Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster MALMÖ RIBERSBORG 3 - husnr 1, SANKT ANDREAS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

SANKT ANDREAS KYRKA (akt.), Sankt Andreas kyrka (akt.)
2017-02-23
Interiörbeskrivning
Från huvudingången kommer man in ett generöst vapenhus, där både golv och väggar
är klädda med kalksten. Taket är av slammad betong. Vapenhuset avdelas i tre mindre
rum - hall, kapp- och väntrum - med glesa ekspaljéer. Väntrummet avgränsas även av
ett mässingsparti, vilket gör det möjligt att bruka rummet för enskilda syften. Det
pryds av tre kvadratiska glasmålningar, utförda 1967 av Jan Brazda, med motiven kors,
Alfa och Omega. Alfa och Omega, början och slutet, symboliserar att Gud är evig. I
väggen mot långhuset sitter ett glasparti med en pendeldörr av ek.

Tar man steget in i långhuset, möter man ett rektangulärt, stramt kyrkorum.
Blicken dras till de slanka betongpelarna, satta med ca 4,5 meters mellanrum, som bär
den kraftiga, delvis synliga, gjutna treledstakstolen i betong. Mellan takstolarna
löper ett mönstersatt tak av lackerad träpanel, som döljer bakomliggande isolering.
I koret är taket dock putsat. Det sägs att arkitekterna hade Israels tabernakel, en flyttbar
byggnad buren av tältpinnar, i tankarna när de ritade takkonstruktionen. Pelarna
indelar kyrkorummet i mittskepp och sidoskepp. Några meter ovanför sidoskeppens
golv hänger ett ribbverk av ek, nedpendlat från metallstänger fästade i ytterväggarna.
När man närmar sig koret övergår ribbverket i fullhöga träspaljéer, som ramar in korväggens
fresk och arkitektoniskt tydliggör via sacra- principen. Koret nås genom en
kalkstenstrappa, där predikstolen byggts in på västra sidan. På motsvarande sätt är
gångarna belagda med långsmala kalkstenshällar, medan bänkarna har ställts på ett
mönsterlagt golv med stenstavar i kvadrater utan riktning.

Korets al frescomålning är gjord av konstnären Nils Aron Berge, och återger motiv
kring lärjungen Andreas. Centralmotivet föreställer Jesus och Bespisningsundret,
historien då Jesus mättar 5000 män i öknen med fem bröd och två fiskar. Överst syns
det Allseende ögat, och nederst en framställning av Nattvarden. På ömse sidor om de
firande lärjungarna finns bilder av Andreas, den ena där han står framför ett snedställt
kors vid Jesu tomma grav. Det snedställda korset kallas ofta just ”andreaskors”.

Kyrkorummet belyses av armaturer i mässing och alabaster, som samtliga förefaller
vara från 1959. Dagsljuset kommer från stora glaspartier. I öster och väster finns
närmst taket horisontella fönsterband med färgade klarglas, som mot koret övergår i
fullhöga partier med råglas. Längs västfasadens nedre del löper ett långt parti mot
gården utanför. I nordvästra hörnet har glaset ersatts av ett tätt väggparti med en ekdörr
in mot församlingsdelen. Från södra väggen glimmar ljuset från den korsformade
glasmålningen, utförd 1959 av Brazda, och de flankerande partierna med mönsterslipade
råglas. Framför fönstren hänger tunna solskyddsgardiner. Orgelns huvudverk
är inpassat mellan fönstren. Väggen mot vapenhuset har förlängts och fungerar även
som räcke till orgelläktaren. Räcket är klätt med ekpanel mot orgelsidan.

Kyrkorummet står i direkt förbindelse med Dopkapellet och Heliga korsets kapell,
som är inredda i den låga, utskjutande volymen längs östfasaden. De belyses av
Brazdas färgfönster från 1959. Bilderna återger Guds skapande kraft och Jesu
uppståndelse som Tidernas Konung. Båda kapellen har golv av kalksten, vitputsat
betongtak och gult tegel på ytterväggarna. I bjälklaget har man gjutit in krukor,
vars dräneringshål fungerar som ljudabsorbenter. I dopkapellet står bl.a. ett dopträd
och dopfunten, i Heliga korsets kapell ett sidoaltare av silvergranit. Det heliga korset,
gjort 1959 av E Arenhill i olivträ och silver, hänger symboliskt över altaret.
Genom en dörr i norrväggen når man ännu ett kapell, S:t Petri kapell, som
bl.a. används för enskild andakt. I kapellet märks ett altare av trä och en Mariabild,
en rysk ikon från 1700-talet. I nordöstra hörnet finns en glasspalt, utformad av
Erik Höglund, med olika färgade glasformer ingjutna i cement.

Sakristian nås från en dörr på korets västra sida. Rummet har kalkstengolv, vitputsat
tak och väggar klädda med ekpanel. I sydvästra hörnet finns en piscina av kalksten.

Inredning och inventarier
Högaltaret från 1959 är ritat av Roos och Thornberg. Det består av en mycket
kraftig skiva av silvergranit, som vilar på två t-korsformade ben i samma material.

Altarskranket är delbart i flera sektioner, som står framför högaltaret och
sidoaltarna i kapellen. Det är byggt med en stomme av fyrkantsrör i metall, och
med överliggare och knäfall i trä klädda med ljust skinn.

Dopfunten av italiensk alabaster är ritad 1959 av Roos/Thornberg. Funten är formad
som en rak pelare med en rund urholkning upptill. På sidorna finns bibliska inskriptioner.

Predikstolen är formgiven 1959 av Roos/ Thornberg och integrerad med kortrappan.
Predikstolen byggs upp av tre tjocka skivor av silvergranit, som står lätt skilda från varandra.
Skivorna är fästa till en gjuten bottenplatta. På östra och västra sidan finns bibeltexter.

Bänkinredningen är från 1959 och ritad av Roos/Thornberg. Benställningarna är gjorda av mässingsrör,
som bär skinnklädda sitsar och oklädda, böjda ryggar av trä. Handtagen är delvis läderlindade.

Orgeln, byggd 1961 av Flentrop Orgelbouw i Holland, har 41 stämmor. Den renoverades
och efterintonerades 2005, då den fick tillbaka sin neobaracka klang. Huvudverket och ryggpositivet,
som är integrerat med orgelläktarens räcke, har spetsiga pipfält med träramar. Ett fält ovan spelbordet
är försett med luckor. Nedanför kortrappan står en kororgel från 2006, byggd av Mårtenssons orgelbyggeri
i Lund av begagnade delar från olika senromantiska sekelskiftesorglar.

Kyrkklockorna är fyra till antalet; stor-, mellan- och lillklockan i kampanilen, och en primklocka
som hänger i en metallställning på orgelläktarens räcke. Alla klockorna är gjutna 1959, frånsett
primklockan som är från 1984, av M& E Ohlssons Klockgjuteri i Ystad. På klockmantlarna finns bibelord
och texter om klockornas tillkomst. I tornet hänger dessutom ett klockspel med fem små klockor, också gjutna 1959 av M& E Ohlsson.

Övrigt
Bland de lösa inventarierna finns många objekt, som tillverkats runt tiden för kyrkans
invigning 1959. Dit hör Sven Arne Gillgrens och Elon Arenhills silversamling, Hans
Bergströms armaturer och Ragnar Haraldssons och Sigrid Synnergrens mässkrudar.