Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ÅSTORP BROBY 18:1 - husnr 1, VÄSTRA BROBY KYRKA

 Byggnad - Värdering

Västra Broby kyrka (akt.), VÄSTRA BROBY KYRKA (akt.)
11/21/16
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering
Västra Broby är en förhållandevis välbevarad kyrkby, med bebyggelsen koncentrerad
kring bygatan och vägnätet med anor från åtminstone 1700-talet. Byn ligger på en
svag höjdplatå vid Kölebäcken i det annars plana och öppna jordbrukslandskapet.
Området mellan Västra Broby och riksintresset Nyvång har ännu inte exploaterats,
utan samhällena ligger ännu åtskilda. Från kyrkogården har man fin utsikt över landskapet
och bäcken bort mot Nyvångs karakteristiska slagghög. I öster genomskärs vyn
av den bullrande E4:an, som utgör en påtaglig fysisk barriär i området.

Kyrkogården består av fyra delar, som tillkommit från medeltiden och fram tills 1980-
talet. Mellan områdena finns gränser av olika slag, vilket gör det relativt enkelt att förstå
kyrkogårdens utveckling. Kvarteren binds samman av ett nät med grusgångar, som
bildar tydliga, rumsliga axlar genom kyrkogården. Dess äldsta del har en ganska ålderdomlig
karaktär med gravstenarna ställda i öst- västlig riktning. Kvarteren är blandade
med mest äldre och för sin tid typiska-, men även yngre vårdar. Runt hälften av gravplatserna
har kvar den traditionella utformningen med grusade ytor och buxbomsinfattning.
Runt vissa av familjegravarna finns dekorativa gjutjärnsstaket. Utvidgningen
från 1922 har en klassicistisk plan med fyra grusade kvarter runt en mittplats. Denna
saknar det välbehövliga blickfång, som det påtänkta kapellet hade utgjort. Med åren
har växtmaterialet tyvärr tunnats ut, men trädkransen och de kvarvarande häckarna
kring kvarter och gravplatser bidrar ännu till en lummig och strukturerad miljö.
Genom titlarna på vårdarna kan man följa socknens utveckling från jordbruks- till
industri- och hantverkssamhälle. Utvidgningarna från 1950- resp 1980-tal är båda
tidstypiska; den ena lugn och lågmäld med raka linjer, den andra friare med blandat
rätlinjiga och organiska former.

Västra Broby kyrka från 1882 hade en medeltida föregångare. Det finns inga belägg för
att något medeltida material återanvänts till den nya kyrkans murverk, men det kan
inte heller uteslutas. Nybyggnaden är en av många liknande byggmästarritade kyrkor,
som växte fram vid sidan om arkitekternas mer prestigefulla arbeten under 1800-talets
andra hälft. Den ingår i en grupp med samtida, nygotiska kyrkor i Nordvästra Skånes
industribygd, tillsammans med bl.a. de i Höja (1882) och Björnekulla (1889). Den
produktive byggmästaren J. Hallberg tog fram ritningar till alla tre, men medan man i
Björnekulla efter en lång process valde bort hans förslag till förmån för en mindre och
arkitektritad kyrka, byggdes kyrkorna i Västra Broby och Höja tämligen snabbt efter
Hallbergs intentioner. De fick båda en nygotisk exteriör med spetsbågiga masverksfönster
och strävpelare. Andra drag skiljer sig; i Västra Broby fick kyrkan latinsk korsplan,
avslutad i öster med en smalare korsarm som används som kor, i Höja gjordes
kyrkorummet rektangulärt med ett fullbrett, tresidigt avslutat kor. Tornet som rests
runt 40 år tidigare skonades. För att stärka det gotiska anslaget byttes dess nyklassicistiska
lanternin mot en spira, och ljudluckorna byggdes om med spetsbågiga profiler.
Fasaderna putsades, medan man i den mer experimentella kyrkan i Höja valde naket
tegel (idag putsat av tekniska skäl). Synliga murverk kom att dominera helt på 1880-
och 1890-talen. En förändring i Västra Brobys exteriör är takbytet 2005 till enhetlig
zinkplåt, kanske en återgång till det ursprungliga takmaterialet. Fönstren har kvar sina
ytterbågar i gjutjärn, men de har kompletterats med innanfönster.

Kyrkorummet har fått sin karaktär genom olika renoveringar på 1900-talet, såsom
Theodor Wåhlins 1921 och Hans Ponnerts 1990, då bl.a. dagens enhetliga, jämnröda
stengolv och starkt reducerade färgsättning tillkom, vilket gör att kyrkorummet framstår
som väl sammanhållet men något stelt. Från den ursprungliga interiören kommer
de spetsbågiga valven, schackrutiga golven och läktarna, även om de gotiska näsorna
på barriärerna tagits bort vid Wåhlins renovering. Då avskildes sakristian och utrymmena
under korsarmarnas läktare från långhuset med täta murar, en något klumpig
gestaltning som begränsar ljusinflödet till kyrkorummet. Vidare rev han korskranket
och altarkorset, tog bort järnsofforna och satte in nya bänkar, åtgärder som reducerade
kyrkans gotiska karaktär ytterligare. Predikstolen i enkel, gotisk stil skonades, som så
ofta i Wåhlins inredningar, medan altaranordningen förnyades helt. Han ritade ofta
nya altare och altarringar, men sällan hela altaranordningar. Altaruppsatsen fick en
nyantik stil samtidigt som orgelfasaden byggdes om, så att draget med kannelerade
konsoler som bär tympanon elegant upprepades i båda inventarierna. Altartavlan av
Almar Bech är typisk för sin tid med en storformig komposition, det gyllene altarkorset
av Ralph Bergholtz mer ovanligt med en Kristusbild i mosaik. Den har likheter
med kyrkans romanska processionskrucifix, som förvaras på Historiska museet i Lund.

Den medeltida dopfunten, lillklockan och timglaset på predikstolen är de enda föremål
som överförts från den gamla kyrkan. Med utgångspunkt i funtens reliefer brukar dopfunten
hänföras till Mörarpsmästaren, även om han vanligen ansetts hugga fyrsidiga
funtar. Timglasen, som användes för att mäta tiden på predikningarna, är typiska för
1700- talets kyrkorum och finns bevarade i många kyrkor runt om Skåne.