Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VAGGERYD BYARUM 2:1 - husnr 1, BYARUMS KYRKA

 Byggnad - Värdering

BYARUMS KYRKA (akt.)
1/1/06
Motivering
Övergripande karaktäristik
Byarums kyrka är en kyrkobyggnad med lång historik där
den i sina äldsta delar härrör från medeltiden. Till sin
karaktär uppvisar kyrkan en stilblandning. Det medeltida
ursprunget är läsbart i långhusets något slutna format.
Den korsformiga planen är starkt förknippad med
barockens kyrkoarkitektur dit även det Sethska gravkoret
tillhör. I orgelfasaden är de nygotiska influenserna
tydliga. Till sitt yttre är tornet utformad i en tidig
nyklassicism, även delar av interiören, såsom
läktarfasaden, uppvisar tydliga nyklassicistiska drag.
Kyrkans läge, den stora volymen tillsammans med sina
kopparklädda takytor bidrar till att ge kyrkan ett
monumentalt uttryck.
Medeltiden
Av den medeltida kyrkans inventarier återfinns litet. I
långhusets murverk är delar av den medeltida stommen
bevarad och utgör ett byggnadstekniskt tidsdokument.
Portalen vid den södra ingången tillhör tillsammans med
fragmenten av de invändiga kalkmålningar resterna av
den medeltida arkitektoniska utsmyckningen. Portalen har
inte i sin ursprungliga placering vilken var i långhuset.
1600-talet
Det tydligaste spåret från 1600-talet är predikstolen av
Kyhlman och det krucifix som är monterat på den södra
väggen invid koret. Den mycket välhållna gravhällen som
sitter på södra sidoskeppets yttervägg låg ursprungligen
över det Dachbergska gravkoret vilket är beläget under
golvet i långhuset. En av kyrkans klockor är också från
1600-talet.
1700-talet
Under 1700-talet fick kyrkan sin nuvarande form. De mer
märkbara förändringarna från tiden är sidoskeppen och
det Sethska gravkoret och tornet. Inne i kyrkan härrör
altarprydnaden från 1700-talet och en kyrkklocka blev
omgjuten under 1700-talet.
1800-talet
Den nuvarande orgeln tillkom under 1800-talets slut. I
övrigt rensades det mesta av 1800-talets tillskott ut i
samband med den stora restaureringen på 1950-talet.
1900-talet
1900-talet har medfört tydliga avtryck i kyrkans
invändiga utseende. 1952-53 gjordes en restaurering som
starkt präglar dagens kyrkorum. Från 1900-talets tidiga
delar återfinns det nuvarande tornuret samt några av
kyrkklockorna. Den nuvarande dopfunten skänktes till
kyrkan under 1900-talet. Inredningen är utformad för att
knyta samman interiörens olika tidsskikt i en
harmonierande helhet. De nya tillägg som gjordes talar
helt sin tids formspråk men utgör en fin anpassning till de
äldre delarna.
Valven mellan långhuset och sidoskeppen togs upp vid
samma restaurering och nya armaturer tillkom samtidigt.
Kopparplåten på taket lades på under andra halvan av
1900-talet.

Sammanfattning
- Kyrkan är av avsevärd ålder men är i sitt nuvarande
uttryck något blandad stilmässigt. Exteriört har kyrkan en
tidig nyklassicism i tornhuvens utformning medan
gravkoret och korsformen anknyter till barocken.
Sydportalen är medeltida och i orgelfasaden är en
begynnande nygotik läsbar.
- Det Sethska gravkoret bidrar stort till kyrkans utvändiga
uttryck och är ett fysiskt spår av en tid då den sociala
hierarkin var tydlig i samhället. Samspelet mellan kyrka
och de högre stånden tar sig även uttryck i många av de
gåvor som lämnats till kyrkan under åren. Det finns även
flera exempel på menighetens generositet gentemot sin
kyrka.
- Kyrkan bär i sin stomme, inredning och inventarier spår
från skiftande tidsepoker vilket sammantaget vittnar om
dess långa kontinuitet. De medeltida resterna utgör en
koppling till äldre tider byggnadskonst.
- Invändigt kännetecknas kyrkorummet främst av det
uttryck det fick vid restaureringen 1952. Kyrkan rensades
då från mycket av 1800-talets tillägg och istället sökte
arkitekten knyta samman interiören till en helhet där
kyrkans olika tidsskikt fortfarande kunde utläsas. De
tillägg som gjordes är tydligt utläsbara och tydligaste
representanten är den nuvarande bänkinredningen som
tidstypiskt tar upp ett klassicerande formspråk i en
modern tappning och som i sin enkelhet bidrar stort till
upplevelsen av rummet.