GÖTEBORG GULLBERGSVASS 703:61 - husnr 1, BERGSLAGSBANANS FD STATION Ny sökning Tillbaka till sökning
Byggnadspresentation | |
---|---|
BERGSLAGSBANANS FD STATION (akt.) | |
1881 - 1881 1881 - 1881 1881 - 1881 |
|
Västra Götaland | |
Göteborg | |
Västergötland | |
Göteborg | |
Domkyrkoförsamlingen i Göteborg | |
Göteborgs stift | |
Bergslagsgatan 2 | |
Kommunikation - Stationshus Kommunikation - Kontor Kommunikation - Stationshus Kommunikation - Stationshus |
|
Kommunikation - Kontor Kommunikation - Kontor |
Historik |
---|
Inventeringsår Ej registrerat Bergslagsbanans före detta station är uppför1881 i nyrenässansstil efter ritningar av A. och H.J. Kumlien. Byggnaden är uppförd med en massiv konstruktion av bärande ytterväggar och inre hjärtväggar av tegel. Fasaderna, som är putsade i ljus kulör, har gjuten ornamentik. Den anslutande lilla parken omfattar flera stora äldre träd. I öster ligger en sporthall. Bergslagsbanans station är en värdefull del av kommunikationsmiljön kring centralstationen. Sporthallen, som är uppförd efter 1950, har inte tidigare bedömts från kulturhistorisk synpunkt. Den avgränsar miljön mot öster. I en del av hallen finns en stor modelljärnväg. |
Inventeringsår Ej registrerat
Bergslagsbanans f d station, ursprungligen Bergslagernas jernvägsstation, i Göteborg är både ändstation och en imponerande symbol för Sveriges största privata järnvägssatsning, den s k Bergslagsbanan eller Bergslagernas Jernvägar (BJ) som tillkom mellan åren 1872-1879. Bergslagsbanan sträcker sig från Falun till Göteborg, hela 478 km, genom fem landskap. |
År 1881 - 1881 Nybyggnad |
---|
År 1881 - 1881 Nybyggnad |
---|
År 1881 - 1881 Nybyggnad | |
---|---|
Bergslagsbanans f d station stod färdig 1881 efter ritningar av bröderna Axel och Hjalmar Kumlien, ett par av samtidens mest anlitade arkitekter. | |
Axel Kumlien (Arkitekt) Hjalmar Kumlien (Arkitekt) |
År 1906 - 1906 Ändring - ombyggnad, trappa | |
---|---|
År 1906 ändrades huvudtrappans lopp upp till första vilplanet. |
År 1913 - 1913 Ändring - ombyggnad, interiör | |
---|---|
Korridorsystemet, som ursprungligen låg direkt innanför huvudfasaden och som band ihop vestibulen med tredje klassens vänthall, fick 1913 en pendang på motstående sida. Vid detta tillfälle flyttades även biljettkontoret ytterligare bakåt in i lokalen. |
År 1931 - 1931 Ändring - ombyggnad, interiör | |
---|---|
På en ritning från 1931 framgår att man gör ytterligare en förändring i bottenvåningen då korridoren flyttas in till byggnadens mitt. |
År 2001 - 2001 Ändring | |
---|---|
Under den senaste totalrenoveringen av byggnaden, 2001, togs snickerier, gjutjärnspelare, stuckaturer, spegeldörrar och andra originaldetaljer fram. Entréhallen, huvudtrapphuset samt några övriga mindre byggnadsdelar rekonstruerades till ett äldre eller ursprungligt utförande. |