Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Varberg kn, APELVIKSHÖJD 5 APELVIKSHÖJDS KYRKA

 Anläggning - Värdering

APELVIKSHÖJDS KYRKA
12/12/05
Motivering
Apelvikshöjds kyrka är belägen söder om Varbergs centrum, i ett grönområde mellan två större flerbostadshusområden. Kyrkan har ett högt läge och mot söder skymtar havet. Anläggningen utgörs av kyrka och församlingshem som är sammanbyggda till en byggnadskropp, samt en separat klockstapel. Kyrkotomten har en tidstypiskt enkel karaktär och saknar avgränsning mot omgivningarna. Tomten är gräsbevuxen med gångar av natur- och cementsten. Mot baksidan finns en liten stenbelagd innergård och mot söder finns en likaså stenbelagd terrass.

Kyrkan uppfördes efter ritningar av arkitekterna Arne Nygård och Kjell Malmquist, Göteborg och stod klar 1989. Byggnaden förenar på ett tidstypiskt sätt kyrkolokal och församlingshem i en enhet. Arkitekturen ansluter i stil och material till traditionellt profant byggande med låga, sammanbyggda längor med sadeltak, dock i modern tappning.

Byggnaden är oförändrad sedan uppförandet och utgörs av flera sammanbyggda kroppar för olika funktioner, där kyrkolokalen utmärker sig genom en högre byggnadshöjd än övriga delar. Formspråket är enkelt med vita putsfasader och rött tegeltak. Materialval och färgsättning gör åtskillnad på kyrka och församlingsdel.

Interiören är oförändrad och kännetecknas av ljusa, strama väggar samt kalkstensgolv. Inredningen har en enhetlig prägel och är färgsatt utifrån kalkstenens bruna och violetta toner. Vikväggen mellan kyrksal och kyrktorg speglar tidens behov av flexibla lösningar där rumsstorleken kan varieras beroende på aktivitet och uppslutning.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:

-Den öppna, grönskande närmiljön med utblick mot havet är viktig för inramningen av kyrkan.
-Innergårdens stensättning
-Klockstapeln
-Exteriörens enkla formspråk med vita putsfasader och rött tegeltak
-Interiörens ljusa, odekorerade väggar samt kyrkodelens enhetliga inredning i bruna och violetta toner