Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, HULAN 423:1 BILLDALS KYRKA

 Anläggning - Värdering

BILLDALS KYRKA
6/9/05
Motivering
BILLDALS KYRKA uppfördes 1991-92 efter ritningar av arkitekt Magnus Wångblad. Den ligger nära havet i utkanten av ett villaområde i Billdal i sydvästra Göteborg. Kyrkan byggdes på en ny kyrkplats men hade en föregångare i form av en vandringskyrka vid den näraliggande Letsegårdsvägen.

KYRKOMILJÖN består av en byggnad, som innehåller kyrkan och med församlingslokaler, på en kyrkotomt. Byggnaden har en tydlig fram- och baksida. Inåt, åt sydost, har anordnats en mötesplats med bänkar, rabatter och små träd. Entrén till kyrkan vetter mot gården på denna sida. Utåt, åt norr och väster, är den ganska sluten och planteringarna är enkla med buskar och öppna gräsytor.

KYRKOBYGGNADEN har ett särpräglat utseende. Planformen är en rät vinkel, där själva kyrkan reser sig ur skärningspunkten. Den höga mittendelen har en särpräglad profil och kyrkan har liknats vid "ett falurött sjömärke" eller en fyrbåk. Byggnaden har en påtaglig samtidsprägel och en tydlig anpassning till placeringen nära havet.

Arkitekten har också inspirerats av den äldre nationalromantiska villabebyggelsen längs gamla Säröbanan (en nedlagd järnvägslinje). Kyrkan har fasader i faluröd lockpanel, hög sockel i betongsten, branta tegeltäckta tak och stora glasade partier med vita spröjsverk.

Klocktornet och taket över kyrkorummet är i princip sammanbyggda till ett. Taket dominerar hela byggnaden både in- och utvändigt.

KYRKORUMMET är oregelbundet sexkantigt i formen. Koret ligger i nordväst, entrén vetter åt sydost. Över entrén finns en liten körläktare. Sakristian ligger öster om kyrkorummet och i söder, bakom en vikvägg, ansluter en kyrksal. Orgeln står vid den norra väggen.

Rummet är ljust och den ansenliga takhöjden ger ett rymligt intryck, trots att det är en relativt liten kyrka. Omålat eller ljust laserat trä är det dominerande materialet.

Det stora taket är framträdande i rummet. Det har sin högsta punkt över entrén och sänker sig ner mot koret. Taknocken löper i rummets längdriktning och takfallen är i det närmaste trekantiga. Innertaket är klätt med träribbor som följer takfallen.

Den oregelbundna rumsformen, rummets bredd och möbleringen syftar till att skapa en koncentration och intimitet runt altaret. Kyrkans vävda altaruppsats av Inga-Karin Jonsson har varit med sedan vandringskyrkans dagar.

Kyrkan är ut- och invändigt oförändrad sedan uppförandet.