Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Gnosjö kn, KULLTORP 2:6 KULLTORPS KYRKA

 Anläggning - Värdering

KULLTORPS KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter 1 – 3
Gamla kyrkogårdens norra del har idag en sammansatt karaktär
med en blandning av äldre och yngre vårdar. Till antalet dominerar
efterkrigstidens låga vårdtyp. Den tidiga 1900-talsprägeln med
grusgravar och häckinramningar är idag ersatt av lättskötta gräsmattor
med rygghäckar. Detta är en vanlig utveckling på landets
kyrkogårdar under 1900-talets senare del, vilken försvagat det kulturhistoriska
värdet. Det är istället de enskilda vårdarna som är av
intresse. Ett mycket högt värde har de hantverksmässigt framställda
vårdarna från 1700-talet och 1800-talets början, vilka representerar
den lokala gravkonsten före industrialismen. Gjutjärnsvårdarna
från 1800-talets andra hälft är uttryck för den tidiga industriella
gravkonstproduktionen, knuten till bygdens järnbruk. Det förra
sekelskiftets högresta obelisker och bautastenar av polerad granit
ger ett historiskt djup och en dynamik åt kvarteren. Vid sakristian
återfinns påkostade gravar tillhöriga kyrkoherdar och släkten Lagerbielke,
vilka ger området en särprägel med tvåhundraårig tradition
och speglar Kulltorp som gammal moderförsamling. Titlar på
vårdar förmedlar person- och lokalhistoria. Många hemmansägare
ger bilden av en självmedveten bondeklass. Ett par vårdar refererar
till väckelsens sångböcker och vittnar därmed om en viktig aspekt
av socknens historia.

Kvarter 4 – 7
Gamla kyrkogårdens södra del har idag en typisk efterkrigstida
karaktär med övervägande låga vårdar längs rygghäckar inom
gräskvarter. Omvandlingen från grus- till gräsgravar är en vanlig
utveckling på svenska kyrkogårdar och har i allmänhet försvagat
de gestaltningsmässiga kvaliteterna. Till följd av detta ligger det
främsta kulturhistoriska värdet i enskilda vårdar av hög ålder, med
konstnärlig kvalitet eller titel. Titlarna på vårdarna berättar om
socknens utveckling sedan 1800-talet med uppväxten av ett omfattande
småföretagande knutet till de olika hemmanen. Ett mycket
högt värde har de musealt uppställda sandstensvårdarna från 1700-
och 1800-talen, vilka är uttryck för det lokala gravkonsthantverket
före industrialismen.

Kvarter 8
Kvarter 8 har en stram efterkrigstida karaktär från anläggandet
1953. Kännetecknande är raderna av låga vårdar längs rygghäckar
inom gräskvarter. Detta är en vanlig företeelse på svenska kyrkogårdar.
Kvarteret besitter dock gestaltningsmässiga kvaliteter värda
att bevara, såsom terrasseringar, trappor och häckar. Vårdarnas låga
profi l kan ses som ett uttryck för folkhemmets kollektivistiska anda.
Enskilda vårdar har genom titel ett person- och lokalhistoriskt värde.
Tre 1700-talsvårdar lutade mot muren är av stort intresse som exempel
på lokala gravtyper före industrialismen.

Kvarter 9 – 13, urn- och minneslund
Östra utvidgningen har en typisk efterkrigstida karaktär med låga
vårdar i gräskvarter och rumsskapande häckar. Detta är en vanlig
företeelse på svenska kyrkogårdar. Urn- och minneslund vittnar om
gravseden under det sena 1900-talet. Jutakullen är klassad som en
fast fornlämning.

