Stäng fönster NÄSSJÖ KUNGSÖRNEN 5 - husnr 1A, BODAFORS KYRKA
Byggnad - Värdering
BODAFORS KYRKA (akt.) | |
1/1/07 |
Motivering |
---|
Bodafors kyrka är uppförd 1940 efter ritningar av Borohus-arkitekterna E och T Kjellberg samt HSB:s arkitekt J Widell. Bygget fi nansierades till viss del av ortens stora möbelindustri, en del av AB Svenska Möbelfabrikerna. Kyrkan har en traditionell salkyrkoplan med kor i öster och sidoställt torn vid västgaveln. En genomgripande om- och tillbyggnad 1972 genom arkitekt Ralph Erskine har gett exteriören dess nuvarande särpräglade karaktär. Kyrkan markerar sig genom sitt tegeltäckta sadeltak gentemot de horisontellt utbredda, kubiska byggnadskroppar som tillkom nämnda år. Tillbyggnaderna rymmer församlingshem vid kyrkans nordsida samt pastorsexpedition vid dess sydsida. Byggnadskomplexet ger ett samlat intryck med enhetlig fasadbehandling i form av tryckimpregnerad furupanel. Dess lockbräder och grova lister bildar en medvetet varierad rytm som spelar mot den horisontalitet som understryks av de till stor del liggande, ospröjsade fönstren i tillbyggnaderna. Fasadbeklädnaden är en medveten koppling till träindustrins betydelse på orten. Det resliga tornet avslutas genom två mot varandra vinklade takfall. Pastorsexpeditionen öppnar sig mot en liten innergård där kyrkan utgör ena långsidan. Kyrkorummet är föga förändrat sedan 1940-talet och utgör en mycket god exponent för sin tids ideal. Ljusa ytor av ädelträ och ett i funktionalistisk anda reducerat formspråk kännetecknar interiören. Blickfång bildar Olle Hjortzbergs fondmålning av Korsfästelsen med inslag av lokala element och samtidsmarkörer, helt i samklang med folkkyrkans tankegångar. Övriga väggar är klädda med ljus mahognyfanér. Ljuset faller in från sydsidans stora fönster. Kännetecknande för det begynnande intresset att koppla samman kyrka och församlingsfunktioner är korets vikvägg mot församlingssalen. Kyrkoinredningen i sin helhet har ritats av AB Svenska Möbelfabrikernas arkitekt Bertil Fridhagen och tillverkats på ortens fabrik. Altarring, predikstol och bänkgavlar är klädda med vresfurufanér, vilket understryker enhetligheten. Genomgående har en påtaglig omsorg lagts vid detaljutförande. Sentida tillägg som splittrar intrycket har varit få. De 1972 tillbyggda utrymmena har ett enhetligt utförande med ohyvlad furuspont på väggar och tak. De förändringar som företagits i dessa delar har underordnat sig den befi ntliga karaktären. Bodafors kyrka speglar såväl 1900-talets starka kapellrörelser som några av de största namnen inom svensk modernism. Kyrkorummet utgör länets enda konsekvent genomförda kyrkointeriör från denna tid som bevarats till idag. Till detta kommer exteriören som ett exempel på en av efterkrigstidens mest namnkunniga arkitekter i Sverige och den starka kopplingen till ortens upphov, möbelindustrin. Kyrkan skyddas enligt beslut av Riksantikvarieämbetet genom Kulturminneslagen. Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan: - Kyrkan representerar den under 1900-talet vanliga sammankopplingen av församlingslokaler och kyrkorum, vanligen kännetecknande för stadsdelskyrkor. - Exteriörens konsekventa gestaltning från 1972 med tryckimpregnerad, omålad furupanel och kringbyggd innergård. - Kyrkorummets i det närmaste oförändrade karaktär från byggnadstiden med enhetlig inredning. - Olle Hjortzbergs fondmålning. |