Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Östra Göinge kn, GRYT 5:1 GRYTS KYRKA

 Anläggning - Värdering

gryts kyrka, GRYTS KYRKA
4/16/20
Motivering
Gryts kyrka ligger i lantlig bymiljö i Skånes nordöstra delar. Kulturlandskapet kring byn är påtagligt välbevarat med hagmark uppblandat av en del åker, skogsområden och våtmarker. Bebyggelsen är gles i byn och består huvudsakligen av äldre gårdsbyggnader. Fornlämningsområdet norr om kyrkan utgör en länk till bygdens förhistoria och även kyrkan har en ålderdomlig karaktär vilket framför allt bevaras genom den kallmurade kyrkogårdsmuren med dess grova täckhällar, stigluckorna och sockenstugan med det karaktäristiska fjälltegeltaket. Traditionerna kring en äldre kyrkplats som övergivits är vanliga och som förklaring till kyrkor som raserats anges ofta trollen eller ogudaktigt beteende. De många resta stenarna på gravfältet norr om kyrkan och den stora hällen i väster kopplades
också till de hedniska Trollen.

Kyrkans äldsta byggnadshistoria är till stora delar okänd men vissa drag är ovanliga och pekar på att kyrkan kan var uppförd som privatkyrka eller på initiativ av en storman antingen med koppling till kyrkan eller ett profant gods. I Gryt ligger det nära till hands att koppla kyrkan till Wanås eller en föregångare till detta . Det
ursprungliga västtornet kan i detta sammanhang ha funderat som empor för stormannen. Förekomsten av romanskt måleri i kyrkan pekar ytterligare på att kyrkan har haft en särskilt påkostad inredning under dess äldsta tid. Den höga golvnivån i koret är ovanligt markerad och förefaller ursprunglig. Vilken funktion
detta kan ha haft, utöver en markering av kyrkans heligaste rum, är oklart. Kanske är det bara en anpassning till de naturliga förutsättningarna då kyrkan är anlagd i en sluttning mot sydväst. Absidens anslutning till koret har också en märklig form. Kyrkans romanska murar är i övrigt höga och långhuset relativt brett vilket är ett karaktärsdrag som är typiskt för nordöstra Skåne. Ytterligare
karaktärsdrag kopplade till den romanska kyrkan är den fint huggna sockeln, sydportalen, de trapetsoida öppningarna på vinden och sidoaltarna i långhuset. Inne i kyrkan är den medeltida dopfunten, sidoaltaret, den höga triumfbågen och korets sockel dess viktigaste romanska karaktärsdrag. Det romanska tornet är endast delvis bevarat men har en stor betydelse för upplevelsen av långhuset och kyrkans kronologi. Taklaget över tornet kan ha hög ålder liksom de underkilade takstolarna över långhuset och koret med höga kulturhistoriska värden.

Kyrkan har genom åren bevarat en tydlig karaktär av patronatskyrka genom tillbyggnad av tornet under sen medeltid, valvslagningen med de särpräglade stjärnvalven under sen medeltid, 1600 talets inventarier av hög kvalitet och tillbyggnad med gravkoret under 1700 talet. Gravkoret tillkommer under en tid när kyrkobyggnadsaktiviteten är relativt låg i Skåne. Gravkoret är ett mycket välbevarat exempel på rokokons smäckra och välarbetade detaljer såsom de avskurna hörnen och takhuvens form. Invändigt är den gallerförsedda läktaren en av få herrskapsläktare av detta slag som finns bevarade i Skåne. Skranket mellan långhuset och grevekoret är ett viktigt exempel på den sociala distansen som fanns mellan herrskaps och allmogen vid denna tid. På 1700 talet tillkom även sakristian som inreddes i absiden och ett läktarskrank målades av Joungner verksam vid flera av kyrkorna i trakten. Denna finns altjämnt bevarad men står inte kvar inne i kyrkan. En baldakinmålning över dopfunt en målades sannolikt av målare Maltzan som också utfört målningar i Knislinge och Hjärsås kyrkor. Utvändigt har kyrkan sannolikt varit dekorerad med röda och grå dekormålningar kring fönster och hörnkedjor likt flera av kyrkorna i trakten. Dessa är dock inte synliga idag. På många sätt kan kyrkan sägas vara en tidskapsel då inga förändringar skett inne i kyrkan sedan 1900-talets mitt då 1800-talets karaktäristiska kvadermålning togs bort och valv och väggar kalkades. Bänkinredningen tillhör också 1800 talet men är ommålad i en grå färgton vilket bildar en neutral och ljus färgskala mot 1600 talets rikt dekorerade, polykroma inredning. Kyrkan 1800-talsorgel är en rekonstruktion av 1800-talets strandorgel med delar av originalorgeln bevarade. Originaldelarna och fasaden från 1837 har ett mycket högt orgelhistoriskt värde.