Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Norrköping kn, SIMONSTORP 1:84 SIMONSTORPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

SIMONSTORPS KYRKA, SIMONSTORPS KYRKOGÅRD
1/1/06
Motivering
SIMONSTORPS KYRKOGÅRD

Kulturhistorisk bedömning
Simonstorps kyrka och kyrkogård med dess grindar, murar och byggnader är en väl
sammanhållen miljö med mycket höga kulturhistoriska värden.
Hela miljön på den gamla kyrkogården har ett mycket högt kulturhistoriskt värde. Området
söder om kyrkan, kv. 1, har en ålderdomlig oplanerad prägel med ett fåtal äldre gravvårdar i
mindre grupperingar. Det påminner om hur svenska kyrkogårdar såg ut innan det
symmetriska, kvartersindelade idealet slog igenom på 1800-talet.

Ett högt kulturhistoriskt värde finns i flera enskilda gravvårdar. Det kan bl.a. bero på
ålderdomlighet, att de är tidstypiska, konstnärlig utformning eller lokal- och personhistoriskt
intresse. Det sistnämnda framgår bl.a. av olika titlar som är angivna på gravvårdarna. I en
skogsbyggd som Simonstorp känns det naturligt att man stöter på ett flertal titlar med
koppling till skogsbruket som ”Skogschefen”, ”Skogvaktare/n” (4 st) eller som det äldsta
bevarade exemplet ”Cronoskogvaktare” från 1763. Bland övriga vårdar med titlar kan nämnas
en kalkstensvård med kraftigt markerat överstycke över gästgivaren Carl Ulric Wettergren
och ”dess kära maka Catharina Wettergren” från 1886. Bland 1900-talsvårdarna kan nämnas
en granitvård rest av församlingen 1942 till minne av organisten C A Johansson, Simonstorps
förste folkskollärare 1844-86 och linbaneföraren R Björklunds och hans maka Charlottas
granitvård från 1929.

De få gravomgärdningar och grusgravar som är bevarade, fyra stycken i kvarter 1 och lika
många i kvarter 2, har ett högt kulturhistoriskt värde. Omgärdning med stenram och
grustäckta gravar var tidigare mycket vanliga på länets kyrkogårdar. Från mitten av 1900-talet
har de i större utsträckning tagits bort och grusgravar har lagts om till gräsgravar.
De tre kalkstensvårdarna från 1700-talet som står i kvarter 1 omnämns redan vid en
inventering efter forntida minnesmärken år 1830 och får då omdömet ”för vår tid på intet sätt
märkvärdiga”. I vår tid däremot kan de med fog kallas märkvärdiga. Endast ett fåtal
gravvårdar från 1700-talet står kvar på våra kyrkogårdar. En ovanlig utsmyckning har
snickaren från Rodga, Hans Bomans gravvård fått, då den kröns av en vindflöjel av järnplåt
föreställande en drake. En vård minner om gästgivaren, Erik Thomasson i Simonstorp, född
1698 i stora Malm och avliden 1790. Enligt inskriptionen har han själv beställt gravvården
under sitt 80:e år. Den tredje vården har Cronoskogvaktaren Adam Kihlstöm rest över dottern
Anna som dog den 31 januari 1790. Det kultur- och lokalhistoriska värdet är mycket högt.

Ett högt kulturhistoriskt värde har även de kors av smidesjärn, gjutjärn eller trä som finns på
kyrkogården. En ovanlig utformning har getts åt Hustruns Christina Olofsdotter från Källtorp
smideskors från 1861 (se bild under gravvårdstyper, ovan).
Det finns även rester av linjevårdssystemet på Simonstorps kyrkogård. Systemet med
linjegravar växte fram under slutet av 1700-talet. Det innebar att begravningarna skedde på
linje varefter dödsfallen inträffade. På så sätt kunde äkta makar eller andra familjemedlemmar
komma att begravas långt ifrån varandra. Från början innebar systemet troligen inte någon
direkt ”statusskillnad” men kom under 1800-talet att bli en gravläggning för dem som inte
kunde eller ville betala för en gravplats. Systemet upphörde 1964 varefter flertalet linjevårdar
togs bort på våra kyrkogårdar. Det är av vikt att linjegravar bevaras för att ordningen på
gravläggningarna ska kunna följas.

SIMONSTORPS SKOGSKYRKOGÅRD

Kulturhistorisk bedömning
Simonstorps skogskyrkogård är med dess omgärdning, grind och gravplatser en väl
sammanhållen med höga kulturhistoriska värden. Simonstorps skogskyrkogård representerar
en friare typ av begravningsplats som utvecklas från parkkyrkogårdarna under 1800-talet.
Många park- och skogskyrkogårdar anlades i Tyskland omkring sekelskiftet 1900. Kända
skogskyrkogårdar i Skandinavien är framförallt Stockholms skogskyrkogård, invigd 1920 och
Mariebjerg kirkegård i Lyngby utanför Köpenhamn från 1930-talet.

Ett stort kulturhistoriskt värde ligger i enskilda gravvårdar, p.g.a. tidstypisk utformning och
person- och lokalhistoriskt intresse som bl.a. framgår av titlar som finns angivna på vårdarna.
Titlar förekommer endast på fem av skogskyrkogårdens vårdar. Dessa är skogvaktare,
lantbrukaren, hemmansägaren, banvakt och banvakten.

Omgärdade grusgravar är ovanliga på de båda kyrkogårdarna i Simonstorp. På
skogskyrkogården finns fyra gravplatser omgärdade av stenram. En av dem är fortfarande
grusad medan de tre andra har lagts om till gräsgravar. En stor del av vårdarna är av
linjegravskaraktär som visar på det tidigare brukliga sättet att avsätta delar av en kyrkogård
till ”allmän linje”. Detta innebär att gravläggningarna är enkelgravar som har gjorts på linje,
efter varandra, vilket går att avläsa på årtalen på gravvårdarna. Vårdarna är som regel stående,
låga vårdar eller, som den övervägande delen här, små liggare av granit. Även träkors har
varit vanligt förekommande på de delar av kyrkogårdarna som avsatts till allmän linje. Ett
träkors finns kvar här, men dessa är numera ovanliga p.g.a. förgängligheten i materialet.