Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Robertsfors kn, ÖVERKLINTEN 38:1 ÖVERKLINTENS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Överklintens kyrka, ÖVERKLINTENS KYRKA
9/2/10
Motivering
Överklintens kyrka uppfördes efter förebild i Robertsfors kyrka i livlig trägotik 1904, men bytte skepnad totalt 1939–40. Eftersom kyrkan därefter har förändrats så lite uppvisar kyrkorummet idag en ovanligt välbevarad 1930-talskaraktär. Knut Norden-skjölds restaurering är dessutom intressant som exempel på 1930-talets totala oförståelse för värdet hos det sena 1800-talets arkitektur, som denna kyrka representerade. Den radikala förändring som skedde av Överklintens kyrka, som då var bevarad i originalskick, utfördes rentav på Byggnadsstyrelsens tillskyndan.

I sin nya skepnad har kyrkan med sin kvardröjande 1920-talsklassicism paralleller med många andra kyrkor från 1920- och 30-talen. Utvändigt är kyrkans mest utmärkande drag den branta fyrsidiga tornspiran samt den fantasifulla barockinspirerade portalen i väster. Det är dock invändigt som kyrkan har sina främsta kvaliteter. Betydelsefulla för kyrkorummets autentiska 1930-talskänsla är bl.a. de marmorerade bänkgavlarna med numrering, de fernissade golven, textfältet på läktarbarriären, de mönsterindelade innertaken, predikstolen, altaruppsatsen, dopfunten, lampetterna, nummertavlan, samt obeliskerna som också är mycket typiska för Nordenskjölds personliga stil. Ytterligare ett tidstypiskt inslag är det särskilda dopkapellet. Sådana återfinns fortfarande i några av länets samtida kyrkor, exempelvis Sankt Olovs kyrka i Skellefteå och Åsele kyrka av samma arkitekt. Men i flera andra kyrkor har de senare byggts bort. Som helhet känns mycket av inredningens stil igen från andra kyrkor ritade av Nordenskjöld, exempelvis i Norrfors och Kåge.

Att särskilt tänka på vid användning och förvaltning av kyrkomiljön och byggnaderna

Inredningen är mycket välbevarad och ett fint exempel på 1930-talets kyrko-interiörer. Den flitigt anlitade kyrkoarkitekten Nordenskjölds personliga stil är framträdande på den fasta inredningen.

Marmoreringsmåleriet i kyrkan av den likaså produktive kyrkokonstnären Yngve Lundström håller hög hantverksmässig klass och är original från 1930-talet. Färgerna är fint avstämda till en sammanhållen helhet.