Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster SKÖVDE RESECENTRUM 1 - husnr 1

 Byggnad - Beskrivning

2006-06-12
Historik
Byggnadsår 1859, arkitekt Adolf Wilhelm Edelsvärd, byggherre Kgl Järnvägsstyrelsen.Alingsås, Skövde och Töreboda stationshus byggdes huvudsakligen efter samma ritningar. i likhet med de båda övriga hade även Skövde fasader av fogstruket rött tegel. Stationshuset har alltifrån
byggnadstiden varit ett tvåvåningshus, dock var mittpartiet under 1800-talet tydligare accentuerat. Denna del höjde sig med en låg vindsvåning över de något lägre sidopartierna och kröntes av ett litet torn med en flaggstång. Stilmässigt kan arrangemanget med de kopplade rundbågiga
fönstren i mittpartiet hänföras till italiensk renässans. Skövde järnvägsstation invigdes i juli 1859, då bandelen Falköping - Töreboda färdigställdes.
De lägre envåniga flyglarna på var sida om huvudbyggnaden tillkom i samband med öppnandet av statsbanan till Karlsborg 1876 och förlängdes ytterligare något år 1893. Ansvarig för Statens Järnvägars husbyggnadsverksamhet hade alltsedan 1855 varit arkitekten Adolf W Ädelsvärd. Tjänsten besattes år 1895 av arkitekt Folke Zettervall, som innehade den till 1931.Stationshusets nuvarande utseende härrör från en ombyggnad omkring år 1903, då samtidigt den enskilda järnvägen till Axvall anlades. Väggliven förhöjdes nu något så att hela huset kom att täckas av ett enda sadeltak. Fasaderna slätputsades och en fronton med mjukt rundad taklinje anordnades mot stadssidan, två snarlika byggdes mot spåren. Zettervall hade några år tidigare ritat ett nytt stationshus i Partille, och där använt samma jugendinspirerade takform. Taksprången stöder på smäckra järnkonsoler, i kontrast till perrongens skärmtak på kraftiga trästöd. Ytterligare tillbyggnader har senare skett, dock utan att de har påverkat stationshusets volym och karaktär av tidig 1900-talsarkitektur. Av de planteringar som förr omgav huset finns dock intet kvar.- 2007 :1993 byggdes den gamla stationsbyggnaden om och byggdes samman med en helt ny och mycket större anläggning med bussstation för landsbyggdsbussar. Den gamla byggnaden bevarades i den gestaltning den hade fått 1903 medan de lägre tillbyggnaderna från 1876 och 1893, som fanns vid gavlarna, revs. Den norra gaveln öppnades mot tillbyggnaden och vid den södra gaveln anlades korttidsparkering och taxistation. De fönster som 1993 var vitmålade återfick sin bruna färg fårg från 1903.Klass 2.