Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SÄFFLE ÖLSERUDS KYRKA 3:1 - husnr 1, ÖLSERUDS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

ÖLSERUDS KYRKA (akt.)
2002-06-11
Interiörbeskrivning
SAMMANFATTANDE BESKRIVNING - Salkyrka med västtorn vars bottenplan fungerar som vapenhus. Rektangulärt långhus med kransgesims uppburen av fyrkantiga pelare. Smalare rakt avslutat kor förhöjt ett steg avdelat från kyrkorummet genom rakt enkelt skrank. Sakristia och förrum i öster, nås via två dörrar i koret. Västläktare med orgel och äldre enkla öppna bänkar. Altartavla från 1953 och äldre predikstol på norra korväggen. Trägolv, paneltäckt tredingstak, panelklädda väggar med lisener och rektangulära höga fönster med olikfärgade glas och masverksformad spröjsning. Öppna bänkar, 14 st i vardera kvarter, som ej sluter an mot ytterväggarna. Två runda dragstag i järn. Kyrkan är sned, kalvar mot norr. Vapenhus, tornrum och därefter tre nivåplan i tornet.
LÅNGHUSET har lackat furugolv och väggar med trävit panel och vitgråa lisener. Tredingstak av grålaserade brädor. Smal profilerad vit taklist. Vit golvsockel. Rektangulära fönster med färgat glas i rosa, blått, gult, och grönt samt blyinfattningar. Kransgesims uppburen av fyrkantiga pelare.
KORET är förhöjt ett steg, är smalare än långhuset och avslutas med en rak vägg i öster. Golvet är av lackad trä. På väggarna finns en bröstning i höjd till fönstrens början med mittelbandslist och fyllningar, allt målat i en svagt gul nyans. Rektangulärt ALTARE i trä med fyllningar målad i vitt, grått och guld. Krucifix från 1685. På altaret vilar en ALTARTAVLA från 1953 med motiv "Emmausvandrarna" målad av Olle Hjortzberg. Text under altartavlan: Bliv kvar hos oss ty det lider mot aftonen och dagen nalkas sitt slut. Luk 24:29. Tätbyggd femsidigt bruten ALTARRING som bär upp två PSALMNUMMERTAVLOR med snidad gråmålad ram. Altarringen är målad vitbeige och har överliggare och knäfall i grått skinn. Senklassicistisk PREDIKSTOL med oktogonal korg målad i vitt med marmorering i grått samt guldförgyllda detaljer. DOPFUNT i trä (1959) likt en pidestal, marmorerad och klöverformad. Piano vid predikstolen i norr. Kyrkvärdsbänk i söder. Bord. Basunblåsande ängel, Gabriel, 1700-tal. Dörrar på vardera sida om altaret leder in till sakristian, målade vitbeiga med fyllningar.
BÄNKARNA ombyggdes och fick plywood i ryggen 1953. De är målade gråa och har gavlar med fyllningar i grönt med smal vit list. Lösa gröna textildynor och bänkvärmare. Längst fram vid koret ett skrank med fyllningar i grått med grön omfattning.
Rak VÄSTLÄKTARE med balustrad med fyllningar i klassicistisk stil uppburen av fyrkantspelare. ORGEL från 1881 i senklassicistisk stil målad vit med guld och betsat trä. Bänkar i enkel äldre öppen modell, 5+3 st, på gradänger. Räcke runt orgeln.
SAKRISTIA och HALL med lackat trägolv, ljusgul träpanel på väggar och vitmålat brädtak. I vardera snedställda väggparti en kvadratisk fönsteröppning. I västväggen finns en lucka till förvaringsutrymme under altaret. Textilskåp för hängande förvaring i sakristians nordöstra hörnet. Ytterdörr i norra snedställda väggen, grått dörrblad med överljus.
VAPENHUS med lackat trägolv, vitmålade panelklädda väggar och tak. I söderfasaden ett fönster. Trappa till tornet och läktaren efter norra fasaden, därunder ett inbyggt förrådsrum/elcentral. Ytterdörrarna öppnas inåt, beiga. Dörrar till kyrkorummet öppnas mot vapenhuset, beiga. TORNRUM med vitmålad pärlspontspanel, gammalt trägolv och pärlspontat tak. Dörrar till läktaren med glasöppningar. Här förvaras äldre föremål bl a en orgel från 1881. Efter tornrum finns tre platåer. På väggarna kan man hitta fragment av målade plank, H G Schüffners 1700-tals målning, bl a en tydlig bild på Adam och Eva i lustgården, delar av ett helvetesmotiv, Jermias samt änglar. Här har även målare skrivit när och vem som målat kyrkan. 1881 Hasselquist, 1881 Roslund, 1899 N Falk, 1889 A Johansson, 1914 A Johansson, 1953 Gunnar Larsson, 1978 K Johansson, D Ottosson och G Pettersson. Vindsbjälklaget över kyrkorummet är isolerat.
ÖVRIGT - HANS GEORG SCHÜFFNER föddes i Lidköping och inskrevs som 15-åring vid målarämbetet i Göteborg. 1735 anhöll han om mästarvärdighet. Han bodde sedan först i Lidköping och inspirerades av Läckötraditionen. I slutet av 1730-talet kom han att arbeta med ett flertal kyrkor i Dalsland bl a Fröskogs kyrka. Från mitten av 1700-talet målade han i Värmland. 1750 Stavnäs, 1750 Holmedal, 1753 Glava, 1763 Eskilsäter, 1764 Millesvik, 1767 Ölserud och slutligen 1769 Botilsäter. Troligtvis har han även målat i Kila kyrka.