Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, PAPPERSKNIVEN 13 UPPENBARELSEKYRKAN

 Anläggning - Värdering

UPPENBARELSEKYRKAN
6/21/04
Motivering
Uppenbarelsekyrkan är med sin mycket säregna form en av landets märkligaste moderna kyrkor, ett allkonstverk och därtill ett av arkitekten Johannes Olivegrens mest spännande kyrkorum. Från öster och väster upplevs Uppenbarelsekyrkans anläggning som en högrest glaskatedral medan den från norr och söder uppfattas som en sluten kropp av betong och tegel. Östfasadens väldiga genombrutna vertikaler dominerar intrycket exteriört. Som ett gigantiskt skepp svävar det majestätiskt fram, fastnaglat i berget. Vitmålad betong och gult tegel är material som går igen i kyrkan både exteriört och interiört. Planformen är mycket speciell men har i grunden en traditionell korsform. Den tunna betongskivan som använts som ett sammanhållande element genom en stor del av anläggningen ger tillsammans med övriga betongformer ett mycket komplext kyrkorum. Bergholtz´ glasfönster dominerar detta totalt och ger ett färgskimrande ljus som påminner om en gotisk katedral. Den välbevarade fasta inredningen i kombination med alla genomstuderade detaljer skapar ett kyrkorum av mycket speciell karaktär. Hela anläggningen vittnar om ett kreativt samarbete mellan arkitekten och i huvudsak två konstnärer, Ralph Bergholtz och Randi Fischer. Många av samlingssalarna och andra av anläggningens utrymmen har också en mycket genomarbetad utformning och är till stora delar väl bevarade.

Kolumbariet har med sina väggar av gult tegel, vitputsade tak och enkla terracottaplattor en näst intill vardaglig karaktär. Det sparsamma dagsljuset skapar en speciell ljusföring. Både det centrala runda rummet och lillkyrkan har en mycket medveten gestaltning. Kolumbariet är det näst största i Stockholm.

Att särskilt tänka på i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
" den av glas uppbrutna östfasaden
" den synliga konstruktionen i form av en stor betongskiva som sträcker sig genom hela anläggningen
" kyrkorummets totala symmetri
" Ralph Bergholtz´ glasfönster och ljusföringen i kyrkorummet
" den av kyrkans arkitekt ritade fasta inredningen liksom stolar, armaturer m m
" betong, gult tegel och furu som genomgående material i anläggningen
" alla inslag i den konstnärliga utsmyckningen m m som på något sätt knyter an till Uppenbarelseboken, det genomgående temat i kyrkoanläggningen
" kolumbariets centrala rum och dess speciella ljusföring.