Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Ronneby kn, LISTERBY 1:5 LISTERBY KYRKA

 Anläggning - Värdering

LISTERBY KYRKA
4/25/20
Motivering
Listerby kyrkoanläggning är genom sin placering på en lätt höjdrygg väl synlig i
det öppna landskapet sydost om byn och kyrkan bidrar därigenom med viktiga
symbolvärden för bygden. Socknen är en av de fornlämningstätaste i Blekinge och
de många gravarna och rösena som påträ/ats i området visar att området var en
viktig plats redan under stenåldern. Den ursprungliga kyrkan, troligen uppförd vid
1100-talets slut, vittnar om en lång tradition som traktens knutpunkt. Den i väst
slingrande Listerbyån har med stor sannolikhet varit avgörande för valet av plats för
kyrkans uppförande. Den gamla kyrkbyn bevarar radbystruktur, med villabebyggelse,
prästgård och församlingshem från tidigt 1900-tal samt ett mindre antal kvarliggande
gårdar.

Trots att vissa äldre delar integrerades vid den stora om- och tillbyggnaden 1845–
1849, så som norra delen av korets murverk samt en sakristia från 1738, är Listerby
kyrka i arkitektonisk mening i princip att betrakta som ett nybygge när den står

klar i slutet av 1840-talet. Om- och tillbyggnaden är på många sätt typisk för sin
tid. Som en följd av befolkningsökningen i Sverige i slutet av 1700-talet och in på
1800-talet var behovet av större kyrkorum skriande. Om- eller tillbyggnad eller i
.era fall rivning av traktens medeltida kyrka var ingen ovanlighet. I enlighet med
1840-talets ideal för landsbygdskyrkor kom Listerby att få en nyklassicistisk salskyrka
med reveterat tunnvalv och vitkalkade fasader. Fram till 1871 stod kyrkan tornlös då
den kompletterades av ett nygotiskt västtorn, ett scenario som förekommer även för
andra kyrkor i landskapet. Trots omfattande renoveringar under årens lopp bevarar
exteriören sin nyklassicistiska gestaltning. Den mest påtagliga förändringen utgörs av
att den ursprungliga spåntäckningen ersatts med enkupigt taktegel.

Genom kyrkans generösa fönster har nyklassicismens strävan efter ljus och öppenhet
i det tunnvälvda kyrkorummet till stora delar bevarats, detta trots att den glasade
dörren i absiden murades igen vid restaureringen 1947–1950 och att utrymmena under
orgelläktaren successivt har utvidgats. Utöver orgelfasaden från 1882 präglas interiören
i stor utsträckning av Sigge Ulléns restaurering 1947–1950 samt av konstnären Gunnar
Torhamns insatser vid denna restaurering och senare under 1950-talet, i form av
al seccomålning i absiden, de nya bänkkvarterens färgschema, den modernistiskt
utförda dopfunten och predikstolens reliefer. Gunnar Torhamn hör till den svenska
modernismens mest anlitade konstnärer. Tillsammans med sin lokala förankring i
Blekinge är hans många bidrag till kyrkorummet konsthistoriskt intressanta och värda
att beakta vid framtida förändringar. Vid den interiöra restaureringen 2009 kom
enstaka tillägg från 1947–1950 att avlägsnas, bland annat altarskranket och altaret.

Den äldre sakristian med sitt välbevarade målade innertak från 1740 och sin
ursprungliga järnbeklädda port är av högt kulturhistoriskt intresse. Tillsammans med
läktarbarriärens målningar från omkring år 1700, predikstolen med baldakin från
1600-talet samt baldakinen över den betydligt yngre dopfunten skapas en viktig länk
till kyrkans äldre historia.

Kyrkogården i Listerby har i sina äldsta delar en kontinuitet som begravningsplats
sedan medeltiden. Dagens karaktär, som i mångt och mycket präglas 1800-talets
kyrkogårdsideal med rätvinkliga gångar och grusade gravar, tillkom troligen först i
samband med 1930-talet utvidgning. De lågt hållna gravvårdarna vittnar samtidigt
om 1900-talets strömningar där de enskilda vårdarna underordnats helheten.
Kyrkogårdsmurarna av varierande ålder, trädraderna och inte minst den stora
hängasken söder om kyrkan bidrar i hög grad till kyrkogårdens karaktär.