Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Skövde kn, KYRKOJORDEN 1:1 VRETENS KYRKA

 Anläggning - Värdering

VRETENS KYRKA
11/7/02
Motivering
KYRKOMILJÖN - Vretens kyrka är belägen i flack före detta jordbruksbygd. Tillsammans med närbelägna Vretens gård utgör kyrkan en kyrko - godsmiljö från 1800-talets senare del.
KYRKOANLÄGGNINGEN - En lång grusgång, kantad av höga häckar, leder från kyrkogårdsgrinden fram kyrkan. I anläggningen ingår symmetriskt lagda grusgångar och smidesgrindar.
KULTURHISTORISK KARAKTERISTIK OCH BEDÖMNING - Före detta Edhems kyrka ritades av arkitekt Ernst Jacobsson och uppfördes på ny kyrkplats 1873. Kyrkan var gemensam för Edåsa och Ljunghems socknar. Vretens gård och dess ägare har haft stort inflytande i bygden och ombesörjde även uppförandet av kyrkan. Kyrkan har en nygotisk, engelskinspirerad prägel med oputsade granitmurar och spetsbågiga fönsteröppningar med omfattningar av rött tegel. Formen är osymmetrisk med sidoställt torn. Sadeltaket täcks av flacktegel och plåt. Exteriören har bevarats i det närmaste intakt sedan byggnadstiden.
Interiören har i stort sett bevarat sin nygotiska prägel med synliga takbjälkar och två sidoläktare. Ett epitafium stammar från Ljunghems rivna medeltidskyrka. Inredningen i övrigt härrör från byggnadstiden, förutom altartavlan från 1916. Arkitekt Anders Ekman hade , vid en renovering på 1950-talet, intentioner att minska kyrkorummet. Detta skedde genom skärmväggar och underbyggnader till sidoläktarna. Kyrkans inredning målades samtidigt i ekimitation.
ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ vid vård och förvaltning av kyrkan och dess anläggning
- Kyrkan och närliggande Vretens gård utgör en gods - och kyrkomiljö.
- Kyrkan speglar inflytandet från en godsägarfamilj under 1800-talet och 1900-talet.
- Kyrkan speglar de sockensammanslagningar som kännetecknar 1800-talets senare del.
- Kyrkans föga förändrade exteriör är en god representant för 1800-talets nystilar.
- Interiörens, trots vissa förändringar, huvudsakliga prägel av byggnadstidens nygotiska ideal.
- Inredningens ekimiterande målning.
- Glasmålningar från 1924.
- Kyrkogårdens grusgångar, häckar och smidesgrindar.