Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster HALMSTAD HOLM 24:1 - husnr 1, HOLMS KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

HOLMS KYRKA (akt.)
2002-07-10
Interiörbeskrivning
INTERIÖR- Det invändigt vitputsade kyrkorummet täcks av ett högt tunnvalv av trä. Absiden, som används som sakristia, avskärmas nedtill av ett draperi. GOLV- I vapenhuset är golvet belagt med ett handslaget tegel i rutmönster två och två. Teglet är mörkrött och oljebehandlat.

I långhuset, koret och absiden ligger ett smalt spontat trägolv i nord-sydlig riktning. Golvet är behandlat med en vitlaserande plastlack. I mittgången ligger en grönheltäckningsmatta.

Golvet på oregelläktaren utgörs av ett bredare brädgolv som har spikats uppifrån med blank, rostfri spik och synlig skalle.

VÄGGAR- Vapenhusets, långhusets, korets och absidens väggar är slätputsade med grov ytstruktur och målade med en vit helmatt latexfärg (fabr. Beckers Scotte). Väggarna i långhuset rengjordes och korets väggar ommålades år 2000. Truimfbågsväggen, som skiljer kor och långhus, tillkom vid en restaurering 1936-38. På muren över bågen hänger en strålande triangel med ögat, treenighetssymbolen, från 1874. På norra väggens mitt hänger en oljemålning med kristilidande på korset. Öster om denna, något högre upp, finns en markering i putsen efter placeringen av ett äldre fönster. På vardera södra och norra väggen sitter en lampa av mässing.

Under läktaren finns förråds- och garderobsutrymmen från 1983. Mot söder med två dörrar och mot norr med en. Dörrarna är släta och målade i en grön kulör med en grå, utanpåliggande list som ramfyllning. Dörrarnas foder är målade i en mörkare grå kulör.

TAK- I taket över mittgången hänger två stycken malmkronor med svarta linor och gulmålade kulor. I den främre hänger en högtalare.

Lånhusets tak utgörs av ett topp- och rotlagt brädtak i fyra avdelade längder, med näst intill jämnbreda brädor. Taket är målat i en realtivt mörk gråblå kulör. Taklisten är profilerad och av trä. Den senare är målad med lackfärg i violett, grå, grön och vit kulör. Listen löper en bit in på korets triumfbågsvägg. Taket under oregelläktaren är mörkt brunbetsat/laserat handhyvlat och topp-och rotlagt. Två stycken modrna, fyrkantiga takbelysningar är infällda i taket.

Taket i koret utgörs av ett slammat kryssvalv med synliga valvribbor som bärs av hörnpilastrar med raka kapitäl. Taket härrör från restaureringen 1936-38 under ledning av Harald Wadsjö. Taket är målat med lika färg och kulör som väggen. Teglets form och fogar är synligt genom den tunna slamningen.

Absidens tak är välvt och putsen har ojämn struktur med rundade, utskjutande, kanter.

FÖNSTER- I vapenhuset finns två runda, spröjsade fönster. Ett mot norrr och ett mot söder. I långhuset finns fem rundbågeformade, öppningsbara, utåtgående, kopplade, fönster av ek. Fönstren har rak spröjsning i ytterbågen och byinfattade, färgade glas med motiv i innerbågen. Fönstren ligger i djupa rundbågeformade nischer och fönsterbänkarna är av maskinellt sågat tegel av rödbrun kulör med grov struktur från 1953-54. De tre fönstren som är mot söder föreställer, från öst räknat, dopet, konfirmationen och vigseln. De två mot norr, från väster räknat, föreställer livets vardag samt döden och det eviga livet. Fönstren är tänkta att "läsas" nedifrån och upp, med nutiden i det nedre partiet, evagelisternas budskap i det mellersta och överst bilder och symboler för den aktive och skapande guden. Motiven tillverkades av Günter Teutsch (f 1931) och invigdes den 13 aug 2000.)

I koret finns ett litet rundbågeformat, djupt och högt sittande fönster mot norr. Även ett högre, rundbågeformat och öppningsbart, utåtgående, kopplat fönster av ek, med blyinfattade antikglas i innerbågen mot söder.

I absiden sitter ett rundbågeformat, spröjsat fast fönster med 12 rutor.

