Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GISLAVED KYRKAN 1 - husnr 1, GISLAVEDS KYRKA

 Byggnad - Värdering

GISLAVEDS KYRKA (akt.)
1/1/04
Motivering
Gislaveds kyrka hör till de kyrkobyggnader som samtidigt är traditionell och modernistisk. Den möter
besökaren med kyrkobyggnadernas närmast klassiska arkitektoniska attribut men uppvisar samtidigt ett
formspråk som lika gärna kunna vara hämtat ur en profan miljö. Det är i detta möte mellan kontraster
som kyrkobyggnadens styrka ligger.
Gislaveds kyrka utgör ett gott exempel på hur man så sent som på 1930-talet, mitt i den rådande
funktionalismen, kunde arbeta med ett formspråk som snarare för tanken till det sena 1800-talets
katedralbyggande i Helgo Zettervalls anda än till arkitekturbranschens många gånger minimalistiska
skapelser.
Kanske är det också kyrkans röda tegel och kyrkobyggnadens tydliga förankring längre tillbaka i
arkitekturhistorien som inspirerade konstnären Axel Wallert till att i sina bibliska motivval arbeta både
traditionellt och modernistiskt. Genom att arbeta på ett mångfasetterat sätt tog han också ett helhetsgrepp
om kyrkorummet.
Gislaveds kyrka kan svårligen placeras i en entydig arkitektonisk stil. Likt många av våra kvarvarande
medeltidskyrkor har kyrkan genomgått ombyggnader som på ett radikalt sätt har förändrats dess
ursprungliga arkitektur. Dagens kyrkobyggnad är därför i det närmaste eklektisk. Det innebär emellertid
inte att dess kulturhistoriska värde skulle vara mindre. Istället medför detta andra krav i vårt
förhållningssätt till vad vi bör bevara och vilka övervägande vi bör ta i beaktande, vid eventuellt
kommande förändringar av exempelvis kyrkorummet. Det är inte lika självklart hur vi skall förhålla oss
till detta som i en mer renodlad kyrkomiljö.
I Gislaveds kyrka har man lyckats skapa ett harmoniskt kyrkorum med inslag från flera olika
tidsperioder. Sedan kapellet, dåvarande Båraryds kapell invidges 1906, har kyrkorummet förändrats i
huvudsak vid tre tillfällen. 1935 byggdes kapellet om och fick sin nuvarande, mer långsträckta volym.
Vidare genomgick kyrkorummet en del förändringar i samband med Axel Wallert utsmyckning. Nu
sattes bland annat korets tre fönster för samtidigt som ett nytt togs upp på dess södra vägg. 1985 utfördes
stora arbeten i kyrkorummet och interiören fick under ledning av arkitekten Per Rudenstam sitt
nuvarande utseende. Förutom en del förändringar av den fasta inredningen bestod arbetet till stor del av
en ny färgsättning, vilken hämtades från Wallerts målningar.
Kännetecknande för kyrkorummet är att såväl fast inredning som lösa inventarier uppvisar stor
individualitet samtidigt som de interagerar och inger besökaren lugn. I jämförelse med kyrkointeriörer
där man istället försökt anpassa nya inslag genom att efterlikna det ursprungliga, vilket ibland har
resulterat i pastisch, uppvisar nämnda kyrkorum en interiör med rötter såväl i tiden för kyrkans
uppförande som i nutid. Därtill knyter den fasta inredningens färgskala på ett fint sätt an till det måleri
som Axel Wallert utförde.
Vid eventuella framtida förändringar av kyrkan är det viktigt att förutom helheten också beakta detaljer,
såsom exteriörens koncentration på byggmaterialen sten, tegel och plåt. Tillägg bör därmed utföras i
samma material och ha en ytbehandling som så nära som möjligt överensstämmer med befintliga
material. Ett exempel på detta är hur fasadens tegelmurar har bundits samman med hjälp av vulstformade
fogar. Att bevara och i samband med framtida åtgärder fortsatt arbeta med dessa fogar är mycket för
kyrkobyggnadens särdrag.
Beträffande den interiöra miljön är det önskvärt att tillägg eller borttagande i form av fast inredning eller
lösa inventarier sker på ett sådant sätt att befintlig miljö innan förändringen genomförs noggrant
inventeras och konsekvenserna i möjligaste mån blir överblickbara. Önskvärt är också att man även i
fortsättningen arbetar efter devisen att skapa harmoni i kyrkorummet genom en dialog med det befintliga
och användande av naturmaterial samtidigt det nya tillåts tala för sig själv.
Centralt för kyrkorummets karaktär är det måleri som Axel Wallert utförde under perioden 1953-1955.
Wallerts uppdrag omfattade utsmyckning i form av en alfrescomålning i koret, målningar i långhusets
tak, måleri på predikstolen respektive läktarbröstet. Målningarna har kommit att bli kyrkans interiört sett
mest karaktärsskapande inslag, varför stor varsamhet bör iakttas i vården av samtliga målade ytor.

Sammanfattning
- Gislaveds kyrka är både traditionell och modernistisk. Det är i mötet mellan kontraster som en stor
del av kyrkobyggnadens styrka och särdrag ligger.
- Gislaveds kyrka uppfördes ursprungligen som Båraryds kapell och har i flera etapper genomgått
omfattande förändringar, inte minst beträffande byggnadskroppens volym och utformning.
- Dagens kyrkobyggnad därför på flera sätt eklektisk, vilket kräver ett annat förhållningssätt vad gäller
synen på det som utgör kyrkans autenticitet.
- Kännetecknande för Gislaveds kyrka är exteriörens tre huvudsakliga material, den kvaderhuggna och
rusticerade graniten i grunden, fasadens röda och mönstermurade tegel liksom takets grönmålade
plåt. Med undantag av taket som ursprungligen var täckt av spån, utgör materialen och deras
ytbehandlingar en stor del av kyrkobyggnadens kulturhistoriska värde. Dessa är viktiga att bevara
vid kommande åtgärder liksom att fortsatt använda sig av om eventuella tillägg blir aktuella.
- Vidare är detaljer i exteriören viktiga för att bevara kyrkans särdrag, märk särskilt tegelmurarnas
vulstformade fogar.
- Dagens kyrkorum är i likhet med exteriören ett resultat av flera genomförda förändringar, i huvudsak
genomförda under perioderna 1935, 1953-55 och 1985.
- Kännetecknande för kyrkorummet är att det i samband med den senaste mer omfattande förändringen
som gjordes 1984, försågs med starkare kulörer än tidigare. Arkitekten Per Rudenstam valde att
utifrån Axel Wallerts målningar välja ut kulörer som på ett tydligt sätt kunde användas för att
poängtera kyrkorummets olika funktioner. Nämnda förändringar förtydligade det faktum att
kyrkorummet utgör ett möte mellan ursprunglig inredning och senare tillägg. Här finns inte pastisch
utan vart föremål, i form av fast inredning eller lösa inventarier, står för sin tid.
- Av särskilt stort intresse är det måleri som stockholmskonstnären Axel Wallert har utförde 1953-
1955. Han fick genom alfrescomålningen i koret, takmålningarna samt måleriet på läktarbröstet och
predikstolen möjlighet att ta ett helhetsgrepp på kyrkorummets utformning. Nämnda måleri
representerar kyrkans ett mycket stort kulturhistoriska värde. Det är därför särskilt viktigt att iaktta
stor varsamhet vid kommande underhåll som berör eller sker i anslutning till målningarna.