga arkitekter i Sverige och den starka kopplingen till ortens upphov, möbelindustrin.
Kyrkan skyddas enligt beslut av Riksantikvarieämbetet genom
Kulturminneslagen.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan:
- Kyrkan representerar den under 1900-talet vanliga sammankopplingen
av församlingslokaler och kyrkorum, vanligen kännetecknande
för stadsdelskyrkor.
- Exteriörens konsekventa gestaltning från 1972 med tryckimpregnerad,
omålad furupanel och kringbyggd innergård.
- Kyrkorummets i det närmaste oförändrade karaktär från byggnadstiden
med enhetlig inredning.
- Olle Hjortzbergs fondmålning.