Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Vellinge kn, ARRIE 40:1 ARRIE KYRKA

 Anläggning - Värdering

arrie kyrka, ARRIE KYRKA
11/25/19
Motivering
Kyrkan ligger i ett gammalt sockencentra med före detta prästgård och skola intill kyrkan. Den slingrande byvägen kantas av några gatehus och före detta gårdar, där någon är från tiden före enskiftet.

Kyrkogården karaktäriseras på gamla delen av sekelskiftesideal med högresta stenar som bör stå kvar på sina platser. Dock är buxbomen bara bitvis sparad och mycket är grässått vilket gör kyrkogården delvis splittrad. Trädkransen runt nya delen gör kyrkogården lummig. Nya delen är typiskt sydskånsk med buxbomsinramade gravplatser med singel. Kyrkogårdens speciella topografi med sluttning upp och ner
bidrar till upplevelsen.

Kyrkan från 1890 ersatte en medeltida kyrka. Salomon Sörensen ritade den nya kyrkan. Han ritade även de närbelägna kyrkorna i Mellan-Grevie och Östra Grevie. Arrie skiljer sig mycket ifrån dessa kyrkor. Kyrkan är byggd när nygotiken var den dominerande stilen med röda tegelkyrkor med maskinslaget tegel och hög tornspira. Församlingen önskade dock att den nya kyrkan skulle likna den gamla. Nygotiken blev i Arrie av skånsk modell med vitputsad kyrka med trappgavlar och blinderingar. Exteriören är välbevarad förutom att skiffertaket är utbytt till koppartak.

Kyrkorummet är mycket välbevarat sedan 1890. En stor del av inredningen ritades av kyrkans arkitekt Salomon Sörensen och inredningen har fortfarande kvar sin målning med ekådring. Bänkar, altaruppsats, skrank, altarring och orgelläktare är gjorda i en gemensam stil. Kyrkan har kvar sin planlösning utan den ofta förekommande inbyggnaden under orgelläktaren. Väggarna har fortfarande kvaderstensmålning. De tidstypiska vackra mönstrade cementmosaikgolven finns kvar i hela kyrkan. Senare tillägg har tyvärr ingen högre kvalitet och bryter mot kyrkans övriga inredning. Dopaltaret och sockeln till pietá-skulpturen är tillverkade av spånskiva och bakgrunden till skulpturen är en målad vävtapet. Från den gamla kyrkan finns de mycket rikt skulpterade predikstol och dopfunt som är gjorda med stor hantverksskicklighet. Tyvärr har de inte kvar sin ursprungliga bemålning utan är trärena.

Interiören är inte den vanliga nygotiska med öppna bänkar och altaruppsats med vimperger och fialer. Här är det istället slutna bänkar och trappgavlar den gemensamma nämnaren på både bänkar och altaruppsats. Trappgavlar som anknyter till exteriören. Färgsättningen med bevarad ekådring är typiskt nygotisk. Bänkarnas målade numrering finns kvar. Kyrkan har flera bevarade detaljer som är viktiga för autenciteten som tex hängarna i vapenhuset och handtag på vapenhusdörren till kyrkorummet. Molanderorgeln är av stort musikaliskt värde och bör renoveras.

Kyrkan är känd från en komedi-serie på tv ”Halvägs till himlen”.