Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Vimmerby kn, KYRKOPLAN 1 VIMMERBY KYRKA

 Anläggning - Värdering

VIMMERBY KYRKA, Vimmerby kyrkogård
12/1/05
Motivering
Vimmerby kyrka uppfördes 1854-57 som en salskyrka i tidstypisk nyklassicistisk stil. Den nya kyrkan övertog en kyrkplats med medeltida anor. Kyrkogården hade dock redan tidigare flyttats till en ny plats, i stadens utkant. Församlingen fick en ny stor kyrka med smäckert torn med lanternin och spira och ett rymligt kyrkorum, allt utfört enligt tidens klassicerande ideal med vissa historiserande influenser. Den klassiska antikens symmetri, harmoniska proportioner, och enkelhet i utförande var grundprinciperna som kom att prägla många kyrkor vid denna tid. Vid 1800-talets mitt kom dock även inspiration från gotiken, romaniken och renässansen att påverka vissa arkitekter. I Vimmerby kyrka syns de historiserande dragen bl a i den höga, smala, nygotiska spiran och i ljudöppningarnas nyromanska former. Stil-mässigt kan Vimmerby kyrka exempelvis jämföras med Lönneberga och Förlösa kyrkor, även de i Kalmar län.
Kyrkan utgör ett blickfång på sin höjd mitt i stadens centrum. Tillsammans med den parkliknande kyrkotomten, utgör den en värdefull kulturmiljö där den kyrkliga historien går tillbaka till medeltiden. Vimmerby stad är klassad som riksintresse (vimmerby 88401084) för kulturmiljövården bland annat på grund av den ålderdomliga stadsstrukturen och den gamla trähusbebyggelsen.
Exteriört är kyrkan relativt välbevarad och utgör ett gott exempel på en nyklassicistisk kyrka från tiden. Förutom det att takmaterialet förändrats från zinkplåt, till svartplåt och numera kopparplåt och har få förändringar utförts. De förändringar som genomförts har inte nämnvärt påverkat kyrkobyggnadens arkitektoniska och ursprungliga identitet.
Interiört har kyrkorummet genomgått flera förändringsfaser. Vid 1890-talets stora renovering förändrades kyrkorummets karaktär då en nygotisk bänkinredning tillkom och väggarna dekorationsmålades. Vid senare renoveringar på 1930-, 60- och 90-talen har man strävat efter att återställa kyrkans klassicistiska uttryck. Samtidigt har funnits en önskan hos församlingen att lyfta fram socknens långa historia genom att återbörda äldre inventarier till kyrkorummet. Dagens kyrkorum bär i grunden de nyklassicistiska kännetecknen, med det stora, ljusa kyrkorummet, en låg bänkinredning och en ljus och enkel färgsättning samt den för kyrkan ursprungliga altaruppsättningen i öster. I det stilrena kyrkorummet framträder flera av församlingens äldre inventarier, så som den gamla kyrkans predikstol och altaruppsats, utförda i barocktidens sprudlande form och färgglädje. Den högkvalitativa orgelfasaden i rokoko, som tillverkades för den gamla kyrkan men funnits i den nuvarande kyrkan sedan den byggdes, lägger ytterligare en stilepok till kyrkans historia. Kyrkans inventarier, både de som är i bruk och ur bruk är värdefulla såväl ur konsthistorisk som religiös synvinkel och visar på församlingens långa kontinuitet. Läktarunderbyggnaden som utfördes på 1990-talet förkortade kyrkorummet, men har i övrigt inte påverkat kyrkorummets karaktär på något mer omfattande vis.
Sammanfattningsvis:
* Kyrkans exteriör är välbevarad och utgör ett gott exempel på en nyklassicistisk kyrka från tiden.
* Interiören bevarar mycket av sitt ursprungliga nyklassicistiska uttryck, men präglas också av de framträdande äldre inventarierna i olika stilar.
* Äldre inventarier, i bruk och ur bruk, utgör värdefulla konstföremål och binder samman dagens kyrka med församlingens långa historia.
* Vimmerby kyrka, tillsammans med den parkliknande kyrkotomten skapar en värdefull kulturmiljö som ingår i område som klassats som riksintresse för kulturmiljövården.