Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Värnamo kn, NYDALA 2:1 NYDALA KYRKA (KLOSTERKYRKAN) OCH BONDKYRKAN

 Anläggning - Värdering

NYDALA KYRKA (KLOSTERKYRKAN) OCH BONDKYRKAN
1/1/08
Motivering
Kvarter A utgör ett renodlat köpegravskvarter från förra sekelskiftet.
Påkostade familjegravar från denna tid betyder mycket för intrycket
och konstituerar det kulturhistoriska värdet. Särskilt karaktärsskapande
är den Feukska familjegraven och den avskilt belägna
Geijerska med sitt järnstaket. Dessa liksom ett antal andra gravar
kan knytas till socknens gods. Titlar på gravarna berättar om hemmansägare
och betydelsefulla personer i det gamla ståndssamhället.
En komministergrav är placerad på den symboliskt laddade platsen
vid koret. Gravar med bevarade arrangemang som grusbädd och
stenram har ett pedagogiskt värde i att de visar hur tidigare hela
kvarteret var ordnat. Person- och lokalhistoriska värden kan fi nnas
i borttagna äldre vårdar.

Kvarter B bär sedan 1930-talet en efterkrigstida prägel genom sina
huvudsakligen låga vårdar längs rygghäckar i gräsmatta. Detta är
en vanlig syn på svenska kyrkogårdar och speglar sin tids syn på
dels likheten inför döden, dels en rationell kyrkogårdsskötsel. En
handfull mer högresta äldre vårdar ger ett historiskt djup åt kvarteret
och det är följdriktigt bland dessa vi fi nner de få titlarna. Ett
smideskors utgör kyrkogårdens äldsta vård och vittnar om det lokala
gravkonsthantverket innan industrialismen.
Det kulturhistoriska värdet ligger i enskilda äldre vårdar och den
övergipande strukturen. Grusgraven i och de ensamliggande barngravarna
i kvarter C är av pedagogiskt intresse. Träkorset är en idag
ovanlig företeelse.

Kvarter D är en typisk efterkrigstida kyrkogårdsutvidgning med
bevarad karaktär. De raka raderna av enhetliga vårdar i gräsmatta
inom häckavgränsade rum ger en god bild av folkhemmets kyrkogårdsideal,
präglat av jämlikhet och rationalitet. Ehuru detta är en
vanlig syn på svenska kyrkogårdar kan den övergripande strukturen
anses som kulturhistoriskt värdefull.

Kvarter E är ett ännu outnyttjat tillskott från vår egen tid. Asklunden
speglar bredden i dagens gravskick och är ett mindre anonymt
alternativ till minneslunden.

kyrkogården som helhet
Nydala kyrkogård har ett gemensamt ursprung med det till största
delen raserade cistercienserklostret från 1100-talet. Den delvis ännu
stående klosterkyrkan och kyrkogården tillika med Nydala säteri
ligger på en markant ås i det omgivande ängslandskapet norr om
sjön Rusken. Hela området är klassat som riksintresse för kulturmiljövården.
Den starka kopplingen mellan kyrka och säteri är av
stor betydelse. Kyrkogården har en långsträckt form med kyrkan
och klosterlämningarna längst i söder. Kyrkogårdens äldsta del är
rektangulär och har åt norr försiktigt utvidgats 1957 och 2005 med
terrasserade gravkvarter. Inhägnaden är en åldrig kallmur med inslag
av huggen sten från klostret. I västmuren ingår klosterkyrkans
ännu delvis stående västgavel och den s.k. Bondkyrkan, restaurerad
1950. I övrigt syns inget av klostret ovan mark. Ruinområdet
är en fast fornlämning (RAÄ 17). Bland annat i anslutning till de
båda huvudingångarna fi nns murtrappor som bidrar starkt till det
ålderdomliga intrycket. Av en äldre trädkrans återstår bara spridda
almar. Ett fåtal grusgångar knyter samman kyrkogården.
Den gamla delen av kyrkogården har idag en till stor del efterkrigstida
karaktär till följd av omläggningar och rationaliseringar. Gravarna
ligger framför allt i ett stort kvarter norr om kyrkan och längs
kyrkogårdsmuren i norr och öster. Rygghäckar, sammanhängande
gräsytor och huvudsakligen låga vårdtyper präglar intrycket. Gravraderna
längs östra kyrkogårdsmuren har dock bevarat sin karaktär
av köpegravskvarter från förra sekelskiftet. Detta förmedlas av fl era
påkostade vårdtyper från denna tid, uttryck för ett svunnet ståndssamhälle.
Tidigare hade alla gravarna längs kyrkogårdsmuren i öster
och norr grusbädd, idag återstår bara sju. Några familjegravar har
koppling till godsen i socknen: Nydala säteri, Karlsnäs och Moboda,
arvtagare till den gamla klosterjorden. Särskilt karaktärsskapande
är den avsides liggande Geijerska graven med sitt smidesstaket och
den Feukska med sin kalkstensmur och sina cypresser. En komministergrav
är symboliskt placerad vid korgaveln. Utvidgningen
från 1957 har en helgjuten prägel genom sina enhetliga låga vårdar
i gräsmattor inom häckinramade rum.
Det kulturhistoriska värdet i gravkvarteren är kopplat till enskilda
äldre vårdar med tillhörande arrangemang och deras placering,
samt de övergripande strukturerna. Kyrkogårdens äldsta vård är
ett smideskors från omkring 1800, en representant för lokalt gravkonsthantverk
före industrialismens genombrott. Personhistoriska
värden fi nns i de borttagna äldre vårdar som förtjänstfullt sparats i
kyrkogårdens sydöstra hörn.
Kyrkogårdar rymmer information om personer, gårdsnamn och
försvunna yrken. Person- och lokalhistoriska värden är knutna till
vårdar med titel, vilka speglar socknens tidigare godsdominans
och framväxten av småbruken under 1900-talet. På en kyrkogård
är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras. Det är dock
viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på
att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar från olika
tider finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kyrka och kyrkogård ingår i en rik kulturmiljö som präglats
av klostret och Nydala säteri. Miljön är klassad som riksintresse för
kulturmiljövården.
- Klosterområdet är en fast fornlämning där ingrepp ej får
ske utan tillstånd.
- Murar, nivåskillnader, smidesgrindar, grindstolpar, murtrappor,
grusgångar, häckar och äldre lövträd är väsentliga delar av
kyrkogårdens karaktär och defi nierar även de olika årsringarna.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats
liksom eventuella gravinhägnader. Järnkors skall fi nnas med på
kyrkans inventarieförteckning.