Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster GNOSJÖ GNOSJÖ 1:10 - husnr 2, GNOSJÖ KYRKA

 Byggnad - Värdering

GNOSJÖ KYRKA (akt.)
1/1/05
Motivering
Gnosjö kyrka uppfördes 1885 av byggmästare Anders Larsson
som använde sig av de ritningar som arkitekt Johan Fredrik
Åbom upprättade för Båraryds kyrka. Kyrkan uppvisar drag av
den nygotik som bland andra historiserande stilar kom att
ersätta de mer sparsmakade nyklassicistiska
kyrkobyggnaderna. Den nuvarande kyrkan är uppförd på en
helt ny plats, den träkyrka som föregick den nuvarande låg
närmare Gnosjösjön. I kyrkan finns flera exempel på äldre
inventarier som anknyter till den kyrkliga kontinuitet som finns
på platsen.
Kyrkan har ett utmärkande läge invid Gnosjösjön och
exteriören karaktäriseras av ljusa murytor med högresta
fönsteröppningar. Den spetsiga spiran och ornamentik som
takryttarna m.m. ger arkitekturen ett liv som skiljer kyrkan från
de mer typiska klassicistiska kyrkorna. Exteriören är mycket
välbevarad och den största förändring som skett med den yttre
miljön har varit en ny entré till sakristian samt den asfalterade
parkeringsplanen framför kyrkobyggnaden
tillkommit.
Invändigt uppvisar kyrkan ett sammanhållet
kyrkorum helt präglat av de nyklassicistiska
idealen. Det har skett ett antal representativa
förändringar sedan kyrkan byggdes i slutet av
1800-talet. Det är främst två stora restaureringstillfällena
som kyrkan som ger interiören sin karaktär.
Vid 1930-talets restaurering genomfördes åtgärder
som avsåg att stärka det nyklassicistiska uttrycket
då bland annat bänkinredningen gjordes om från
öppen till en sluten bänkinredning. Arbetena på
1970-talet präglar starkt det färgmässiga intrycket
som ges av interiören. Den färgsättning som
valdes då är tämligen mild men de mer färgstarka
inslagen är definitivt en produkt av sin tid.
Av äldre inventarier utgör de åtta målningarna på
träpannåer bland de äldsta inslagen, det finns även
flera bildhuggeriarbeten utförda av bildhuggaren
Sven Morinn monterade i kyrkan. I tornutrymmet
finns delar av en äldre predikstol bevarade samt
delar av den äldre kyrkorgeln. Den nuvarande
orgeln byggdes om på 1960-talet men är i sin
fasad bevarad från tillkomsten 1905. Dopfunten
tillverkades 1940 i vit kalksten. Altarmålningen
med sin omfattning bildar en tydlig blickpunkt i
kyrkan och målningen är utförd av den lokale
konstnären Ludvig Frid.
Sammantaget har Gnosjö kyrka en välbevarad
exteriör som är tillkommen i en brytningstid
mellan det rent nyklassicistiska kyrkobyggandet
och de historiserande stilar som följde därpå. De
ljusa murytorna och fasadernas symmetri är viktiga element för kyrkans uttryck. Invändigt har det gjort
en del mycket karaktäristiska förändringar som är läsbara i interiören. Kyrkorummet är trots förändringar
väl sammanhållet och utgör ett gott exempel på de nyklassicistiska idealen.
Inventarier tagna ur bruk och förvarade på sekundär plats är viktiga dokument över kyrkans användning i
äldre tid.

Sammanfattning
- Gnosjö kyrka har en välbevarad exteriör där den enda ändringen som gjorts i fasaderna är att en ny
entré till sakristian tagits upp vid kyrkans västra sidan. Interiört har det skett en del ändringar som är
typiska för de nyklassicistiska kyrkorna men kyrkorummet är fortfarande väl sammanhållet och utgör ett
representativt exempel på det nyklassicistiska kyrkobyggandet.
- De förändringar som skett invändigt är läsbara vilket ger kyrkan tydliga årsringar som tillsammans med
de äldre inventarierna och inredningsdetaljerna berättar om ortens kyrkliga historia