Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster TRANEMO TRANEMO 1:3 - husnr 1, TRANEMO KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

TRANEMO KYRKA (akt.)
2002-10-30
Interiörbeskrivning
Kyrkorummet har sexsidig planform med huvudingång i söder och kor i norr samt två tvärarmar i väster (nordväst och sydväst) och två i öster (nordöst och sydöst). Kyrkorummets väggar är invändigt putsade och färgsatta i ljus färgton. Innertaket har formen av ett kupolvalv. Orgelläktare i söder. Koret är orienterat i norr och har en absidial avslutning genom en tillbyggnad från 1930-talet.

GOLV - Omålat trägolv. Grön matta i mitt- och sidogångar.

VÄGG - Kyrkorummets tvärarmar har rundbågiga överstycken och varje hörn markeras med kolonner. Den mittersta är av större dimension och sträcker sig högre än de två andra som bär upp bågen till tvärarmarna. Kolonnerna har rund gråmålad bas och två- och trekantiga kapitäl. Putsad tegelvägg i vit kulör. På väggarna sitter ett flertal lampetter i vit metall med rektangulär form krönta av ett snäckmotiv, med plats för tre ovanför varandra placerade glödlampor. Läktarunderbyggnadernas väggar har vitmålad stående panel och grönmålad golvlist. Två pilastrar indelar väggpartierna i tre sektioner. Pilastrarna på den östra läktarunderbyggnaden kommer enligt uppgift från den gamla kyrkans altaruppsats. Motsvarande pilastrar finns på sakristieväggen i väster, utförda som kopior. Pilastrarna är laserade i bruten vit kulör med kannelyrer i brun kulör. Undertill är de speglade gröna och upptill kröner ett kapitäl i blått med bladmotiv i grönt och brunt. Lister i guld och marmoreringsmålning i blått, beige och grått.

PORTAR/ INNERDÖRRAR - Port i söder i form av pardörr. Dörrbladen avslutas upptill med en rundbågeform och har två spegelfyllnader vardera. Profilerat dörrfoder i mörkt trä. Ramverket är målat vinrött. En grönmålad list omramar spegelfyllningarna som är marmorerade i grå kulör med inslag av rött och grönt. Ett flertal i kyrkorummet inåtgående dörrar, varav en till höger om huvudingången och ett par till läktarunderbyggnaderna. Samtliga dörrar speglade med sex spegelfyllningar. Ramverket målat i vinröd kulör och spegelfyllnader marmoreringsmålade i grå kulör med inslag av rött och grönt.

FÖNSTER - Fyra större runda fönster med bemålat glas i övre delen av de fyra tvärarmarna i väster och öster. Glasmålningarna har blyspröjs och blyinfattat glas i stjärn- och fyrpassformer och färgerna går i huvudsak i gult, grönt och blått. Evangelistnamnen Lukas, Johannes, Marcus och Matteus i vart och ett av fönstren. I nordväst och nordöst finns i vardera tvärarmarna två rundbågefönster med blyspröjs och blyinfattat glas. Övre delen utgörs av en fyrpassform och det färgade glaset, i blått, grönt, gult och rosa, finns i denna samt runt fönstrets kanter. Nedre delen har ett snett rutmönster. Fönsterbänkar i stenskivor. På vardera sidan om huvudingången i söder finns två rundbågefönster lika ovanstående.

TAK - Innertaket har formen av en kupol utförd i tegel och vitputsat. I varje valvbåge syns nedre delen av lanterninens igensatta fönster. Fyra ljuskronor ritade av arkitekten Harald Wadsjö. Centralt placerad takarmatur i gulmetall och glas i fem våningar.

LÄKTARUNDERBYGGNADER - Två läktarunderbyggnader i sydväst och sydöst. Under västra läktaren inreddes en ny sakristia och under östra läktaren finns uppehållsrum. Uppehållsrummet i den östra läktarunderbyggnaden har vitmålade väggar och tak. Två rundbågiga fönster lika kyrkorummets. Sakristians golv är av gran och väggarna vitmålade. Längs östra väggen löper väggfasta skåp i ljust trä med speglade skjutdörrar. Två rundbågiga fönster med bemålat glas, lika kyrkorummet.

KOR

GOLV - Korgolvet är förhöjt i två steg. Trappan är utförd i kalksten och golvytan är av rött tegel med en kant av kalksten längs med väggarna. Det polygonalt formade golvet under dopfunten av tegel har kalkstensinramning.

VÄGG - Korets väggar bemålades av konstnären Erik Abrahamsson 1938. Motiven är hämtade ur Johannesevangeliet. De olika bildsekvenserna är alla utförda gula och grå kulörer.

PORT - Port i väster mot vindfånget till sakristian i norr. Den vitputsade rundbågiga portalen har två trappstegsformade språng.

TAK - Taket är vitputsat.

FAST INREDNING

ALTARE - Altaret är fristående och murat i rött tegel, delvis vitputsat. Altardisk och hörnkolonetter i ljusgrå kalksten.

ALTARRING - Altarringen står på en svartmålad sockel och har rektangulär form med öppning i mitten. Barriärens spegelfyllningar är bemålade med rött draperimotiv. En gråmålad profilerad list inramar speglarna. Armstöd och knäfall är stoppade och klädda med guldfärgat tyg.

BÄNKINREDNING - Två öppna bänkkvarter med tio diagonalställda bänkrader vardera östra och västra kvarteret. Bänkgavlarna åt öster och väster är ospeglade och målade vinröda. Mot mittgången har de vinröda gavlarna blågråmarmorerade spegelfyllningar. I spegelns överkant finns ett triumfbågemotiv i relief i gråvit kulör, innefattande pilastrar med kannelyrer i gult. Triumfbågen inramar ett blomstermotiv mot svart bakgrund. I överkant en smal list med geometriskt mönster i kulörerna svart, grått, rött och grönt. Bänkarna är grönmålade, stoppade och tygklädda i rosa kulör.

