Stäng fönster MALMÖ RIBERSBORG 3 - husnr 1, SANKT ANDREAS KYRKA
Byggnad - Beskrivning
SANKT ANDREAS KYRKA (akt.), Sankt Andreas kyrka (akt.) | |
2017-02-23 |
Interiörbeskrivning |
---|
Från huvudingången kommer man in ett generöst vapenhus, där både golv och väggar är klädda med kalksten. Taket är av slammad betong. Vapenhuset avdelas i tre mindre rum - hall, kapp- och väntrum - med glesa ekspaljéer. Väntrummet avgränsas även av ett mässingsparti, vilket gör det möjligt att bruka rummet för enskilda syften. Det pryds av tre kvadratiska glasmålningar, utförda 1967 av Jan Brazda, med motiven kors, Alfa och Omega. Alfa och Omega, början och slutet, symboliserar att Gud är evig. I väggen mot långhuset sitter ett glasparti med en pendeldörr av ek. Tar man steget in i långhuset, möter man ett rektangulärt, stramt kyrkorum. Blicken dras till de slanka betongpelarna, satta med ca 4,5 meters mellanrum, som bär den kraftiga, delvis synliga, gjutna treledstakstolen i betong. Mellan takstolarna löper ett mönstersatt tak av lackerad träpanel, som döljer bakomliggande isolering. I koret är taket dock putsat. Det sägs att arkitekterna hade Israels tabernakel, en flyttbar byggnad buren av tältpinnar, i tankarna när de ritade takkonstruktionen. Pelarna indelar kyrkorummet i mittskepp och sidoskepp. Några meter ovanför sidoskeppens golv hänger ett ribbverk av ek, nedpendlat från metallstänger fästade i ytterväggarna. När man närmar sig koret övergår ribbverket i fullhöga träspaljéer, som ramar in korväggens fresk och arkitektoniskt tydliggör via sacra- principen. Koret nås genom en kalkstenstrappa, där predikstolen byggts in på västra sidan. På motsvarande sätt är gångarna belagda med långsmala kalkstenshällar, medan bänkarna har ställts på ett mönsterlagt golv med stenstavar i kvadrater utan riktning. Korets al frescomålning är gjord av konstnären Nils Aron Berge, och återger motiv kring lärjungen Andreas. Centralmotivet föreställer Jesus och Bespisningsundret, historien då Jesus mättar 5000 män i öknen med fem bröd och två fiskar. Överst syns det Allseende ögat, och nederst en framställning av Nattvarden. På ömse sidor om de firande lärjungarna finns bilder av Andreas, den ena där han står framför ett snedställt kors vid Jesu tomma grav. Det snedställda korset kallas ofta just ”andreaskors”. Kyrkorummet belyses av armaturer i mässing och alabaster, som samtliga förefaller vara från 1959. Dagsljuset kommer från stora glaspartier. I öster och väster finns närmst taket horisontella fönsterband med färgade klarglas, som mot koret övergår i fullhöga partier med råglas. Längs västfasadens nedre del löper ett långt parti mot gården utanför. I nordvästra hörnet har glaset ersatts av ett tätt väggparti med en ekdörr in mot församlingsdelen. Från södra väggen glimmar ljuset från den korsformade glasmålningen, utförd 1959 av Brazda, och de flankerande partierna med mönsterslipade råglas. Framför fönstren hänger tunna solskyddsgardiner. Orgelns huvudverk är inpassat mellan fönstren. Väggen mot vapenhuset har förlängts och fungerar även som räcke till orgelläktaren. Räcket är klätt med ekpanel mot orgelsidan. Kyrkorummet står i direkt förbindelse med Dopkapellet och Heliga korsets kapell, som är inredda i den låga, utskjutande volymen längs östfasaden. De belyses av Brazdas färgfönster från 1959. Bilderna återger Guds skapande kraft och Jesu uppståndelse som Tidernas Konung. Båda kapellen har golv av kalksten, vitputsat betongtak och gult tegel på ytterväggarna. I bjälklaget har man gjutit in krukor, vars dräneringshål fungerar som ljudabsorbenter. I dopkapellet står bl.a. ett dopträd och dopfunten, i Heliga korsets kapell ett sidoaltare av silvergranit. Det heliga korset, gjort 1959 av E Arenhill i olivträ och silver, hänger symboliskt över altaret. Genom en dörr i norrväggen når man ännu ett kapell, S:t Petri kapell, som bl.a. används för enskild andakt. I kapellet märks ett altare av trä och en Mariabild, en rysk ikon från 1700-talet. I nordöstra hörnet finns en glasspalt, utformad av Erik Höglund, med olika färgade glasformer ingjutna i cement. Sakristian nås från en dörr på korets västra sida. Rummet har kalkstengolv, vitputsat tak och väggar klädda med ekpanel. I sydvästra hörnet finns en piscina av kalksten. Inredning och inventarier Högaltaret från 1959 är ritat av Roos och Thornberg. Det består av en mycket kraftig skiva av silvergranit, som vilar på två t-korsformade ben i samma material. Altarskranket är delbart i flera sektioner, som står framför högaltaret och sidoaltarna i kapellen. Det är byggt med en stomme av fyrkantsrör i metall, och med överliggare och knäfall i trä klädda med ljust skinn. Dopfunten av italiensk alabaster är ritad 1959 av Roos/Thornberg. Funten är formad som en rak pelare med en rund urholkning upptill. På sidorna finns bibliska inskriptioner. Predikstolen är formgiven 1959 av Roos/ Thornberg och integrerad med kortrappan. Predikstolen byggs upp av tre tjocka skivor av silvergranit, som står lätt skilda från varandra. Skivorna är fästa till en gjuten bottenplatta. På östra och västra sidan finns bibeltexter. Bänkinredningen är från 1959 och ritad av Roos/Thornberg. Benställningarna är gjorda av mässingsrör, som bär skinnklädda sitsar och oklädda, böjda ryggar av trä. Handtagen är delvis läderlindade. Orgeln, byggd 1961 av Flentrop Orgelbouw i Holland, har 41 stämmor. Den renoverades och efterintonerades 2005, då den fick tillbaka sin neobaracka klang. Huvudverket och ryggpositivet, som är integrerat med orgelläktarens räcke, har spetsiga pipfält med träramar. Ett fält ovan spelbordet är försett med luckor. Nedanför kortrappan står en kororgel från 2006, byggd av Mårtenssons orgelbyggeri i Lund av begagnade delar från olika senromantiska sekelskiftesorglar. Kyrkklockorna är fyra till antalet; stor-, mellan- och lillklockan i kampanilen, och en primklocka som hänger i en metallställning på orgelläktarens räcke. Alla klockorna är gjutna 1959, frånsett primklockan som är från 1984, av M& E Ohlssons Klockgjuteri i Ystad. På klockmantlarna finns bibelord och texter om klockornas tillkomst. I tornet hänger dessutom ett klockspel med fem små klockor, också gjutna 1959 av M& E Ohlsson. Övrigt Bland de lösa inventarierna finns många objekt, som tillverkats runt tiden för kyrkans invigning 1959. Dit hör Sven Arne Gillgrens och Elon Arenhills silversamling, Hans Bergströms armaturer och Ragnar Haraldssons och Sigrid Synnergrens mässkrudar. |