Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SVALÖV KONGA 19:1 - husnr 1, KONGA KYRKA

 Byggnad - Värdering

Konga kyrka (akt.), KONGA KYRKA (akt.)
6/26/15
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för Konga kyrkoanläggning
Konga kyrka ligger i ett naturskönt område, på en höjd i gränsen mellan det brutna
odlingslandskapet i söder och natur- och kulturområdet Konga Lund i norr. Kyrkan
och kyrkogården har använts sedan 1100- eller 1200-talet, då de uppfördes för Allhelgonaklostret
i Lund. Omgivningarna kring kyrkan har bevarat en småskalig och
oförstörd karaktär, där jordbruket fortfarande dominerar, även om gårdarna glesats ut
under senare år. Den gamla skolan och prästgården, numer privatägda, finns kvar som
minnen från tiden kring förra sekelskiftet, då byn var både större och folkrikare.

Den äldre delen av kyrkogården omges av en naturstensmur, som har lång kontinuitet.
En rumsskapande axel går från kyrkan mot f.d. prästgårdens förplats, genom kyrkogårdens
huvudentré, som alltid förefaller ha legat i söder. Karaktären är ålderdomlig
med ganska osymmetriska rader av spridda gravvårdar, som utplacerats utan färdig
plan. En traditionell hierarki finns genom att de mest påkostade vårdarna, till största
delen från tiden kring sekelskiftet 1800-1900, är samlade i det historiskt mest ansedda
sydöstra hörnet. Den högre vegetationen är begränsad med en utglesad trädkrans som
viktigaste gröna inslag. Både urn- och minneslundar har en tillbakadragen utformning
som smälter in i helhetsmiljön. Den nyare delen av kyrkogården har en klassicerande,
sammanhållen karaktär med rätlinjiga gångar, grusgravar omgärdade av buxbom och
låga, breda och likartat utformade gravvårdar. Den lägre terrassen är ännu grässatt
och, med undantag för huvudstråket, obruten av gångar.

Av kyrkans ursprungliga delar finns kvar den östra delen av långhuset och det lägre,
smalare koret med absid. Dispositionen är typiskt romansk men med koret ovanligt
förskjutet mot söder i förhållande till långhuset. I det välbyggda romanska murverket
finns bevarat spår av de ursprungliga fönsteröppningarna och portalerna, däribland
den helt intakta, idag kalkvittade sydportalen. Av högt värde är också de medeltida
öppningarna i vindsgavlarna mellan långhus, kor och absid, liksom dess kvaderristade
putspartier, som kan vara från samma tid. Medeltida byggmaterial förekommer även i
långhusets taklag i form av sekundäranvänt ekvirke från en äldre takstolskonstruktion.
Västförlängningen, som utfördes mellan 1500-talet och 1794, och det för Skåne typiskt
låga tornet från detta år, har ett enklare och tunnare murverk. En fördjupad murverksundersökning
skulle eventuellt kunna ge bättre svar på kyrkans utbyggnadskronologi,
liksom varför koret inte ligger vinkelrätt i förhållande till långhuset.

Exteriören präglas av de enhetligt spritputsade murarna, det röda plåttaket och de
tegelomfattade fönstren, som ger associationer till hur Brunius lät omforma många
skånska kyrkor vid 1800-talets mitt. Det finns inga belägg att han varit inkopplad i
renoveringen 1855, men långhusfönstrens utformning med två rundbågar åtskilda av
murade mittposter har likheter med den han använde i Torrlösas och Stävies kyrkor.

Interiören präglas av de gotiska långhusvalven, vars gestaltning med fyrsidiga ribbor
är typisk för 1400-talets senare del. Korvalvet har ribbor med följdskift och något
annorlunda kapitäl, vilket bör ger dem en äldre datering, och har likt absidens hjälmvalv
varit smyckat med kalkmålningar. Av korvalvets bilder återstår numer endast
fragment, och absidens motiv är försvunna efter omfattande ombyggnader av absidvalvet.
Däremot finns bevarade målningar i långhusets två medeltida travéer, som på
ett typiskt sätt illustrerar det senmedeltida kalkmåleriet under 1400- 1500-talet. Vid
denna tid ökade antalet uppdrag i Skåne successivt för att nå sin kvantitativa höjdpunkt
kring sekelskiftet. I Konga finns bevarat dels geometriska motiv från 1450-75,
dels figurmåleri från 1500-1525, utförda av Kongamästaren. Hans bildsviter, som även
finns i Simris kyrka, uppvisar ett släktskap med Vittskövlemästarens-, men även likheter
med bl.a. Lilla Harriegruppens konst. På tidtypiskt vis har hans figurmåleri en
berättande ton med kraftfulla, naivistiska och rikt dekorerade bibelmotiv.

Inredningen karakteriseras av flera olika tidsskikt. Bland de äldsta inventarierna finns
från romansk tid en dopfunt, ett rökelsekar och ett luminarium. Dopfunten förs till
Genarpsgruppen, som gjort många arbeten i närområdet, bl.a. i Källs Nöbbelöv, Felestad
och Säby. Ca 300 rökelsekar av brons finns bevarade i Sverige från denna tid, flertalet
dock i museisamlingar, medan förekomsten av ett luminarium är betydligt mer
sällsynt. Dess nuvarande placering ovanpå ljusbäraren skapar ett olyckligt stilbrott och
låter inte luminariet framträda. Från 1600- resp. 1700-talet kommer altaruppsatsen
och predikstolen, som har kvar tidsdragen men är förändrade till viss del. Både altartavlan
och predikstolens evangelistbilder är enkla tillägg från 1900-talets början. Mer
intakt är den dekorativa läktarbröstningen med apostlamotiv, troligen från sent 1600-
tal, som sedan 1936 åter är monterad som räcke till orgelläktaren. En liknande barriär
från 1693 finns i närbelägna Kågeröd kyrka. Från 1910 är kalkstensgolvet, altaret och
de brunlaserade (men ursprungligen blå) bänkarna, som alla är typiska för Wåhlin och
hans inredningar. Han drevs av en önskan att återställa de skånska kyrkorna till en
medeltida, harmonisk stil, och lät därför komplettera västförlängningen med ett valv
av samma typ som långhusets. Wåhlin står även bakom det tidstypiska och karaktärsskapande
tredingtaket i sakristian, som är skickligt utfört med utsirade dekorer.