Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Trelleborg kn, BÖSARP 21:1 BÖSARPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

bösarps kyrka, BÖSARPS KYRKA
10/18/18
Motivering
Kyrkan ligger på en höjd intill byvägen i nära anslutningen till ett sockencentrum med äldre skolbyggnader. Den äldre bykärnan kan anas. Byn är omgiven av böljande öppen jordbruksbygd. Byns långa historia är tydlig med en bronsåldershög i öster, synlig från kyrkogården.

Kyrkogården karaktäriseras delvis av sent 1800-tals ideal med buxbomsomgärdade gravplatser med singel enligt typiskt sydskånskt mönster. Men stora delar av kyrkogården är grässådd och kyrkogården ger bitvis ett glest intryck. Trädkransen och allén bidrar till ge kyrkogården lummighet.

Kyrkan uppfördes 1871 och ersatte en medeltida kyrka. En byggmästare ritade kyrkan. Befolkningen ökade kraftigt under 1800-talet och fick inte plats i medeltidskyrkan. Nya kyrkor skulle enligt praxis rymma 2/3 av församlingen. I ungefär en tredjedel av Skånes socknar byggdes en ny kyrka mellan 1860-1910.

Murarna är vitputsade med takgesimser samt dörr- och fönsteromfattningar av rött oputsat tegel. Gjutjärnsfönstren är spetsbågiga. Fasaden indelas av strävpelare. Sadeltaken är täckta med eternitplattor. Kyrkan är byggd i en blandstil med övervägande nygotiska inslag. Kyrkan har gotiska stildrag med spetsbågiga fönster och strävpelare men har inte oputsade tegelmurar, höjdsträvan och den formrikedom som är typisk för den senare nygotiken kring 1890. De enkla putsade gråstensmurarna var ett billigare alternativ än Zettervalls tegelkyrka som fanns på förslag. Kyrkan är inspirerad av C G Brunius som dominerade det skånska kyrkobyggandet under 1840- 60-talet. Vit puts och kontrasterande röda tegelomfattningar var typiska för Brunius. Kyrkan är en av flera liknande kyrkor i Skåne. Kyrkan är välbevarad sedan uppförandet förutom byte av takmaterial från skiffer till eternit. En eventuell återgång
till skiffer vid nästa takbyte vore positivt.

Kyrkorummet är välvt med speciella vackra nätvalv med många ribbor som är ovanligare än de typiska kryssvalven. Hela interiören dekorerades med schablonmåleri 1901. Det är ett livfullt rum med växtdekor på gröna väggar och mönsterlagt tegelgolv. Valvribbornas linjespel markeras med mörkare färg mot de vita kapporna. Koret är ljust och himmelsmålat. Många dekormålade kyrkor från denna tid har blivit
övermålade. Tegelgolvet från byggnadsåret är mönsterlagt i rött och gult. Kyrkorummet har i huvudsak nygotisk inredning. Den rikt snidade predikstolen från 1600-talet flyttades dock med från den gamla kyrkan. Den nygotiska orgelfasaden samspelar med altarordningen utförd i enhetlig nygotisk stil. Interiören avspeglar den sökande nygotiken. Bänkinredningen är fortfarande sluten men är tidstypiskt ådringsmålad. Golvet är mönsterlagt tegel vilket i senare byggda nygotiska kyrkors byttes till cementplattor.

Kyrkans orgel, byggd av Rasmus Nilsson 1888, är en betydelsefull välbevarad stor romantisk orgel och är en av hans få bevarade orglar. Den har mycket högt musikhistoriskt värde.