Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster ÖSTRA GÖINGE GLIMÅKRA 38:1 - husnr 1, GLIMÅKRA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

GLIMÅKRA KYRKA (akt.)
2018-05-16
Interiörbeskrivning
Interiör
Via huvudingången i västtornet kommer vi in i vapenhuset. Rummet är något bredare än det är långt och har slätputsade, vitkalkade väggar vilka i norr och söder bryts upp av rundbågiga fönster. I rummets nordöstra hörn syns ojämnheter och utbuktningar i murverket vilket skulle kunna vara en del av det medeltida murverk som återvanns då nuvarande kyrkan byggdes på 1840-talet. Golvet är lagt med klinker och innertaket utgörs av bjälklaget till tornets andra våning, målat i en ljus grågrön kulör. Längs norra väggen leder en sentida trappa av trä upp till tornets övre våningar. Ytterdörrarna består av stående gråmålade brädor vilka hålls ihop av bandgångjärn. Ett överljusfönster bidrar med dagsljus. Ett dörrparti i klassicerande stil med dubbla dörrblad i beige kulör, fyllningar i dovt rosa samt vita detaljer leder mot kyrkorummet. Handtagen är skinnklädda med fästen av koppar. Dörrpartiet kröns av ett tympanonfält i samma dovt rosa kulör med en festong och ett runt överljusfönster. I vapenhuset finns en äldre kyrkklocka samt inredning i form av träbänkar och en järnbeslagen kista.

Från vapenhuset till kyrkorummet passeras läktarunderbyggnaden som tillkom under 1900-talets senare del. Golvet är av smala furuplankor och väggar respektive tak är klädda med ljus betsad panel. Dörrar åt norr och söder, av samma panel och kulör som väggarna, leder till wc, förråd, pentry och förberedelserum. Ytterligare ett dörrparti med dubbla dörrblad och samma färgsättning som den mot vapenhuset men med sparkplåtar av koppar, leder vidare in i kyrkorummet. Dörrpartiet har ett kvadratiskt överljus med korslagda blyspröjs. Läktaren, som vilar på åtta träkolonner i dovt rosa kulör, med kapitäl i grått, bildar ett lågt tak över entrén till kyrkorummet. Mot ytterväggen utgör halvkolonner i samma utförande stöd åt läktaren. Läktarfronten är konkav med en konvex halvcirkel i mitten, över kyrkans mittgång. Fronten har en nyklassisk uppbyggnad med en fältindelad mittdel på en bas av marmorerad slät, träpanel. Överst avslutar ett listverk. Läktarfrontens grå kulörer lyfts av guldfärgade detaljer. Mitt på läktaren är orgeln placerad. På ömse sidor om orgeln är halvmåneformade fönster i djupa smygar vilka utgör ljusinsläpp över läktaren. Ett bänkkvarter med enkelt utformade träbänkar i sluttande plan finns på var sida om orgeln. Läktarunderbyggnadens väggar är klädda med låg bröstpanel med oljemålade ramverk och fyllningar och ovan denna en stående träpanel i samma ljusa bets som i hallen i läktarunderbyggnaden. På ömse sidor om entrédörren sitter tavelskåp, tillverkade ca år 1700, vilka tillhört den medeltida kyrkan. Här finns även två tavlor av polerad svart diabas med tio Guds bud. Under läktaren finns plats för styrning av ljud och ljus samt ett par bord med stolar för samvaro och fika.

Över kyrkorummet reser sig takets tunnvalv av gråmålade, hyvlade brädor högt och ger kyrkorummet en karaktäristisk rymd. Den mittersta delen av taket är något upphöjd längs med hela rummets längd. Tunnvalvet skiljs från de murade och slätputsade väggarna av ett profilerat listverk i trä målat i grå, blå och dovt gulbruna kulörer. På var sida om den breda mittgången är bänkkvarter. Rakt fram är koret med en dominerande väggmålning i det östra gavelfältet. Målningen avbildar det allseende ögat i en triangel med stiliserade solstrålar kring. Runt detta motiv är slingrande akantus och på var sida en avbild av lammet, Agnus Dei, med ett kors från vilket den svenska flaggan, istället för den klassiska korsfanan, hänger. Mitt på den södra långväggen är ett vindfång för den södra porten. Vindfånget är uppbyggt i klassicerande stil och målat i flera grå kulörer med guldfärgade detaljer. Vindfånget har dubbla dörrblad med fyllningar och sparkplåtar av koppar. På var dörr är ett kors omgivet av en lagerkrans med guldfärgade band. Över dörrarna är ett väggfält med guldfärgade festonger och överst avslutas vindfånget av ett profilerat listverk. Över vindfånget är ett rundbågigt överljus. Undantaget vindfånget delas långhusväggarna endast upp av rundbågiga fönster i djupa smygar. Mellan fönstren sitter lampetter av mässing.

