Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster VILHELMINA FATMOMAKKE 1:1 - husnr 3, FATMOMAKKE KAPELL

 Byggnad - Beskrivning

Fatmomakke kyrka (akt.), FATMOMAKKE KAPELL (akt.)
2010-09
Interiörbeskrivning
Kyrksalen nås genom vapenhuset i tornets bottenvåning. Den breda dekorativa dörren mellan vapenhuset och kyrksalen är liksom ytterdörren arvegods från Åseles 1750-talskyrka, eller möjligen rent av från Åseles första kapell från 1648. Kyrkorummet är relativt brett och kort, med ett flackt tredingstak och läktare i väster. Bakom korväggen döljer sig den smala sakristian, som nås genom två dörrar på var sida om altarringen. Väggar och tak har slätspontad panel i ljus färgsättning. Taket är vitt, den kraftiga taklisten ljusblå och grönbrun, väggarna rosa med bröstning i något mörkare ton. Den öppna bänkinredningen är vit, respektive ljusbeige. Ljuskronorna i trä och metall är snarlika de i Dikanäs och Vilhelmina kyrkor, som troligtvis stått som förebild. Ett udda inslag är de fyra rundbågiga nischerna på korväggen. Där fanns ursprungligen en läktare, inrymd i sakristians överdel. Troligtvis nådde man denna genom de idag halvrunda nischerna som idag rymmer järnkaminer.

Kyrkorummet med sin inredning har fem huvudsakliga årsringar. Äldre än kyrkan är den femkantiga barockpredikstolen i mörkblått, grått, rött och guld som hör till de äldsta i Lappland. Äldre än kyrkan är även nummertavlorna på kortväggen längst bak i kyrkorummet, de tidigare nämnda dörrarna, samt det dekorativa kapitälet i vapenhuset. Predikstolen ärvdes liksom dörrarna från Åsele kyrka. Om även de äldre nummer-tavlorna och kapitälet kommer därifrån är inte bekräftat.

Samtida med kyrkan är bl.a. altaret, altarringen, altarmålningen, den bakre bänk-inredningen med bänkstock och nummertavlan längst fram. Vid renoveringen 1927–31, under stockholmarkitekten Torben Gruts ledning, byggdes korläktaren igen och en orgelläktare i väster uppfördes istället. Även järnkaminerna tillkom vid detta tillfälle, liksom tavlan av Gerda Höglund som då blev ny altartavla men senare flyttades till nuvarande plats på långhusets södra sida. Den senaste stora restaurering som genomförts skedde 1975–78 under arkitekten Bengt Lidströms ledning. En ambition då var att återta en del av kyrkans ursprungliga utseende. Den masonit som monterats på väggarna vid förra restaureringen togs bort och den ursprungliga altartavlan av den samiska konstnären J Meurk återfick sin placering. Golvet, som ursprungligen var såpskurat, slipades försiktigt och behandlades. En ny orgel placerades norr om koret. Ett avsteg från de antikvariska strävandena var att bänkarna i främre delen av kyrkorummet byttes ut mot nya bekvämare bänkar. Detta är dock fullt förståeligt då de gamla bänkarna är mycket obekväma och står så tätt att de svårligen kan användas av längre personer. Kompromissen att behålla de gamla bänkarna bak och enbart byta de främre ger möjlighet att trots allt förstå hur kyrkorummet har sett ut tidigare.
Den sista årsringen utgörs av dopfunten och ljusbäraren längst fram, båda från de senaste decennierna. Dopfunten som tillverkats av en vril och ljusbäraren av renhorn har visserligen lokal materialanknytning, men genom sin utformning bryter de ändå av mot övrig inredning och ter sig som främmande och lite kitschiga inslag.