Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster JÖNKÖPING GRÄNNA KYRKA 1 - husnr 1, GRÄNNA KYRKA

 Byggnad - Beskrivning

GRÄNNA KYRKA (akt.)
2006-01
Historik
Den första kyrkobyggnaden på platsen uppfördes under 1100-
talet som en romansk stenkyrka. Kyrkan fick under 1200-talet
sin dopfunt vilken fortfarande återfinns i kyrkan. På 1400-talet
valvslogs kyrkan och under det att den Braheska eran inletts
gjordes flera förändringar som kom at få stor inverkan på
kyrkans uttryck. 1673 lät greve Per Brahe d.y. bekosta
uppförandet av ett nytt stentorn vid kyrkans västra gavel. Redan
tidigare hade han försett kyrkan med en ny dopfunt. Ytterligare
en utvidgning av kyrkan genomfördes under 1689-96 då
kyrkorummet förstorades mot norr och söder. Arkitekt bakom
utvidgningen var Erik Dahlbergh. 1719-22 smyckades
kyrkorummet genom kalkmåleri utfört av målaren Edvard Orm
samt några år senare anskaffades en ny altartavla. Den utfördes
av bildhuggarna Anders Ekeberg och Magnus Ullberg.
1889 utbröt branden och kyrkan kom att i det närmaste
totalförstöras. När elden släckts stod endast de sotiga murarna
stående. I de efterkommande återuppbyggnadsdiskussionerna
fördes flera olika alternativ fram. Flera alternativ förespråkade
att alla rester från den gamla kyrkan skulle tas bor och en helt ny
kyrkan byggas. Det alternativ som kom till genomförande
upprättades av arkitekt Gustaf Petersson som var verksam vid Överintendentsämbetet i Stockholm.
Återuppbyggnaden gjorde under perioden 1892-95 och i samband med det installerades en ny orgel
vilken byggdes av Åkerman & Lund.
En genomgripande restaurering genomfördes 1935 efter program av
Johannes Dahl, Tranås. Vid restaureringen murades fönstren vid
norra och södra läktaren igen och rundfönstren minskades i storlek.
Fasaderna sågs över utvändigt och putslagades och avfärgades,
invändigt rengjordes väggytorna innan de putslagades och
avfärgades. Taket hade visst läckage och tätades med
asfaltemulsion. Invändigt betydde restaureringen tämligen stora
förändringar. Golvbeläggningen i kyrkan var inför restaureringen av
varierande art där trägolv samsades med keramiska plattor. Nu
omlades stora delar av golvytorna och ersattes med en ny
kalkstensbeläggning. I koret plockades det ursprungliga träaltaret
bort och ett nytt murat altare tillkom, på altaret lades en
kalkstensskiva. Takvalven var innan restaureringen klädda med
pärlspontpanel vilken nu ersattes med släta brädor som målades,
bänkinredningen ombyggdes och de partier som var utförda med
pärlspont inkläddes med masonit. Färgsättningen gjordes mer kulört
där bänkinredningen gavs en grågrön grund med rostbruna inslag.
Pelarna som bar läktarna marmorerades i en harmonierande
färgskala medan läktarbarriärerna målades i en ljusare färgställning
med inslag av rött och klart grönt. Väggytorna avfärgades i en
varmgrå ton och takvalven i en mörkgrön kulör med en kraftigt
markerad taklist.
Under följande år görs främst åtgärder av mer underhållskaraktär,
det handlar om en ombyggnad av orgeln och 1955 lades taket om
med kopparplåt. Takomläggningen följdes av installationen av
ett nytt elektriskt värmesystem som utfördes efter ritningar av
Rejlers Ingenjörsbyrå i Jönköping. Det utfördes även en del
konserveringsarbeten under perioden.1986-87 genomfördes den
senaste genomgripande restaureringen av kyrkans interiör.
Arbetena genomfördes under ledning av Rolf Berghs
arkitektkontor och innebar en väsentlig omdaning av
kyrkorummet. Restaureringen omfattade även en del exteriöra
arbeten där putslagningar gjordes och dräneringsarbeten
utfördes kring kyrkan. Korfönstrens glasmålningar renoverades
i Winfred Baiers atelje. Golvet i kyrkan plockades upp och
ersattes med ett nytt kalkstensgolv, i samband med
golvarbetena genomfördes en arkeologisk undersökning som
visade läget för den medeltida kyrkans grundmurar samt att
dessa klarat sig bättre efter branden 1889 än murarna efter
1600-talsutvidgningen. De tre läktarna som fanns i kyrkan
sammanbyggdes med halvöppna bryggor. Under läktarna
tillskapades samlingsrum och en ny sakristia m.m. toaletter
placerades i vindfången mellan vapenhusen och kyrkorummet.
Färgsättningen bibehålls i den gröna skala som utfördes i
samband med restaureringen på 1930-talet. Kyrkorummet
omdisponerades efter tidens idéer om ett mer flexibelt
kyrkorum med kyrkotorg och ett litet Mariakapell. Vid
restaureringen placerades inventarier och detaljer från den
äldre kyrkan ut som utsmyckning i kyrkorummet.