Koret är upphöjt och har golv av svart diabas vilket utgör en kontrast till långhusets golv av smala, ljusa furubrädor. Grå handledare av stål markerar trappan i mittgången. Huvudmotivet i koret är altarpredikstolen och altarringen. På ömse sidor altarpredikstolen är psalmnummertavlor. Två rundbågiga fönster med glasmålningar finns på den östra gavelväggen. I korets norra del finns en fristående ambo, dopfunt och dopaltare, vilket är placerat mot norra väggen. Ovanför dopfunten hänger en basunängel, snidad i trä, från taket. Dopaltaret är av trä, målat i en ljust grå kulör. Ovan altaret är en målning föreställande en familj på vandring i en vårskog med den heliga ande, i form av en vit duva, flygandes över dem. Här finns även ett äldre golvur samt karm- och vanliga stolar. I södra delen av koret finns bland annat en elorgel, piano och en ljushållare. På var sida om det upphöjda korgolvet har tillbyggnader gjorts i svart skivmaterial vilka utökar korets golvyta och även håller avlånga, upprättstående vita högtalare. På norra sidan om koret bildar det tillbyggda golvet en ramp.

Bakom koret ligger sakristian som nås genom en rundbågig öppning i den påtagligt tjocka, murade väggen. Sakristian har ett äldre brädgolv som är gråmålat liksom innertaket. Taket är därtill dekorerat med en målad gul bård ett par decimeter från ytterväggarna samt en brun dito jämsmed en beige taklist. Väggarna är slätputsade och målade i gräddvit kulör. En inbyggnad åt öster rymmer vindfång mot en ytterdörr, wc, förråd och textilförvaring. Rundbågiga fönster i djupa smygar ger ljusinsläpp från norr och söder. I västra väggen finns tre dörrar, varav den mittersta - en fyllningsdörr - leder till uppgången till altarpredikstolen. På ömse sidor om denna finns mer ålderdomliga dörrar, i djupa, rundbågiga smygar. Dörrbladen, med tillika ålderdomliga smideslås, är av breda brädor sammanhållna av narar. Kyrkans torn med klockvinden samt vinden över kyrkorummet nås via trappan i vapenhuset. Tornet har tre våningsplan utöver bottenplanet. Furubjälkar bär upp golven i samtliga våningsplan. På första våningsplanet är väggarna enbart slammade och vitkalkade, även takbjälklaget är vitmålat. Golvet är lagt med smala, lackade brädor. Här finns dörren till orgelläktaren i en djup, rundbågig nisch i muren. Den ålderdomliga gråmålade bräddörren hålls samman av narar, och har runda, smidda plattgångjärn. I öster är två runda, blyspröjsade fönster, med fyra lufter vardera, inrymda i djupa smygar. En brant, rödmålad trätrappa leder upp till tredje våningsplanet. Här är de kraftiga gråstensmurarna omålade. Golvet är av obehandlade plankor, liksom takbjälklaget. De kraftiga träbjälkarna vilar på en hylla i murverket. Ett stort, runt fönster vetter åt väster. En trätrappa med tre steg leder till en rundbågig öppning i muren åt öster där ingången till långhusvinden är belägen. En brant trappa av obehandlat trä, med handledare på var sida, leder i nordlig riktning vidare upp till klockvåningen. Här tar klockbocken som bär de två kyrkklockorna upp större delen av utrymmet. Ljudluckor finns i stickbågiga muröppningar i samtliga väderstreck och de är nästan lika höga som våningsplanet. Takkonstruktionen till tornets låga tälttak vilar ovanpå murkrönet. En smal trätrappa leder till en taklucka som i sin tur leder ut på taket.

Inredning och inventarier

Altarpredikstol
Kyrkans kor domineras av altarpredikstolen vilken är en kombination av altare, altaruppsats och predikstol. Grundkulören är svagt grå med guldfärgade och bruna detaljer. Altarpredikstolen är samtida med kyrkan och tillbyggd med två sidopartier år 1900. Altarpredikstolen vilar på ett sockelparti i vars mitt står altarbordet och centrerat ovanför detta är predikstolen. Sockeln är marmorerad i en svagt blå kulör. Korgen, som nås via en trappa från sakristian, är cylinderformad och indelad i fyra fält med förgyllda detaljer; i fälten avbildas stentavlorna, en kalk, en bok samt ett kors. Korgens undersida har en bukig form som smalnar av nedåt och avslutas med en bottenkula. Predikstolens överdel markeras av en rundbåge som kröns av ett kors. Från rundbågen hänger ett draperi i en starkt blå kulör vilket döljer uppgången från sakristian. Två sidopartier utgörs av oljemålningar flankerade av pilastrar med förgyllda, joniska kapitäl. Målningarna porträtterar evangelisterna Markus och Matteus och är målade av en dekorationsmålare Brink från Kristianstad. En av tavlorna är även signerad Atelier Joh. Kleman. På var sida av altarpredikstolen finns en dörr, dold från kyrkorummet, med ingång till förråd respektive sakristia.

