Stäng fönster VÄRNAMO GÄLLARYDS STOM 2:1 - husnr 1, GÄLLARYDS KYRKA
Byggnad - Beskrivning
GÄLLARYDS KYRKA (akt.) | |
2007-01 |
Historik |
---|
Den nuvarande kyrkan från 1782 föregicks av en äldre kyrka, troligen medeltida men av okänd ålder. Kyrkan var av trä och spånklädd, den hade enligt Rogbergs ”Historisk beskrifning över Småland” måtten 40x12 alnar (ca 24x7 meter). Denna ska ha legat ca 50 meter söder om den nuvarande kyrkan. Kyrkan utvidgades åt öster 1664 ca 8,4 meter, en nya sakristia uppfördes 1685 och ett nytt vapenhus 1707. Den äldre kyrkan hade en separat klockstapel, som byggdes om 1694. Denna var försedd med en stor spira och fl era små. De två klockorna i klockstapeln fördes över till den nya kyrkan och är fortfarande i bruk, den stora från 1500-talets början och den mindre omgjuten 1811. Träkyrkan från medeltid var både för liten och i för dåligt skick och man uppmärksammade behovet av en ny kyrka. Drivande var bland annat major Daniel Georg Silfversparre på Ohs bruk samt kyrkoherden Molin. Silfversparre gjorde själv ett förslag till ny kyrka och sände det 1780 till Överintendentsämbetet för godkännande. Ritningen fi nns ej kvar, men de bearbetades av arkitekten Th ure Wennberg under ledning av Adelcrantz. Den färdiga ritningen från 1781 har således tre upphovsmän, och har troligen kyrkan i Alseda som förebild. Ritningen följdes dock inte helt och hållet, bland annat frångick man tornets tvärgående band med gavelmotiv och man lät vid något tillfälle dessutom bygga ett gravkor på södra sidan åt släkten Silfversparre. Detta gravkor togs bort först 1844. Första kända restaurering äger rum 1908 och var rätt omfattande. Predikstolen fl yttades närmre koret, taket fi ck sitt nuvarande karakteristiska inramning och listverk, bänkarna byttes ut mot öppna och de gamla bänkdörrarna sattes upp på långsidorna som bröstpanel. Renoveringen var tidstypisk för det tidiga 1900-talet och tog föga hänsyn till den nyklassiska karaktären i kyrkan, istället målades t ex stora draperimålning runt korfönstret vilket också försågs med färgat glas. Att sudda ut spåren från denna renovering blev huvudmålet för den följande renoveringen som ägde rum 1944-45. Dekorationsmålningarna målades över, bänkkvarteren återfi ck sina bänkdörrar, glasmålningen togs bort och fönstret sattes till och med igen och istället tillkom en nya altaruppsättning med modern altartavla av Erik Abrahamsson. Färgsättningen justerades och dominerades dels av grått och blått och dels av rött och brunt. Vid renoveringen därnäst som ägde rum 1983 under ledning av Sten Dunér, ändrades färgskalan ytterligare mot en svalare nyklassisk färgskala. All marmorering övermålades med täckfärg, utom spegelfälten på bänkdörrarna. Efter denna renovering, som främst omfattade en genomgripande ommålning, domineras kyrkan färgmässigt av blå och grå nyanser, kompletterat med de brunröda marmoreringarna från 1940-talet på bänkdörrarna. Efter denna ommålning har kyrkan huvudsakligen endast varit föremål för underhållsåtgärder. |