Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster MÖLNDAL KYRKAN 4 - husnr 1, FÄSSBERGS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

FÄSSBERGS KYRKA (akt.)
2003-07-09
Interiörbeskrivning
KYRKORUMMET har en korsplan, med huvuddelen av bänkarna i den södra och längre delen av kyrkan. Orgelläktare i söder, och sidoläktare i korsarmarna år öster och väster. Koret är något smalare, och skiljs från långhuset genom en vid spetsbågig korbåge. I korbågen hänger en stor skulpterad domsängel med basun. Ängeln från 1700-talet, restaurerad vid återförandet från Göteborgs historiska museum 1920. Koret är femsidigt och golvet är ett steg högre än i långhuset. Genom det spetsiga taket fås en hög rymd i kyrkorummet, med väggar och tak målade i vitt och ljust grått och med kulörer endast på inredning och inventarier. Under orgelläktaren är 1972-73 inbyggt dels kapprum och dels på västsidan ett samlingsrum och på östsidan personalutrymme, förråd mm. Dörren mellan kyrkorum och vapenhus flyttades samtidigt fram, så att det nya kapprummet under läktaren är sammanlänkat med det egentliga vapenhuset. Under läktaren i västra korsarmen är nyligen inrett ett rum på ena sidan.
DOPPLATS är anordnad längst fram i långhuset, på höger sida om koröppningen. I golvet en mönsterläggning som motsvarar dopfuntsfoten, på väggen ett dopaltare i from av en refflad kalkstensskiva, och ovanför sitter en äldre målning med en nattvardsscen, och under tre änglahuvuden. Målningen var altartavla i Fässbergs gamla kyrka fram till 1725 och anses härröra från 1590-talet.
LILLKYRKA är anordnad under östra korsarmsläktaren. Ett fristående altarbord (se altare nedan) med stolar runt omkring, och på väggen ovanför altaret sitter tre målningar inom ett ramverk. Målningarna föreställer Jesu födelse, bedjande i Getsemane samt himlafärden. Målningarna kommer från gamla kyrkans läktarbröstning (se läktare nedan).

GOLVET i kyrkorummet är ett lackat trägolv, av yngre datum. I koret ligger en fast matta. VÄGGARNA är av tegel och tunt putsade så att tegelmönstret kan skönjas. Putsen är slät och avfärgad i vitt. Runt korväggarna går en ca två och en halv meter hög slätputsad bröstning, upp till fönsterbänkshöjd, med profileringar och åtta målningar. MÅLNINGARNA är utförda av J A Berg 1890, och har bibelmotiv från gamla och nya testamentet.
TAKET är ett högt och spetsigt brutet kassettak i långhus och tvärarmar, neddraget till profilerade konsoler på väggarna, så att de bildar spetsbågar över fönstren. Taket är målat i ljust grått, och är med profilerade lister indelat i ett kassettmönster, med släta skivor i facken. Över koret har taket formen av ett ribbvalv, även det med släta skivor i facken mellan ribborna.
INGÅNGAR till kyrkorummet i söder från vapenhus och kapprum, samt i korsarmarna i öster och väster. Till kapprummet under läktaren leder en glasad dubbel trädörr i ett glasparti med en stående spröjsning i ett slags rutmönster, som återkommer även i överdelen av väggarna under läktaren. Från 1972-73. I korsarmarna dubbla välvda blåmålade spegeldörrar med dekorativa skärningar. Från byggnadstiden. Leder ut till små vindfång innanför ytterportarna. Dörrar till sakristia och till utrymmen på östsidan om koret är spegeldörrar med dekorativa skärningar, gråmålade, från byggnadstiden. FÖNSTREN i kyrkorummet är målade i brunt. I långhus, korsarmar och kor sitter höga smala spetsbågiga fönster i par med små rosettfönster över, placerade inom spetsbågiga fönsteromfattningar. I korsarmsgavlarna, liksom i gavelfälten ovanför läktaren, sitter tre spetsbågiga fönster och ovanför dessa större rosettfönster. I korsarmarnas fönster finns glasmålningar. I innerbågarna till alla övriga fönster sitter tonade glas i blyinfattning, i långhuset från 1947-48, i koret från 1972-73. Ursprungligen var det glasmålningar även i koret.


SAKRISTIA - På korets västsida. Inredning från 1972-73.

VAPENHUS - I tornets bottenvåning, sedan 1972-73 sammanlänkat med det kapprum som egentligen är beläget under läktaren. Kalkstensgolv, röda putsade väggar och vitmålat tak. Kalkstensgolvet fortsätter in i kapprummet.

INREDNING:

ALTARE - Placerat en bit framför korets östvägg, på ett podium innanför altarringen med två steg. Rektangulärt bord av trä med släta gråmålade sidor. Från någon av restaureringarna. I lillkyrkan i östra korsarmen står ett mindre altare, tillverkat av omålad fur, med öppet underrede och med skurna och förgyllda kors i sarg och altarskiva. Modernt.
ALTARRING - Sluten altarring med rundad framsida. Den har dekorativa genombrott i form av fyrklöver inom kvadratiska fyllningar. Målad i gråvitt med röda och blå detaljer. Överliggare och knäfall klädda i ljust rött tyg. Från byggnadstiden, utförd i nygotik