Altarring
Altarringen är av vitmålat trä med svarvade balusterdockor. Knäfallet är kraftigt och överliggaren smalare, båda är klädda i ljusblått tyg.

Dopfunt
Dopfunten är utförd i polykromt bemålat trä av bildhuggaren Johan Menschefver år 1698. Foten vilar på tre liggande lejon. Det balusterformade skaftet pryds i sin övre del av fyra änglahuvuden och druvklasar. Ovan detta tar en skålformad cuppa, dekorerad med en snirklande vinranka, vid. Ett textband med orden Then ther troor, och warder döpt, han skal warda saligh. Ovan textbandet avslutas cuppan av en bred, utkragande kant. En baldakin tillverkades enligt kyrkans räkenskaper vid samma tillfälle som dopfunten, av samma bildhuggare men finns inte längre kvar i kyrkan.

Bänkinredning
Bänkinredningen består norr om mittgången av ett sammanhållet kvarter. Söder om mittgången är bänkarna indelade i ett kvarter på var sida om den gång som ansluter till södra entrén. Bänkarna är slutna med dörrar mot mittgången och öppna mot kyrkans ytterväggar. Längs med ytterväggarna är även väggfasta bänkar. Bänkinredningen är utvändigt målad med en ljust grå kulör samt en mörkare blågrå kulör på överliggare och sockel. Bänkdörrarnas fyllningar är marmorerade i grå toner. Invändigt är bänkkvarteren täckmålade med en dovt brun-rosa kulör, psalmbokshyllan är grå och golvet är täckt av en brunspräcklig plast- eller linoleummatta. I väster avslutas bänkarna med en platsbyggd inredning med skåp och bokhyllor.
På orgelläktaren finns enkla gråmålade och golvfasta bänkar i sluttande plan. Dörrar till en äldre bänkinredning förvaras i tornets andra våning.

Orgel
Orgeln är tillverkad av A. Mårtenssons Orgelfabrik i Lund 1980. Orgelfasaden är tillverkad efter ritning av Helgo Zettervall år 1871. Fasadens uppbyggnad är klassicerande med kolonner och entablement vilka bär upp en rundbåge från vilken orgelpipor monterats likt solstrålar. Den arkitektoniska uppbyggnaden är ett formeko av kyrkans altarpredikstol.

Klockor
Storklockan är av malm, gjuten 1975 av M & E Ohlsson i Ystad. Lillklockan är gjuten 1731 och har alltså tillhört den medeltida kyrkan och sannolikt hängt i dess klockstapel. Den före detta storklockan, gjuten 1790, finns uppställd i vapenhuset. På grund av sprickbildning ersattes denna med den nya storklockan 1975.

Övrigt
I korets östra fönster tillkom år 1919 glasmålningar av Anders Nilsson i Lund. De polykroma blyglasfönstren har motiv som föreställer Jesus när han välsignar barnen respektive när han återuppstånden besöker Emmaus. Motiven omges av stiliserad dekor i jugendstil. I fönstren finns textfält som visar att de gjorts till minne av två tidigare kyrkoherdar i församlingen; Lars Cronholm och Paul Henrik Paulsson verksamma i församlingen 1746-1780 respektive 1854-1880. En basunängel, snidad i trä, hänger över dopfunten. Den är polykromt bemålad och troligtvis tillverkad under 1600- eller 1700-talen. Basunen tillverkades 1951 i samband med att ängeln konserverades. En bibel, Fredrik den II:s bibel, tryckt i Köpenhamn år 1588-89 rövades från kyrkan i krigstid år 1612. År 2001 återlämnades den till kyrkan. Bibeln innehåller bland annat anteckningar på latin från biskopsvisitationerna 1589 och 1602. Ett epitafium i snidat trä med akantusmotiv, skulpturer och pilastrar, ramar in en oljemålning av kyrkoherden Paul Enerstsen. Enertsen ska ha varit den siste danske kyrkoherden att tjänstgöra i församlingen och epitafiet tillverkades 1716 på hans
egen beställning. Den lokala traditionen säger att han lovades platsen i Glimåkra om han lyckades rida fram och tillbaka mellan Glimåkra och Stockholm på en vecka i syfte att uppvakta Carl XI om möjligheten att få tjänsten. Enertsen ska ha lyckats med företaget och detta ska vara anledningen till att han på porträttet är avbildad med en klocka i handen. Sex stycken karmstolar finns utplacerade i olika delar av kyrkorummet. I vård- och underhållsplanen står att de kan vara samtida med kyrkan. Några bär spår av ekådring vilken kan ha tillkommit när övriga kyrkans bänkar ekådrades kring år 1900.