Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ÅNGE LILLBODA 1:19 - husnr 1, TORPSHAMMARS KYRKA

 Byggnad - Värdering

TORPSHAMMARS KYRKA (akt.)
12/31/06
Motivering
Torpshammars kyrka uppfördes som svar på en expanderande modern bruksort där befolkningen växte och vare sig fick plats eller hörde hemma i den gamla Torps socken intill. Kyrkobyggnaden är starkt påverkad av en allt mer sekulariserad trend i samhället. Exteriört kan man ta den för en bergsmansgård, eller en 1700-tals herrgård i modern tappning. Salskyrkobyggnaden i sin medeltida urbild utgör urformen och passar in i ett nationalromantiskt tidevarv strax före andra världskriget. Att den historiska förebilden i närliggande Borgsjö kyrka inte heller är fel är uppenbart med de slätputsade fasaderna och det höga valmade taket, samt en central takryttare. Ursprungligen tänkte sig arkitekten spåntak, men det blev ett mer ståndsmässigt skiffertak. En fristående klockstapel stärker den historiska kopplingen.

Kyrkan karaktäriseras interiört också av sin uppförandetid. Mycket lite tycks ha förändrats. Det rektangulära rummet domineras av sitt platta dekormålade trätak, och sin ensartade färgsättning, de höga smala fönstren och den gulaktiga dagern. Den moderna tiden har starkt förenklat uttrycket, detaljeringen är påverkad av funktionalismens dagordning. Men den historicerande inriktningen för kyrkobyggandet är ännu påtagligt - nationalromantiskt färgat - men aningen osäkert i formvalet.

Torpshammars kyrka är en ovanligt välbevarad kyrka inom stiftet.

Att särskilt tänka på:
* Det originella smidesstaketet från 1963 som med sin ambition och konstnärliga charm utgör ett omistligt inslag i miljön
* Exteriörens tydliga uttryck för ett alltmer sekulariserat samhälle där arkitektens form och motivval bildar en helhet som ännu är mycket tidstrogen och inte bör förvanskas
* Interiörens välbevarade helhet från uppförandet 1938 med alla snickerier på plats – altarring, altarskåp, predikstol, nummertavlor, läktare med orgelfasad etc, färgsättning. Detta är ett utmärkt exempel på den kvardröjande historiscism som kyrkorna ännu gavs trots att byggnaden i sig kan upplevas profan och ha drag av både herrgård och allmän samlingslokal