ALTARUPPSATS - Altaruppsatsen är ett arbete i sen barock av rikt skulpterat trä i tre avdelningar. I UNDERDELEN en rektangulär nattvardsmålning på papp mellan utskjutande profilerade konsoler med fruktornament. På dessa konsoler står i MITTPARTIET vitmålade skulpturer föreställande de fyra evangelisterna, och bakom dem vridna brunmålade kolonner vilka bär upp överdelen. Mellan kolonnerna ett skulpterat krucifix mot en bakgrundmålning föreställande den heliga staden. På sidorna om mittpartiet finns kraftiga vingar i livfull akantus med skulpturer av apostlarna Johannes och Paulus och putti. ÖVERSTYCKET har i centrum en målning föreställande uppståndelsen, omgiven av ett skulpterat lövverk med festonger mm. Överst den triumferande Kristus med segerfanan. Altaruppsasten är målad i ljusblått och gråvitt med förgyllningar och försilvringar, kolonnetter knottrigt bruna. Utförd av bildhuggaren Olof Bruse 1724, och målad av Swen Wernberg 1725. Restaurerad av Johan Nilsson vid återuppsättandet 1920

PREDIKSTOL - Placerad på långhusets norra gavelvägg, till vänster om koröppningen, med ingång genom muren från sakristian. Bestående av korg, ljudtak, trappbarriär och dörr. Målad i svart och brunt med listverk i ljusgrå marmorering, skulpturer i guld och silver med inslag av rött och blått. KORGEN är åttkantig med evangelistskulpturer och en Kristusskulptur i rektangulära fyllningar med plattskärningar på sidorna, hörnen markerade av fruktornament. Profilerade över- och nederdelar, med ett bibelcitat upptill, nedtill medaljonger och nedhäng. Står på en smal fot i form av skulpterad urna. TRAPPAN har en trappbarriär med profilerad överliggare och smala fyllningar med plattskuren dekor. Rektangulär DÖRR med plattskurna ornament och växtskulptur i fyllning. LJUDTAKET är även det åttkantigt och med profilerade sidor, målade inskriptioner, skulpterat nedhäng, stående kvinnofigurer och medaljonger längs kanten. Plattskurna ornament undertill kring hängande duva. Kupolformig överbyggnad, krönt av en Kristusskulptur på en hög konstruktion av smala skulpterade konsoler, avslutade med rovfågelhuvuden.. TILLVERKAD av Marcus Jäger 1689, målad av Swen Wernberg 1700. Restaurerad och åter från Göteborgs Historiska museum 1919.
DOPFUNT - Placerad i främre delen av långhuset, till höger om koröppningen. Kraftig åttkantig skål med raka sidor, tillverkad av grå marmor. Står på ett underrede gjutet i brons, med smala skulpterade ben. Tillverkade av Eric Sand från Strängnäs 1966.
BÄNKINREDNING - I två öppna kvarter, fristående från långväggarna. Avskärmningar mot koret med smala skurna linjer mellan rektangulära speglar. Rektangulära gavlar med skuren dekor. Blå bänkdynor. Bänkarna målade i en ljust brunröd lasering. Tillverkad 1972-73. Äldre bänkar på tvärarmsläktarna. Spetsbågigt avslutade gavlar med dekorativa fyllningar och armstöd, ljust gråmålade.
LÄKTARE - Kyrkan har tre läktaren. I söder den stora ORGELLÄKTAREN, som vilar på åttkantiga skulpterade träpelare, målade i blått. Läktarbarriären har ett framskjutande mittparti, där ett ryggpositiv till orgeln sitter. Barriären är med smala lister indelad i smala spetbågiga fyllningar, och hela läktaren är byggd i nygotisk stil. Målad i grått med blå över- och underkantslister. Från byggnadstiden, tillbyggd 1919. I korsarmarna finns SIDOLÄKTARE, burna av åttkantiga träpelare målade i blått. Läktarbröstningarna innehåller vardera åtta speglar med målningar i, omgivna av ett grågrönt marmorerat ramverk med smala profilerade lister och figursågad underkant. Bröstningarna skiljer sig från den nygotiska orgelläktaren, eftersom de härstammar från den gamla kyrkans läktarbröstningar. Målningarna föreställer Jesus med sina apostlar, samt Moses, Aron och en bön om misskund för en syndare. Målningarna härstammar från 1700-talet och restaurerades i samband med att de sattes upp på nya kyrkans läktare i ett delvis rekonstruerat ramverk 1919.
ORGEL - Orgelhuset har en fasad utformad i nygotik, med i mittpartiet en stor spetsbågig pipöppning med en spetsig gavel ovanför, och på sidorna flera mindre pipöppningar, arkitektonsiskt grupperade under något lägre spetsgavlar. Målad i grå marmorering med rött, blått och förgyllningar. Från byggnadstiden, efter Adrian Peterssons ritningar 1887. Ursprungliga verket av Molander, nuvarande orgelverket installerat 1973-74, med tillägg av ett nytt ryggpositiv. Verket byggt av Magnussons orgelbyggeri. KORORGEL placerad i östra korsarmen, med ett orgelhus i ek, laserat i ljust grått. Tillverkad av Magnussons.
NUMMERTAVLA - På långväggarna sitter nummertavlor av tjock genomskinlig plexiglas, från 1972-73. På sidoläktarna sitter enkla nummertavlor, vitmålade med tunn ram och enkel kröndekoration. Troligen från 1947-48.
KLOCKOR - I tornet hänger två klockor ed inskriptioner, den mindre gjuten av Peter Böök i Göteborg 1704, den större vid Eriksbergs mekaniska verkstad 1887.