kyrkogården som helhet
Kulltorps kyrkogård har medeltida ursprung. Kyrkogården består av
tre delar, den ursprungliga rektangulära, en utvidgning från 1953
vid dess södra sida och en från 1974 vid dess östra. De olika delarna
är klart avgränsade genom nivåskillnader, murar och trädrader.
Den äldsta delen med kyrkan utgör en platå med stödmurar, välväxt
trädkrans och ett gjutjärnsstaket från ca 1900. Detta ger tillsammans
med smidda 1800-talsgrindar och rätvinkliga grusgångar intrycket
av en traditionell landsbygdskyrkogård. Till denna inramning ansluter
sig södra utvidgningen och i viss mån även den östra. Kyrkan är
belägen på en terrassering i gamla kyrkogårdens norra hälft. Genom
igenläggning av grusbäddar och borttagning av häckinramningar
från gravplatserna på gamla kyrkogården så har dennas tidiga 1900-
talskaraktär kraftigt ändrats och fått en efterkrigstida prägel med
sammanhängande gräsytor och rygghäckar. Detta har varit en vanlig
utveckling på svenska kyrkogårdar och har i många fall försvagat
de befi ntliga gestaltningsmässiga kvaliteterna. Gravvårdsbeståndet
domineras idag av låga vårdar från 1930-talet till idag. Ett antal
äldre, mer högresta vårdar från decennierna kring förra sekelskiftet
fi nns dock kvar, främst norr om kyrkan. Dessa ger kyrkogården ett
historiskt djup och mer dynamiskt intryck. I anslutning till sakristian
fi nns påkostade 1800-talsvårdar över kyrkoherdar och ägare till
socknens enda gods, Aggarp. Vid kyrkans norra långsida och längs
västra kyrkogårdsmuren har samlats ett antal vårdar från 1700- och
1800-talen. Det rör sig om hantverksmässigt framställda vårdar av
sandsten och granit, vilka representerar den lokala gravkonsten före
industrialismen. Men det är även en handfull gjutjärnsvårdar som
kan knytas till bygdens järnbruk och vittnar om den första industriella
gravvårdsproduktionen. Ett par gjutjärnskors i kvarter 3 står
kvar på ursprunglig plats. Någon tydlig struktur med allmänna och
enskilda gravar kan idag inte utläsas.
Den södra utvidgningen från 1953, kvarter 8, utgör en sammanhållen
liten enhet med tidstypisk karaktär och vissa gestaltningsmässiga
värden. Upphovsman var länsarkitekt Malte Erichs. Vårdarna har
sin karaktäristiska låga profil och står i rygghäckskantade rader på
den terrasserade marken. Nivåerna förbinds genom grusgångar och
kalkstenstrappor. Åt väster är ett stilrent entréparti med smidesgrind
i den omgivande fogade granitmuren. Östra utvidgningen från 1974
är mer utbredd och har mindre tydlig struktur. Den efterkrigstida
karaktären med låga vårdar i gräsmattor med rumsskapande häckar
är en vanlig företeelse på svenska kyrkogårdar. I kvarter 8 utgörs
det kulturhistoriska värdet främst av de övergripande strukturerna.
Vårdarnas enkla former kan ses som ett uttryck för folkhemmets
kollektiva anda. I det sydöstra hörnet av östra utvidgningen är en
urnlund och i nordöstra reser sig Jutakullen, vid vilken en minneslund
ordnats. Den sägenomspunna naturliga kullen är klassad som
fast fornlämning. Urn- och minneslunden är uttryck för gravseden
under 1900-talets senare del.
Många vårdar, såväl äldre som yngre, får ett kulturhistoriskt värde
genom titel. Vanligaste titeln är hemmansägare följt av industriidkare
och fabrikör, vilket speglar småindustrins kraftiga framväxt i
socknen under 1900-talet, som regel från att ha börjat som små
gårdsverksamheter. Andra titlar berättar om olika hantverk, yrkesroller
och statusfyllda poster i en gången tid.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar och gravrätter ändras.
Det är dock viktigt att man i den långsiktiga förvaltningen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och att gravvårdar
från olika tider finns representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kyrkogårdens olika årsringar bildar klart avgränsade enheter genom
murar, trädkransar och nivåskillnader.
- Murar, gjutjärnsstaket, grindstolpar, smidesgrindar, trädkransar,
häckar och grusgångar är viktiga delar av kyrkogårdens formgivning.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats. Vårdar
äldre än 1850 och gjutjärnsvårdar skall fi nnas med på kyrkans inventarieförteckning.
- Kvarter 8 har en karaktäristiskt stram, efterkrigstida utformning
med gestaltningsmässiga värden.