KORBÄNKAR - Korbänkarna är placerade invid korets västra och östra väggar. Bänkskärmarna är speglade med ett triumfbågemotiv i relief och grönlaserade med spegelfyllningar marmorerade i svagt rosa och grått. Ramverket och triumfbågen är laserade i vitt och ockragult samt latinsk text mot svart bakgrund. I överkant listverk med geometriskt mönster i vitt, svart, blått och ockragult. Bänksitsarna är gråmålade och bänkryggarnas speglar är vinrödlaserade ramverk i vitt och ockragult. LÄKTARBÄNKAR i form av öppen bänkinredning i tre rader, utformade lika övrig bänkinredning.

PREDIKSTOL - Predikstolskorgens form är rektangulär med avfasade hörn. Gråmarmorerade kolonetter i korgens hörn bär upp en tandsnittslist. Kolonetternas kapitäl har blad- och blommotiv i ockragult, rött, blått och grönt samt en blå list undertill. Korgens framstycke är snidat och bemålat med figurer i relief. Korgens östra sidoparti har också ett snidat och bemålat figurativt fält. Ljudtaket har rektangulär form med avfasade hörn och ansats till klassicerande tempelgavelform framtill. Profilerade lister marmoreringsmålade i grått och blått inramar ett brunt fält. En snidad duva i silver mot blå cirkelrund bakgrund mitt fram och två snidade figurer i vardera hörnet. Takets undersida är till största delen målat rött med en blomma i mitten. Ramen runt detta är speglad och bemålat i blå, grå, gula och vinröda kulörer.

ORGEL - Orgeln är placerad mitt på läktaren. Orgelfasaden är slät med en blåmålad list och sidorna har speglade luckor. Ovandelen av fasaden har pipor i vit metall i sju smala rektangulära fält med genombruten trädekor målad i svagt blå kulör.

ORGELLÄKTARE I SÖDER - En rikt skulpterad orgelläktare i söder utfördes i barockstil av Axel Wallenberg 1938. Fyra runda läktarpelare marmorerade i grå, beige och rosa kulörer bär upp läktaren. Gråmålade baser och kapitäl. Läktarens undersida är marmoreringsmålad i rött och brunt, samt två tvärgående bjälkar marmorerade lika pelare. Läktargolvet har tre gradänger är täckt av en grön heltäckningsmatta. LÄKTARBRÖSTNINGENS mittparti är utspringande i kyrkorummet där en sektion med orgelpipor är placerad. Läktarbröstningen är speglad och polykromt bemålad. De båda snidade helfigurerna i trä vid bröstningens mittparti föreställer S:t Brynolf, skald och biskop i Skara på 1200-talet och S:ta Cecilia, musikens helgon. Vid sidorna avbildas de tolv apostlarna med sina attribut. Snidade bemålade blomstermotiv i bröstningens underkant. Läktarbröstningens baksida utgörs av slät panel i mörkt brunt trä. Ett skyddsräcke i metall målad i grön kulör är placerad på överliggaren i brunt trä.

LÄKTARE - I SYDVÄST & SYDOST - Omålat trägolv med tre gradänger. Öppen bänkinredning i tre rader lika övrig bänkinredning. Vitmålade läktarbröstningar, speglade med åtta grönlaserade fyllningar. Rödmålade lister och ramverket i vit kulör inramar dessa. Även läktarbröstningens baksidor är speglade och målade i samma kulörer. Överliggare i grönt med skyddsräcke i grönmålad metall.

SPECIFIKA INVENTARIER

ALTARMÅLNING - Altarmålningen är utförd av konstnären Einar Forseth 1938. Målningen är utförd al secco och motivet är "Den gode herden med det bortsprungna lammet". Mot en blå bakgrund gestaltas Kristus i vit, röd och gul kulör.

DOPFUNT - Dopfunt i sten från 1913. Den halvrunda cuppan bärs upp av en kvadratisk fot.

NUMMERTAVLOR - Nummertavlorna är infästade i väggarna i nordost och nordväst. De är rektangulära med gråmålade ramar och mörkt blå botten. Ovandelen utgörs av ett klassicerande tempelgavelmotiv i brunt inramat av profilerade lister marmoreringsmålade grå och röda.

SAKRISTIA

GOLV - Rött tegelgolv lagt i fiskbensmönster, med kalkstensinramning.

VÄGG - Väggarna är vitputsade och varje hörn markeras med tegelribbor som sedan fortsätter upp i takvalvet. Där vägg möter tak bildas rundbågar.

PORT - En rundbågig trädörr laserad i grå kulör åt öster mot koret, dito åt öster.

FÖNSTER - Två smala höga rundbågiga enluftsfönster spröjsade till fem rutor. Bågar och karm i mörkt trä inramar fönsterrutor i klarglas. Fönsterglaset är blyspröjsat i snett rutmönster. Trappstegsformad fönstersmyg i tre språng och fönsterbänk i sten.

TAK - Kupolformat tak med vitputsade valvkappor. Åtta tegelribbor möts i takets mitt.

TORN/LANTERNIN

Tornet, eller centrallanterninen, nås via en spiraltrappa i öster som går ända upp i en av de sex små sidolanterninerna. Trappan fortsätter sedan in över kupoltaket, vars murade valv är synliga liksom takstolskonstruktionen i trä. Närmare kupolens mitt går en trätrappa upp i centrallanterninen som också är klockvåning. Brädgolv och brädväggar. Ljudluckorna är sex stycken.