Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Göteborg kn, OLIVEDAL 36:2 OSCAR FREDRIKS KYRKA

 Anläggning - Värdering

OSCAR FREDRIKS KYRKA
6/5/20
Motivering
OSCAR FREDRIKS KYRKA uppfördes 1889-1893 efter ritningar av Helgo Zettervall. Det kom att bli den kände arkitektens sista stora kyrkobyggnadsföretag och torde vara det som bäst svarade mot hans kyrkoideal.

Kyrkan är belägen på en hög stenterrass med en monumental granittrappa som är viktig för KYRKOANLÄGGNINGENS karaktär. Den rikt artikulerade exteriören tillsammans med höjdläget ger Oscar Fredriks kyrka en dominerande roll i stadsbilden.

Kyrkobyggnaden har vapenhus i väster, kor med koromgång i öster, korsarmar med entréer i söder och norr och ett sidoställt torn i nordost. EXTERIÖREN domineras av nygotikens formspråk. Genom dekorativt måleri och användandet av olikfärgat material har starka färgkontraster uppnåtts som accentuerar de olika arkitekturelementen och deras konstruktiva funktion.

Den katedralliknande kyrkan är en typisk representant för den nygotik som i slutet av 1800-talet blev kyrkostilen på modet. Stilelement och detaljer är hämtade från äldre medeltida förebilder, i synnerhet den nordeuropeiska tegelgotiken. Byggnadsteknik och material var däremot för sin tid högst moderna.

Kyrkan har FASADER av rött tegel med band av svartbränt tegel och detaljer av cement. Fönstren är stora och de prefabricerade fönsterramverken (masverk) i cement är tidstypiska. Mellan fönstren står kraftigt utskjutande strävpelare. Skiffertaket är mönsterlagt och tornspirorna koppartäckta. Takfoten är uppbruten av många spetsiga smågavlar och taksiluetten bryts av en takryttare och dekorelement såsom fialer, korsblommor och små takkupor.

KYRKORUMMET är öppet, ljust och luftigt med en anslående takhöjd. Det yttre systemet av strävpelare avlastar valvtrycket och möjliggör det höga mittpartiet. I det inre blir denna upplösning av muren ännu mer påfallande.

Utmärkande för interiören är långhuset med sina höga spetsbågiga stjärnvalv, konstnären Albert Eldhs glas- och dekormålningar i korpartiet (1915 samt 1931-38) samt de stora fönstren i masverk av cement. Det mesta av den ursprungliga inredningen (ritad av Helgo Zettervall) finns bevarad, på plats i kyrkorummet eller magasinerad i kyrkan. Kyrkans fasta och lösa inredning är av hantverksmässig och konstnärlig hög klass.

Kyrkan är, trots ett antal renoveringar, material- och karaktärsmässigt mycket välbevarad, invändigt såväl som utvändigt. Den ursprungliga nygotiken är mycket långt driven och tillskotten från tidigt 1900-tal håller hög kvalitet. Koret präglas dock av den senaste stora renoveringen på 1970-talet.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:

- Kyrkan har en dominerande roll i stadsbilden och kyrktornet är det högsta bland kyrkorna i Göteborg.
- Kyrkoanläggningens monumentala granittrappa.
- Kyrkobyggnaden är uppförd i en väl utvecklad nygotik. Oscar Fredriks kyrka blev den kände kyrkobyggaren Helgo Zettervalls sista stora kyrkobyggnadsföretag och torde vara den som bäst svarade mot hans kyrkoideal.
- Kyrkan är material- och karaktärsmässigt mycket välbevarad, invändigt såväl som utvändigt, med undantag för koret som präglas av 1970-talets renovering.
- Exteriörens dekorativa måleri och olikfärgade material accentuerar de olika arkitekturelementen och deras konstruktiva funktion.
- De prefabricerade fönsterramverken i cement är tidstypiska.
- Interiörens öppenhet, ljus och luftighet illustrerar valvbyggnadsteknikens möjligheter att bryta upp murverket.
- Det mesta av den ursprungliga inredningen (ritad av Helgo Zettervall) finns bevarad, på plats i kyrkorummet eller magasinerad i kyrkan. Den fasta och lösa inredningen håller hög hantverksmässig och konstnärlig klass.
- Glas- och muralmåleri av konstnären Albert Eldh har högt konstnärligt värde.