Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster KALMAR DÖRBY KYRKA 1:1 - husnr 4, DÖRBY KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

DÖRBY KYRKA (akt.)
Interiörbeskrivning
Även om kyrkans interiör idag i hög grad präglas av nyklassicismens ideal finns där flera delar som visar på kyrkans äldre historia.
Kyrkorummets grundstruktur är den tidiga nyklassicismens med det flackt välvda, nästintill stickbågiga trätaket, de stora stickbågiga fönstren, det fullbreda koret och det rymliga kyrkorummet med högt väggliv (till skillnad från de senare nyklassicistiska kyrkorna där väggarna är lägre och takets välvning högre). Taklistens dekor i form av en tandsnittsfris med en påfallande tät tandning är karaktäristiskt för kyrkans interiör och hör sannolikt samman med den ännu ej utbildade nyklassicistiska formidealet.
Bänkinredningen är nyklassicistisk men utan den strama enkelhet som ofta präglar senare nyklassicistiska bänkinredningar. I koret och längst bak i kyrkan står bänkar till vilka man använt den tidigare bänkinredningens dörrar. Dessa dörrar representerar en för 1600-talet vanlig och för Södra Möre karaktäristisk dekorskärning som fortfarande återfinns i flera kyrkor i området.
Bänken som är placerad i koret var inte ursprungligen en bänk utan är ihop satt av flera olika delar där några gamla bänkdörrar samt speglar från en predikstol från 1600-talet ingår. Även bänken längst bak i kyrkan har i sin framskärm dörrar från 1600-tals inredningen.
Dagens altaruppsats har en för sin tid typisk och representativ utformning som representerar en senare och enklare nyklassicistisk tradition än den tidigare omtalade från andra halvan av 1700-talet. På den södra långsidan sitter ytterligare en altaruppsats. Denna är från mitten på 1600-talet och representerar ett annat utformningsideal med betydligt livligare dekor och färgsättning. Även denna är en god representant för sin tid och bidrar till att tydliggöra kyrkans långa historia och skänker en kontinuitetskänsla till kyrkorummet.