Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Skellefteå kn, FÄLLFORS 4:10 FÄLLFORS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Fällfors kyrka, FÄLLFORS KYRKA
7/21/10
Motivering
Fällfors kyrka påminner i sin uppbyggnad en del om Arvidsjaurs kyrka, ritad av samma arkitekt året före Fällfors kyrka. Gemensamma drag är det breda treskeppiga långhusets disposition med längsgående läktare, det sidoställda tornet, och utformningen av den fasta inredningen som altarring och predikstol. Men till skillnad från Arvidsjaurs kyrka som har nygotiska drag och är mer påtagligt sakral i sin utformning drar Fällfors kyrka mer mot nationalromantik och jugend. Denna stiltillhörighet märks kanske snarare i valet av lokalt förankrade byggnadsmaterial än särskilt tydligt i formerna. En del av förklaringen till skillnaden mellan kyrkorna är säkert att Fällfors kyrka uppfördes först 14 år efter ritningarna färdigställts och att betydande avsteg gjordes från dessa. Bland annat fick kyrkan enklare former och lägre, mer bastanta, torn. Där Arvidsjaurs kyrkas vapenhus och torn har tydliga strävpelare har Fällfors bara en antydan till sådana. Kyrkans uttryck skiljer sig inte särskilt mycket från det vi möter i profan träbebyggelse från samma tid. Det är en arkitektur som utgår från träets egenskaper. Invändigt ger panelarkitekturen och inte minst läktarna längs väggarna associationer till sekelskiftets nykterhetsloger eller till städernas tidiga frikyrkor, vilka ofta hade en liknande disposition.

Utvändigt förlorade kyrkan på att under 1950-talet kläs med stående lockpanel över den ursprungliga och mer tidstypiska stående och liggande panelen. Panelens sammanlagda tjocklek gör dessutom att fönstren sitter relativt djupt och ger intryck av att kyrkan har tilläggsisolerats. De bevarade snickeri- och smidesdetaljerna är dock värdefulla inslag som stärker det nationalromantiska helhetsintrycket. Interiören med sin varierade panel och rikt utsmyckade trädetaljer känns mer intakt, även om framför allt förändringen av bänkgavlarna, igensättandet av korfönstret, utbytet av altarprydnad och den nya modernistiska orgelfasaden har ändrat kyrkans karaktär något och försvagat dess enhetlighet. I länet har Fällfors kyrka främst likheter med Gargnäs kyrka, även om denna gestaltades med enklare planform.
Gravkapellet är typiskt för det gravkapellsideal som rådde under 1900–1920-talen. Till de gemensamma dragen för dessa kapell hör att de är ljusa och tillbakablickande. Kapellrummen är klart överskådliga, med mittgång, rejäla fönster och ljusa väggar klädda med fasspontpanel eller pärlspontpanel. Det kan kontrasteras mot det efterföljande idealet under 1920–30-talen, då gravkapellen fortfarande var tillbakablickande, men oftast slutna och mörka. Gravkapellet i Fällfors är länets mest välbevarade gravkapell från den ljusa perioden under 1900-talets första två decennier.

Att särskilt tänka på vid användning och förvaltning av kyrkomiljön och byggnaderna

Fällfors kyrkogård utgör en för stiftet fin representant för det tidiga 1900-talets kyrkogårdar. De häckinramade sandgravarna ger en autentisk massverkan och det ovanligt intakta gravkapellet med skivtäckt originalplåt på taket, artikulerande träpaneler och sin klarglasat upplysta och ljusa kapellinteriör, utgör särskilda kvaliteter

Fällfors kyrka har en för länet ovanlig utformning med inspiration från den samtida villaarkitekturen. Interiören har fortfarande påtaglig sekelskifteskaraktär, trots 1950-talets förändringar.

Särskilt viktigt för kyrkans karaktär är den fältindelade ljusa pärlspontpanelen invändigt, de dekorativa träsniderierna, de mörka trägolven, de stora läktarna samt ytterdörrarnas dekorativa smiden.