Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Söderköping kn, SKÄLLVIK 3:1 SKÄLLVIKS KYRKA

 Anläggning - Värdering

SKÄLLVIKS KYRKA, SKÄLLVIKS KYRKOGÅRD
1/1/06
Motivering
BESKRIVNING AV KYRKOGÅRDEN

Kulturhistorisk bedömning
Skällviks kyrka och kyrkogård med dess klockstapel, grindar, mur, bisättningsrum och
trädkrans är en väl sammanhållen miljö med mycket höga kulturhistoriska värden.
Kyrkogården har sedan medeltid vuxit fram kring den medeltida kyrkan, som spelade en
central roll under den tid Stegeborgs fästning och slott var kunglig bostad. På
häradsekonomiska kartan 1868-1877 markeras den kvadratiska kyrkogården tydligt med en
symbol för kyrkan i kyrkogårdens nordvästra hörn. Studier av äldre fotografier visar att under
1930-talet var stora delar av kyrkogården sand/grusbelagd och gravarna omgärdade av låga
häckar (buxbom). Kyrkogården hade också en stor mängd träkors och gravvårdar i trä.
1967/1968 utvidgades kyrkogården åt väster.

Klockstapeln från 1754 har ett mycket högt kulturhistoriskt och miljöskapande värde.
Klockstaplar av trä fanns fram till andra delen av 1700-talet på många av länets kyrkogårdar.
Men bland annat på grund av en kunglig förordning revs de flesta med tiden. Anordningen i
form av långa järnrör på stenpollare för att binda hästar vid står visserligen utanför själva
kyrkogården men tas med i denna bedömning och har ett mycket högt kulturhistoriskt värde.
Bisättningsrummet är ritat av arkitekten och professorn Erik Lundberg samt arkitekt Uno
Söderberg. Erik Lundberg var ledande när det gällde restaureringar och förändringar i kyrkor
vid mitten av 1900-talet. Han genomförde även en omfattande restaurering av kyrkan i
Skällvik och lämnade förslag till utvidgning av kyrkogården. Det förslaget låg sedan till grund
för kyrkogårdens utvidgning på 1960-talet. Sammantaget gör detta att bisättningsrummet och
bevarade delar av utvidgningens utformning har ett gestaltningsmässigt värde.

Träden i trädkransen visar på det parkideal som blev vanligt på landsortskyrkogårdarna
framförallt under 1800-talet. Men den planerade vegetationen på kyrkogårdarna var kanske i
första hand en hälso- och hygienaspekt. Idag är den en viktig del av kyrkogårdens formspråk
och karaktär. De träd som idag står inne på kyrkogården, mellan den äldre och yngre
kyrkogården, markerar kyrkogårdens äldre utsträckning och har därför ett extra historiskt
värde. Idag är rygghäckarna, främst i kvarter A och B, karaktärsskapande för kyrkogården.
Även de rikt dekorerade järnsmidesgrindarna från 1800-talet har ett stort kulturhistoriskt och
miljöskapande värde. Liknande grindar finns även på Sankt Anna kyrkogård. Detsamma
gäller grusgångarna och de olika murarna och omgärdningarna, som är väsentliga för att man
skall kunna se strukturen mellan de olika kvarteren och kyrkogårdens utvidgningar.
På kyrkogården är till viss del den äldre strukturen som uppstod senast under andra delen av
1800-talet väl bevarad. Den innebär att mer påkostade ”köpegravar” förlades invid
kyrkogårdsmuren och i kvarterens ytterkanter. På Skällviks kyrkogård är köpegravarna främst
placerade öster om kyrkan. Inne i kvarteren fanns de enklare linjegravarna. Systemet med
linjegravar växte fram under slutet av 1700-talet. Det innebar att begravningarna skedde på
linje vartefter dödsfallen skedde. Äkta makar eller andra familjemedlemmar begravdes inte
bredvid varandra. Från början innebar systemet troligen inte någon direkt ”statusskillnad”
men under 1800-talet övergick det till att bli en gravläggning för dem som inte kunde eller
ville betala för en gravplats.

På Skällviks kyrkogård finns flertalet gravvårdar kvar från den så kallade allmänna linjen i
kvarter B och C, där man bitvis kan följa gravläggningarna från 1917-1957. Det är värdefullt
att man kan följa ordningen på gravläggningarna.

Enstaka gravvårdar har ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bland
annat gravvårdar i form av vita träkors. Vita träkors har varit en mycket vanlig typ av
gravvård på länets kyrkogårdar. Äldre fotografier och en stor mängd undanplockade träkors
visar att även Skällviks kyrkogård har haft en betydande mängd av vita träkors. Stort
kulturhistoriskt värde har även de smides- och gjutjärnskors som finns på kyrkogården. De
omgärdade gravvårdarna visar på en gravutformning som var mycket vanlig på länets
kyrkogårdar från mitten av 1800-talet och ca 100 år framåt. Gravstaket i järnsmide och
gjutjärn är en tidig form av omgärdning, medan stenramarna mestadels är från 1920-talet och
framåt.