LÄKTARE- En öppen trappa upp till läktare och tornrum löper längst södra väggen och bildar ett entresolplan mot östra väggen. Den har täta spegelfyllningar i sidostyckena som är målade i grå och grön kulör. Trappstegen är brunlaserade och täckta av en heltäckningsmatta. Under trappan är ett förvaringsutrymme. Mot trappen står ett bord med skrifter och gästbok. I östra väggen mot läktaren finns en rundbåge markerad som en indragning i putsen. Dörren till läktaren är slät med en list markerad fyllning överst.

Läktarbarriären är tät med tio fyrkantiga fyllningar och i mitten en rund med en friol. Fyllningarna på ömse sidor om denna har ena sidan böjd för att möta rundelns form. Fyllningarna har en botten i ljust grå kulör och ett mörkare grått och rosa listverk. Ramverket är målat i grön kulör. Listerna i nederkant och överkant i har grön och rosa kulör och överliggaren är målad i en mörkt grå kulör och fungerar som en hylla uppe på läktaren. I toppen finns ett tunt skyddsräcke. Färgsättningen härrör från 1969 och färgen är en lackfärg från beckers.
Infälld i norra och södra väggen sitter en boasering av trä målad i grå kulör.

TORN- Tornet är uppbyggt av sex stycken etage inkl. vapenhus och läktaretage. Uppgången till tornvinden sker från läktarens entresolplan, vid norra väggen. På tornvinden förvaras äldre gustaviansk korinredning, en bänk i rokoko m.m. Ovan för tornvinden hänger klockspelet med två klockor. På etagen ovanför klockorna sker övergången från murliv till takstolskonstruktion. I överkant på muren sitter mot öster, väster och söder stenkors med rundade överstycken, vilka troligtvis härrör från en tidigare taktorns lösning, eller kors som tidigare suttit i gavelspetsarna.

ABSID-Absiden fungerar som sakristia och avskiljs från koret av altaret och predellan. På ömsesidor om altaret hänger draperier av naturfärgat linne vävda av Ingrid Ödesjö år 1955. I en rundbågeformad nisch, som bildas runt fönstret mot öster, sitter en träskiva med draperi som altare. Knäfallet av grönmålat trä med rött sammets tyg, är flyttbart. I absiden står vidare en armlänsstol, en vanlig stol och en pall samt ett skrivbord. Krucifixet på altaret är från 1943 och inköpt från Oberammergau. Ett radiator följer absidens södra sida och ovan för detta finns en hylla i gråvit kulör för diverse saker. Under altaret och predellan förvaras textilier i ett skåp, vilket nås från absiden.

FAST INREDNING- ALTARE OCH ALTARRING- Den femsidiga altarringen härrör från 1938 och har tygklädd överliggare och knäfall. Tyget är vävt med randning i beige, blått och guld. Fronten är tät med spegelfyllning. Ramverket är mörkt gråblått och fyllningen brunviolett med en listomfattning i guld och ljust gråblått. Altaret från 1874 med grekiskt kors, är av trä och bemålat lika som altarringen. Predellan har ett motiv av Nattvarden - Jesus och de tolvlärjungarna. Verket är tillverkat av Erik Abrahamsson, Stockholm. (Tidigare var predellan utan motiv.) Uppe på predellan står en vit staty av jesus i kläde (en kopia av Thorvaldsens Kristus) från 1870, inköptes 1872 och placerades vid 1874 års restaurering i centrum på dåvarande fondvägg målad i kopparfärg. 1936-38 placerades statyn på predellan ovanför altarbordet. Stayn målades senast 1969 och då i vit kulör. På korväggen, på ömse sidor om altaret och på murade konsoller, står två vita barnstatyer med böcker i händerna (Inköpta 1872). Alla tre är av pressad zinkplåt.
(Den gamla altartavlan av trä föreställande den korsfäste Kristus med Maria och Johannes stående på var sin sida av korset, blev ommålad 1778 och förvaras på museet i Halmstad)

