Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SÄVSJÖ NORRA LJUNGA KYRKA 1:1 - husnr 1, NORRA LJUNGA KYRKA

 Byggnad - Värdering

NORRA LJUNGA KYRKA (akt.)
1/1/09
Motivering
Norra Ljunga kyrka är ursprungligen en tidigmedeltida kyrka som
kompletterats och förändrats successivt. Såväl byggnadskroppen
som inredningen uppvisar delar från olika skeden, främst 1200-
och 1700-talet. Icke desto mindre har kyrkans exteriör kvar sin
tidigmedeltida karaktär. Även kyrkorummet bevarar mycket av den
medeltida arkitekturen, men här kompletteras karaktären av träinredning
från framför allt 1700-talet, där konstnären Pehr Hörbergs
insatser framträder tydligt.
Byggnadskroppens äldsta skeden är tydligt avläsbara och som
alltid omfattar ett medeltida byggnadsverk stora byggnadshistoriska
värden. Här har den för Njudingskyrkorna sedvanliga uppdelningen
i långhus, kor och absid på ett tidigt stadium ändrats till ett rakavslutat
kor och ett västtorn. Västportalen är särskilt anslående och ett
betydelsefullt exempel på romansk stenbyggnadskonst i Småland.
Den för några andra kyrkor i trakten förekommande utvändiga,
röda dekormålningen är här bevarad respektive rekonstruerad.
Invändigt bevarar kyrkobyggnaden i hög grad den medeltida
karaktären med kor, triumfbåge, långhus, valv och bevarade eller
markerade fönster- och dörröppningar. Triumfbågens öppning
synes inte ha förändrats sedan uppförandet. Kyrkorummet är
emellertid fattigt på medeltida inredning. I stället har all mer betydande
träinredning – altarring, predikstol, bänkinredning och
läktare – tillkommit under 1700-talets första hälft. De har för sin
tid typisk utformning med spegelindelning, pilastrar, reliefdekor m.
m. Mycket av denna träinredning fick under en period kring 1770
målad dekor av den vittberömde häradsmålaren Pehr Hörberg. Han
har särskilt dekorerat speglar med blomstermotiv. Han har även
snidat de symboliska träfi gurer som pryder predikstolen.
Kyrkobyggnaden har under 1900-talet varit föremål för omfattande
ombyggnads- och restaureringsarbeten. De förändringar som
genomfördes omkring 1900 innebar, med dagens betraktelsesätt,
i många stycken en förvanskning av såväl exteriör som interiör.
Förändringen av torntaket och bytet av bänkinredning var särskilt
iögonfallande. Restaureringsarbetena på 1950-talet innebar däremot
i hög grad ett återställande av kyrkobyggnaden genom att
bland annat torntaket och bänkinredningen återställdes. Vidare
företogs framtagning och konservering av de muralmålningar som
återupptäcktes då. Härigenom skedde en påtaglig förstärkning och
ett tydliggörande av kyrkobyggnadens långa historia.
Av kyrkorummets inredning märks främst den redan nämnda
träinredningen. Utöver denna är det värt att nämna även den ålderdomliga
sakristiedörren. Orgeln kan sägas vara en årsring i kyrkorummets
utveckling, även om den inte i sig kan sägas vara särskilt
märklig, vare sig klangmässigt eller arkitektoniskt.

Sammanfattning
• Kyrkans byggnadskropp speglar två huvudsakliga byggnadsperioder.
Under 1100-talet tillkom ett långhus, ett kor och en absid.
Under århundradet därefter ersattes absiden av ett utvidgat rakavslutat
kor samt tillkom ett västtorn. Exteriören som helhet besitter
därför höga byggnadshistoriska värden.
• Kyrkorummet med dess spår från såväl medeltid som 1700-tal
illustrerar tydligt byggnadens utveckling. Den fasta träinredningen
med dekorationsmålningar av konstnären Pehr Hörberg är välbevarad
och besitter höga konstnärliga och kulturhistoriska värden och
bidrar i hög grad till att ge kyrkorummet dess karaktär.
• Det medeltida murverket vittnar om kyrkans byggnadstekniska
historia. I murverket ingår fl era partier med huggen sandsten, bland
annat en ståtlig västportal. Murverkskonstruktionen är därför värdefull
som byggnads- och teknikhistorisk primärkälla.