Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster KLIPPAN HÖRSMÖLLA 4:5 - husnr 2, VÄSTRA SÖNNARSLÖVS KYRKA

 Byggnad - Värdering

Västra Sönnarslövs kyrka (akt.), VÄSTRA SÖNNARSLÖVS KYRKA (akt.)
11/21/16
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Västra Sönnarslövs kyrkoanläggning
Västra Sönnarslövs kyrka ersatte en medeltida kyrka som låg i Västra Sönnarslövs by. Den nya kyrkan placerades ett par kilometer ifrån byn. Den fick då ett mer centralt läge i socknen men utan förankring till bybebyggelse. Kyrkan ligger på en höjd, syns vida omkring, och omges av böljande fält och Söderåsen vackra bokskogsklädda sluttningar. I anslutning till kyrkan finns f.d. sockenstugan, tidigare använd som
församlingshem.

Kyrkogården är omgärdad av häckar och en hög trädkrans av lind i två väderstreck. Kyrkans ståtliga gjutjärnsgrind som kommer från den gamla kyrkogården inne i byn och trädkransen är betydelsefulla värden i ett öppet jordbrukslandskap.

Västra Sönnarslövs kyrka är invigd 1894 och ritad av arkitekt Gustaf Pettersson på Överintendentsämbetet. Han har ritat en mängd kyrkor i hela landet, oftast nygotiska, men alla olika.

Kyrkan är byggd i nygotisk stil med tydlig höjdsträvan. Planformen är ett högrest torn, långhus, smalare och lägre kor och en sakristia. Murarna är av gråsten med elegant infällda horisontella tegelband. Det branta taket är belagt med mönsterlagt skiffer, all plåtning är av titanzink. Dörrarna är smyckade med kraftfulla bockhornsgångjärn som är typiska för nygotiken. Kyrkan är en god representant för nygotikens höjdpunkt mellan 1880-1910 och har flera av dess kännetecken som oputsade murar, prydnadsgavlar, nygotiska valv, höjdsträvan men även horisontella band. Nygotiken ansågs vid denna tid som den bästa arkitekturstilen för att förmedla det teologiska budskapet. I inredningen var det viktigt att betona alla detaljers kyrkliga karaktär i motsats till profant och skapa ett rum som var andaktsväckande och upplyftande. Kyrkans exteriör med ”borgkaraktär” i gråstensmurarna förebådar även den kommande nationalromantiken.
Kyrkan visar på den nya tid som kom med järnvägen och industrialiseringen då ornament kunde gjutas prefabricerade i cement, skiffer och viktoriaplattor kunde fraktas på järnvägen. På så vis påverkade industrialiseringen inte bara tekniken utan också gestaltningen. Exteriören är välbevarad och i stort oförändrad förutom ytterbågarna av trä på fönstren. Allt plåtarbete på kyrkan är föredömligt gjort med
nätta mått och återskapande av ursprungliga detaljer vad gäller avvattningen.

Kyrkorummet är ljust, högt och valvens jugendinspirerade bladbårder skapar karaktär. De flesta kyrkor är invändigt ombyggda vid olika tidpunkter och innehåller flera tidsskikt. Västra Sönnarslövs kyrka är tämligen ovanlig genom att inredningen är kvar från 1894, är ritad av arkitekten, och samstämmig. Bänkar, predikstol, altaruppsats, dopfunt, psalmnummertavlor, orgelbarriären, gavelportiken i långhuset och
kassettaket i vapenhuset har alla nygotiskt och gemensamt formspråk, målade med samma kulörer. Helheten är viktigare än de enskilda objekten. Välbevarade sekelskiftesinredningar finns även i Kvidinge, Hög, Vadensjö och Asmundtorp.
Det tidstypiska golvet av viktoriaplattor finns kvar och väggarna har kvadermålning. Nytillskottet är orgeln på läktaren, el och värme. Från den äldre kyrkan finns bland annat lillklockan från 1700-talet och ett krucifix från 1400-talet.