Enstaka gravvårdar kan även ha ett mycket stort lokalhistoriskt värde bland annat i form av
titlar, som säger en del om näringsliv och social struktur i en socken. På Skällviks kyrkogård
finns titlar såsom; greven, åkeriägaren, målarmästaren, gruvarbetaren, hemmansägaren och
musikhandlaren. Enstaka titlar anknyter till Skällvik som kustsocken såsom; färjvakten,
skepparen och fiskaren.

BESKRIVNING AV ENSKILDA KVARTER

Kvarter A
Kulturhistorisk bedömning
På kyrkogården är till viss del den äldre strukturen som uppstod senast under andra delen av
1800-talet väl bevarad. Den innebär att mer påkostade ”köpegravar” förlades invid
kyrkogårdsmuren och i kvarterens ytterkanter. På Skällviks kyrkogård är köpegravarna främst
placerade öster om kyrkan. De omgärdade gravvårdarna visar på en gravutformning som var
mycket vanlig på länets kyrkogårdar från mitten av 1800-talet och ca 100 år framåt.
Gravstaket i järnsmide och gjutjärn är en tidig form av omgärdning, medan stenramarna
mestadels är från 1920-talet och framåt. Inne i kvarteren fanns de enklare linjegravarna.
Systemet med linjegravar växte fram under slutet av 1700-talet. Det innebar att
begravningarna skedde på linje vartefter dödsfallen skedde. Äkta makar eller andra
familjemedlemmar begravdes inte bredvid varandra. Från början innebar systemet troligen
inte någon direkt ”statusskillnad” men under 1800-talet övergick det till att bli en
gravläggning för dem som inte kunde eller ville betala för en gravplats.

Enstaka gravvårdar kan även ha ett mycket stort lokalhistoriskt värde bland annat i form av
titlar, som säger en del om näringsliv och social struktur. I kvarter A finns titlar såsom;
hemmansägaren, brukspatronen, greven, musikhandlaren och kyrkovärden.

Kvarter B

Kulturhistorisk bedömning
På kyrkogården är till viss del den äldre strukturen som uppstod senast under andra delen av
1800-talet väl bevarad. Den innebär att mer påkostade ”köpegravar” förlades invid
kyrkogårdsmuren och i kvarterens ytterkanter. På Skällviks kyrkogård är köpegravarna främst
placerade öster om kyrkan. Inne i kvarteren fanns de enklare linjegravarna. Systemet med
linjegravar växer fram under slutet av 1700- talet. Det innebar att begravningarna skedde på
linje vartefter dödsfallen skedde. Äkta makar eller andra familjemedlemmar begravdes inte
bredvid varandra. Från början innebar systemet troligen inte någon direkt ”statusskillnad”
men under 1800-talet övergick det till att bli en gravläggning för dem som inte kunde eller
ville betala för en gravplats. På Skällviks kyrkogård finns flertalet gravvårdar kvar från den så
kallade allmänna linjen i kvarter B och C, där man bitvis kan följa gravläggningarna från
1917-1957. Det är värdefullt att man kan följa ordningen på gravläggningarna.

Enstaka gravvårdar har ett högt eller mycket högt kulturhistoriskt värde. Det gäller bland
annat gravvårdarna i form av vita träkors som har varit en mycket vanlig typ av gravvård på
länets kyrkogårdar. Äldre fotografier och en stor mängd undanplockade träkors visar att även
Skällviks kyrkogård tidigare har haft en betydande mängd av vita träkors.

Enstaka gravvårdar kan även ha ett mycket stort lokalhistoriskt värde bland annat i form av
titlar, som säger en del om näringsliv och social struktur. I kvarter B finns titlar såsom;
hustrun, skolläraren och byggmästaren.

Kvarter C

Kulturhistorisk bedömning
På Skällviks kyrkogård finns flertalet gravvårdar kvar från den så kallade allmänna linjen i
kvarter B och C, där man bitvis kan följa gravläggningarna från 1917-1957. Det är värdefullt
att man kan följa ordningen på gravläggningarna.

Bland gravvårdar med stort eller mycket stort kulturhistoriskt värde kan korsen i smidesjärn
nämnas. Enstaka gravvårdar kan även ha ett mycket stort lokalhistoriskt värde bland annat i
form av titlar, som säger en del om näringsliv och social struktur. I kvarter C finns titlar
såsom; gruvarbetaren, smidesmästaren, stensättaren, nämndemannen och hemmansägaren.

Den utvidgade delen

Kulturhistorisk bedömning
Den relativt enhetliga utformningen av kyrkogårdens utvidgning från 1960-talet är tidstypisk
med rygghäckar mellan raka gravrader. Enstaka gravvårdar kan ha ett mycket stort
lokalhistoriskt värde bland annat i form av titlar, som säger en del om näringsliv och social
struktur. På utvidgningen finns titlar såsom; smidesmästaren, färjvaktaren, fiskaren och
lantbrukaren.