Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Ronneby kn, HOBY 26:2 BRÄKNE-HOBY KYRKA

 Anläggning - Värdering

bräkne-hoby kyrka, BRÄKNE-HOBY KYRKA
6/26/20
Motivering
Bräkne-Hoby ligger strax norr om den blekingska kusten, mellan Ronneby och
Karlshamn. Fornlämningar i form av bland annat hällkistor från stenåldern, järnåldersgravfält
samt skeppssättningar och domarringar tyder på en lång
bosättningskontinuitet i trakten. Kyrkbyn Hoby, som 1886 försågs med förledet Bräkne
efter häradet, nämns som kongelev, d.v.s. kungsgård, i Kung Valdemars jordebok från
1231. Platsen antas ha varit tings- och möjligen även kultplats sedan förkristen tid.
Den medeltida kyrkan som revs på 1860-talet tros ha föregåtts av en träkyrka som
kan ha varit en tidig missionskyrka från 1000-talets mitt. Den nuvarande kyrkan stod
färdig 1872, på platsen för den medeltida kyrkan. När järnvägen drogs fram i slutet av
1880-talet anlades stationen ett stycke norr om kyrkan, som därmed kom att hamna i
södra utkanten av det lilla stations- och industrisamhälle som växte fram under sent
1800- och tidigt 1900-tal.

Den välbevarade karaktären av äldre sockencentra kring kyrkan, med prästgård
från 1750-talet samt klockargård och sockenmagasin från 1800-talet, är en av
anledningarna till att Bräkne-Hoby är utpekat som riksintresse för kulturmiljövården.
Miljön kompletteras av bebyggelse typisk för förindustriella centralorter eller
kommuncentrum, som det tidigare tingshuset i klassicistisk stil, idag hemvist för
förskoleverksamhet och Blekingearkivet, den gamla gästgivargården samt före detta
kommunhuset från 1910-talet i utpräglad jugendstil, numera bibliotek och kulturhus.
Som uttryck för riksintresset nämns även tre skolmiljöer: folkskolans, folkhögskolans
och lanthushållsskolorna, till vilka hör ett stort antal byggnader från mitten av
1800-talet fram till sent 1900-tal.

Bräkne-Hobys medeltida kyrka uppfördes under senare delen av 1100-talet eller
början av 1200-talet. Den var liksom Heliga Kors kyrka i Ronneby som dateras till
samma period tidigt försedd med korsarmar, vilket för romanska kyrkor i Danmark
och Sverige annars var ovanligt vid denna tid. 1700- och 1800-talets kraftiga
befolkningsökning ledde till att en stor del av Lunds stift medeltida kyrkobestånd
kom att byggas om kraftigt eller rivas till förmån för nybyggen. Efter påtryckningar
från biskop Thomander beslutades att en ny kyrka skulle uppföras i Hoby och 1861
togs ritningar fram av den nyligen tillträdde domkyrkoarkitekten i Lund, Helgo
Zettervall. Zettervall skulle efter sina dryga 20 år i Lund komma att bli överintendent
och som sådan få stort inflytande över byggandet i Sverige, inte minst gällande den
som stora mängd kyrkor som uppfördes i landet under 1800-talets andra hälft och
början av 1900-talet. Han spelar en avgörande roll för att nygotiken under senare
delen av denna period blir helt dominerande stilart för nyuppförda kyrkor i landet.

Bräkne-Hoby kyrka var emellertid endast den tredje nybyggda kyrkan Zettervall ritade
och den andra som kom att utföras, vilket gör den arkitekturhistoriskt intressant.
Den utpräglade nygotik med inspiration från den franska höggotiken som vanligen
associeras med Zettervall hade den då ännu unge arkitekten inte hunnit utveckla.
Istället ser vi här en nyromansk treskeppig basilika vars byggnadsvolym snarare
präglas av tyngd än den höjdsträvan som är typisk för Zettervalls kyrkobyggnader
under 1800-talet senare decennier. Zettervall arbetsledde bygget, en roll han sällan
intog senare i sin karriär, och ritade dessutom inredningen vilket inte heller var en
självklarhet i hans senare projekt.

Frånsett den kraftfullt uppbyggda västportalen har kyrkans exteriör en relativt lågmäld
gestaltning som i många avseenden har stora likheter med den dittills under 1800-talet
närmast allenarådande nyklassicistiska kyrkobyggnadsidealen. Byggnaden utmärker
sig istället snarast genom sin storlek i förhållande till sin rurala omgivning, varför den
också ofta kallats för en lantkatedral. Antalet sittplatser har minskat betydligt jämfört
med de 1800 som fanns vid invigningen 1872, men kyrkan räknas ännu till en av de
största landsortskyrkorna i Lunds stift. Frånsett att långhuset ursprungligen hade
skiffertak bevarar kyrkan i allt väsentligt sitt ursprungliga utseende.