PREDIKSTOL- Predikstolen står i långhusets nordöstra hörn och är från 1874. I bildfälten var ursprungligen fyra bilder utsågade i trä: Lagens tavlor, Veronicas svetteduk med Kristi ansikte, nattvardskalk på bibel och ankaret med korset. Predikstolen var målad i gråvitt. Nuvarande motiv - de fyra evangelisterna med attribut, samt texten "Evangelium är - en Guds kraft - till frälsning - för den som tror" målades av Erik Abrahamsson 1943. Evangelisterna står i rundbågeformade fyllningar, vilka kringgärdas av gråmarmorerade kolonner med doriska kapitäl. Ramverket har en fri marmorering i rödbrunt och grått. Fundamentet är av trä och marmorerat i grå kulör. Invändigt är predikstolen målad i grå kulör. Här finns en träkonsoll för psalmboken och en fällbar platta. Det sitter en mikrofon på talarbordet. Baldakinen/ljudtaket har åtta hörn och är från 1945. Det ritades av ark H Wadsjö. Innertaket utgörs av en laserad masonit i gröna, grönblå och roströda kulörer. I dess mitt hänger en duva, skuren av lind och försilvrad (levererad av Svensk Kyrkoslöjd 1952). Taket kröns i hörnen av liljor och i gavelspetsarna av brinnande facklor. I toppen står en förgylld krona med röda och gröna "ädelstenar" av trä samt överst ett förgyllt kors på en glob.
Under predikstolen står ett vanligt piano och en elorgel.

BÄNKINREDNING- Kyrkan har tio stycken bänkrader samt en front på vardera sida om mittgången. Gaveln är sluten, men ingången öppen. Bänkarna sitter fastmonterade i boaseringen längst med långhusväggarna. Gavlarna har två fyllningar i grön kulör med grå ram samt grågrönt ramverk. I överkant sitter en snidad, rosa-lila list med "udd-lambrekin" i vit kulör. Mitt på överliggaren finns en rund träknopp i ett hål för vaser eller ljushållare. Sockeln är i mörkgrå kulör med en ljusare grå och rosaröd profillist i överkant. Ryggsidorna är svagt lutande och sittbänkarna klädda med dynor med ett vävt tyg i gammelrosa kulör. Psalmbokshållaren på framförvarande bänk är svagt lutande och på ryggytan under den sitter mässingskrokar. Insidan av bänkarna och psalmbokshållaren är målad i grågrön kulör. Färgsättningen härrör från 1969 och färgen är en lackfärg från Beckers. Under läktaren ryms sista bänkraden.

Radiatorer för vattenburen värme följer ytterväggarna mot norr och söder. Väggboaseringen har grå botten med vita stiliserande marmoreringar, den följer bänkraderna och sträcker sig till samma höjd som bänkarna

ORGEL- På läktaren finns en sidospelad orgel med 18 stämmor. Den är tillverkad av Ålems orgelverkstad AB S Frondell. Front och sidostycken är målade i ljust grå kulör med förgyllda lister, urnor och en lyra i toppen. Fronten är från 1874 i Gustaviansk stil. Nuvarande placering, utformning och färgsättning härrör från 1995. Bakom orgelverket förvaras lösa stolar.

SPECIFIKA INVENTARIER-DOPFUNT- Dopfunten står i långhusets sydöstra hörn. Den är av trä med nygotiskt motiv - trepass m.m.- och tillverkad 1915. Dopfatet är av mässing och har sex hörn.

ÖVRIGT- Långhus: I en rundbågeformad nisch, söder om valvet till koret finns en nummertavla med svart botten, violett ram samt med förgyllda blad och en lyra i toppen.
Längst fram vid långhusets södra sida, står en ambo av gråmålat trä.

På sydvästra väggen under läktaren hänger en tavla som anger att kyrkan målades 1778 av Johan Blomberg.

Framför förrådsutrymmena står på norra sidan en smidesbeslagen ekkista. Här står vidare en ljusglob av svart smide. På södra sidan står ett lågt bordsaltare med en tavla med jesus på korset ovan.

Vapenhus: I vapenhuset, på sydvästra väggen, hänger ett epitafium, med en paradvärja fastlåst på baksidan. Vapnet är från 1677 och över Anders Svensson Trana (1624-1677).

Mot norra väggen finns en runsten och täckhäll. Dessa är kopior. Originalen förvaras på Statens Historiska Museum, Stockholm. Forskare daterar dem till 1200-talet. Täckhällen är 115 cm lång och har ett sadelformigt överparti samt försedd med dekorativa ristningar, främst liljemotiv. Runstenen har troligtvis varit gavelsten till en gravvård.

Mot nordvästra väggen står ett dopträd från 1996.