Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VÄRNAMO GÄLLARYDS STOM 2:1 - husnr 1, GÄLLARYDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

GÄLLARYDS KYRKA (akt.)
1/1/07
Motivering
Gällaryds kyrka uppfördes 1782-86 efter ritningar som signerats av
Thure Wennberg på Överintendentsämbetet, efter att ha bearbetat
lokala önskemål som återgår på stora likheter med Alseda kyrka.
Kyrkan har en typisk gustaviansk exteriör med svängd tornhuv och
en hög takresning. Taket är lagt med skiff er, vilket verkar ha ursprunglig
kontinuitet. Förutom tornhuven och taket är även fasader
med slätputs och fönstren typiska och karaktärsbildande uttryck i
kyrkans exteriör. Därmed är material och hantverksmetoder kopplade
till dessa delar extra värdefulla för upplevelsen av kyrkan.
Invändigt präglas kyrkan av de tre stora renoveringar som genomfördes
under 1900-talet. De två senaste har försökt dölja spåren av
den första renoveringen och idag är det ett enkelt och i nyklassisk
stil präglat rum, med enhetlig färgsättning från 1980-talet i relativt
kraftigt blåa nyanser. Äldre färgskikt fi nns delvis bevarade under
nuvarande samt under bland annat trappan till läktaren, dessa är
värdefulla som källmaterial om kyrkans tidigare utseende. Huvuddelen
av de större fasta inventarierna är från 1900-talet och ändrade
vid renoveringen 1944, under ledning av arkitekt Paul Boberg.
Förutom ett enkelt och allmänt nyklassiskt uttryck, hålls de ihop
av den blå färgsättningen. Orgel med fasad är utförd av E Wirell
1908, men orgelverket byttes ut 1960 med ett från Mårtenssons
orgelfabrik. Altartavlan är målad av konstnär Erik Abrahamsson
1944 och föreställer Kristi himmelsfärd, dess kraftiga färgskala har
troligen infl uerat färgsättningen av övriga kyrkan. Från samma år är
även hela altaruppsättningen. Endast predikstolen av Sven Nilsson
Morin är äldre än 1900-tal och samtida med kyrkans uppförande.
Dopfunten är från 1936, av okänd stenmästare.
Kyrkans många invändiga ändringar ger kyrkan ett lägre autenticitetsvärde,
men interiören är ändå enhetlig och stilmässigt relativt
trogen kyrkans nyklassiska ursprung. Värdefullt för att förstå och
läsa kyrkans äldre historia som gudstjänstrum är de bevarade föremål
som tagits ur bruk och förvaras på tornvinden.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan:
• Kyrkan har en välbevarad gustavianskt präglad exteriör. Material
och hantverkstekniker kopplade till de typiska karaktärsdragen är
viktiga för upplevelsen av kyrkan som ett autentiskt gustavianskt
byggnadsverk.
• Predikstolen av Sven Nilsson Morin är en del av kyrkorummets
ursprungliga interiör. Samtliga ursprungliga delar, så som material
i exteriör, stomme, och bevarad inredning är värdefulla som autentiska
vittnesmål om kyrkans äldsta historia.