Stäng fönster VÄRNAMO GÄLLARYDS STOM 2:1 - husnr 1, GÄLLARYDS KYRKA
Byggnad - Värdering
GÄLLARYDS KYRKA (akt.) | |
1/1/07 |
Motivering |
---|
Gällaryds kyrka uppfördes 1782-86 efter ritningar som signerats av Thure Wennberg på Överintendentsämbetet, efter att ha bearbetat lokala önskemål som återgår på stora likheter med Alseda kyrka. Kyrkan har en typisk gustaviansk exteriör med svängd tornhuv och en hög takresning. Taket är lagt med skiff er, vilket verkar ha ursprunglig kontinuitet. Förutom tornhuven och taket är även fasader med slätputs och fönstren typiska och karaktärsbildande uttryck i kyrkans exteriör. Därmed är material och hantverksmetoder kopplade till dessa delar extra värdefulla för upplevelsen av kyrkan. Invändigt präglas kyrkan av de tre stora renoveringar som genomfördes under 1900-talet. De två senaste har försökt dölja spåren av den första renoveringen och idag är det ett enkelt och i nyklassisk stil präglat rum, med enhetlig färgsättning från 1980-talet i relativt kraftigt blåa nyanser. Äldre färgskikt fi nns delvis bevarade under nuvarande samt under bland annat trappan till läktaren, dessa är värdefulla som källmaterial om kyrkans tidigare utseende. Huvuddelen av de större fasta inventarierna är från 1900-talet och ändrade vid renoveringen 1944, under ledning av arkitekt Paul Boberg. Förutom ett enkelt och allmänt nyklassiskt uttryck, hålls de ihop av den blå färgsättningen. Orgel med fasad är utförd av E Wirell 1908, men orgelverket byttes ut 1960 med ett från Mårtenssons orgelfabrik. Altartavlan är målad av konstnär Erik Abrahamsson 1944 och föreställer Kristi himmelsfärd, dess kraftiga färgskala har troligen infl uerat färgsättningen av övriga kyrkan. Från samma år är även hela altaruppsättningen. Endast predikstolen av Sven Nilsson Morin är äldre än 1900-tal och samtida med kyrkans uppförande. Dopfunten är från 1936, av okänd stenmästare. Kyrkans många invändiga ändringar ger kyrkan ett lägre autenticitetsvärde, men interiören är ändå enhetlig och stilmässigt relativt trogen kyrkans nyklassiska ursprung. Värdefullt för att förstå och läsa kyrkans äldre historia som gudstjänstrum är de bevarade föremål som tagits ur bruk och förvaras på tornvinden. Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan: • Kyrkan har en välbevarad gustavianskt präglad exteriör. Material och hantverkstekniker kopplade till de typiska karaktärsdragen är viktiga för upplevelsen av kyrkan som ett autentiskt gustavianskt byggnadsverk. • Predikstolen av Sven Nilsson Morin är en del av kyrkorummets ursprungliga interiör. Samtliga ursprungliga delar, så som material i exteriör, stomme, och bevarad inredning är värdefulla som autentiska vittnesmål om kyrkans äldsta historia. |