Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Halmstad kn, HALMSTAD 3:67 SANKTA ANNA OCH SANKTA KATARINA KAPELL

 Anläggning - Värdering

SANKTA ANNA OCH SANKTA KATARINA KAPELL
1/26/07
Motivering
S:TA KATARINA och S:TA ANNA KAPELL med mellanliggande krematorium är belägna på Västra kyrkogården i ett höglänt område i Halmstads nordvästra utkant. Anläggningen omges av bostadsbebyggelse med större villor i direkt anslutning. Kyrkogården har utvidgats vid flera tillfällen från öster mot väster. På kyrkogårdens äldsta del står en öppen spånklädd klockstapel. Öster om kapellen ligger församlingshemmet, den s k Vårhemsstugan. Omslutet med yttre murar ligger i väster intill kapellen ekonomigården och i öster kransgården.

Entréplatsen framför Sankta Katarina kapell är asfalterad och kringgärdas av en låg stenmur. I mitten finns en murad åttasidig rundel av sandsten med en plantering. Den svagt sluttande planen utanför har på mitten utformats för jordfästningar utomhus. På insidan av murarna finns kolumbarienischer och den stora gräsytan däremellan pryds av ett kors. Entréplatsen framför Sankta Anna kapell begränsas av kapellets murar och en låg svängd mur. Platsen markeras av ett kalvariekors i aluminium.

S:ta Katarina kapell uppfördes 1939-41 efter ritningar av Växjöarkitekten Adolf Wiman i en blandning av nyklassicism och funktionalism. För den konstnärliga utsmyckningen och färgsättningen i kapellsalen svarade Stockholmskonstnären Gunnar Torhamn. Kapellet har betongstomme klädd med rött fasadtegel från Slottsmöllan i Halmstad. Den breda entréfasaden har en klassicistisk mittrisalit med fyra kolonner av svart granit och flankerande flyglar. Det målade plana plåttaket kröns med ett kopparkors. Under den stora terrassen framför byggnaden finns utrymmen för olika funktioner. Efter önskemål om ett mindre ceremonirum än Sankta Katarinas stora sal vidbyggdes S:ta Anna kapell med vitputsade fasader 1979-80 efter ritningar av arkitekten Gösta Wikforss. Kapellet är sammanbyggt med krematoriet och underordnar sig S:ta Katarinas monumentala arkitektur. Förutom en mindre ceremonisal inryms andra utrymmen med olika funktioner.

S:ta Katarinas kapellsal rymmer 150 personer och har rektangulär planform med en förhöjd tresidig kornisch i söder och orgelläktare i norr. Väggarna är putsade och nedtill målade i en rosaröd kulör och upptill gulrosa och har högt sittande smala fönster med blyinfattat olikfärgat antikglas. Rummets altarvägg domineras av Torhamns reliefer i marmorstuck. Den tredelade mittkompositionen symboliserar avskedet, himmelsfärden och återföreningen. Golv, socklar, trappor, fönsterbänkar och katafalksarg utgörs av kalksten. Takets förhöjda mittparti är målat i blågrå kulör och försett med en ljusramp. Den fasta öppna bänkinredningen i björk är ursprunglig, liksom läktaren och armaturen. Ny orgel insattes 1985. S:ta Katarinas interiör är mycket välbevarad sedan byggnadstiden. I bottenvåningens urnutlämningsrum finns altarutsmyckning av Gunnar Torhamn och ett träkrucifix av Eric Nilsson i Harplinge. S:ta Annas kapellsal har ljusa väggar med högt sittande fönster, golv och altare av travertin och inredning av björk. Orgeln är från 1980 med fasad ritad av arkitekten, liksom det smala fönstret med glas i blå och gula toner. Väggmålningarna i visningsrummet respektive i det inre väntrummet är verk av Halmstadkonstnären Hans Fagerström samt Olle Agnell.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- S:ta Katarina kapells välbevarade exteriör och interiör.
- Gunnar Torhamns skulpturala utsmyckning.
- Den fasta inredningen från byggnadstiden samt armaturerna.
- Väggmålningarna i S:ta Anna kapell.