Interiören präglas av basilikaformen, där Zettervall på ett framgångsrikt sätt skapat
ett balanserat ljusförhållande mellan klerestoriet och de lågt sittande fönstren i
sidoskeppen. Avgörande för upplevelsen av kyrkorummet är också den välbevarade
fasta inredningen i form av bland annat altaranordning med absidskrank, predikstol,
orgelfasad och bänkinredning. Den sistnämnda lär dessutom vara Blekinges första
exempel på öppen bänkinredning. En betydande del av Zettervalls historiserande
gestaltning gick emellertid förlorad när den framstående dekorationsmålaren
Svante Thulins ornamentala och figurativa målningar som täckte större delen av
kyrkorummet målades över vid 1950-talets restaurering, även om spår ännu finns
kvar i tornbågen och i mittskeppets polykromt bemålade kassettak. Ansvarig för
restaureringen var enligt olika uppgifter domkyrkoarkitekt Eiler Græbe alternativt
stadsarkitekten i Karlskrona Sigge Ullén, båda herrar vars restaureringsideologier
inte hade särdeles mycket över för 1800-talets historiserande kyrkoarkitektur och
som tillsammans ansvarat för att en mängd rikligt utsmyckade kyrkorummet från
tiden kalkats vita. I Bräkne-Hoby blev av okänd anledning fallet inte så. Istället
inkallades bornholmskonstnären Paul Høm för att ge ny dekoration åt kyrkorummet,
vilket gällande de ornamentala inslagen innebar en kraftigt nedtonad gestaltning.
I klerestoriets nya apostlamotiv och korets tronande Kristusfigur, allt efter samma
konceptuella idé som hos Thulin, framträder emellertid ett expressivt modernistiskt
måleri som utgör en egen framträdande årsring med höga konstnärliga värden.
Senare tillägg i kyrkorummet utgörs främst orgelläktarens underbyggnader och
sidoingångarnas vindfång, vars gestaltning med glaspartier är ett tydligt avtryck av
2000-talets första decennier men samtidigt har ambitionen att ha en undanskymd roll
i helhetsmiljön.

Bland de äldre föremål som finns kvar från den medeltida kyrkan kan nämnas de
två kyrkklockorna av okänd ålder, fyra reliefer och ett dörröverstycke till den gamla
predikstolen, en äldre altartavla, en målning över kyrkoherden Lars Schlyter med
familj samt ett antal lösa skulpturer som ingått i större kompositioner, sannolikt
epitafier. Föremålen härrör till större delen från 1600-talet, vilket troligen också gäller
den port som står uppställd i vapenhuset och som tros ha tillhört den gamla kyrkan.
Störst intresse tilldrar sig emellertid den romanska dopfunten som är ett högklassigt
stenmästararbete i åhussandsten och sägs vara Blekinges enda helt bevarade medeltida
dopfunt. Utöver sina konsthistoriska och hantverksmässiga värden har dopfunten
också ett särskilt kontinuitetsvärde för församlingen. Här har socknens invånare
invigts i den kristna gemenskapen i 800 år.

Bräkne-Hoby kyrkogårds äldsta delar söder om den nuvarande kyrkan har medeltida
ursprung. I samband med kyrkans uppförande utvidgades kyrkogården på präst- och
klockargården ägor och fick den omfattning som idag motsvarar Gamla och Nya
kyrkogårdarna, som karaktäriseras av en övervägande del äldre högresta gravstenar
från decennierna kring sekelskiftet 1900. Gravvårdar i gjutjärn är relativt vanligt
förekommande och gravplatserna bevarar i många fall tidstypiska inramningar
av järnstaket eller kättingar i pollare. Södra kyrkogården som anlades i början av
1930-talet har en strikt symmetrisk grundplan sprungen ur 1920-talets klassicistiska
ideal, medan gravvårdarnas genomgående lägre skala är ett uttryck för den gryende
modernismen.

De norra kvarteren bevarar traditionellt grusade gravplatser med lågt klippta
infattningshäckar. På södra delen av kyrkogården som tagits i bruk senare är
gravplatserna ordnade mot rygghäckar och gravarna placerade rakt i gräset utan
omfattning, en gestaltning som blev vanlig under 1900-talets andra hälft. Västra
kyrkogården som tillkom 1989 präglas av anlagd rumsbildande växtlighet som utmed
gränserna övergår i mer friväxande karaktär. Gravplatserna är till större del ordnade
mot rygghäckar och vårdarna är vanligen av röd eller grå granit med runda eller
asymmetriska former. Mer sentida gravskick representeras i form av urngravplatser
och minneslund och här finns sedan 2019 även ett muslimskt kvarter.