Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Borås kn, GUSTAV ADOLFS KYRKA 1 GUSTAV ADOLFS KYRKA

 Anläggning - Värdering

GUSTAV ADOLFS KYRKA
3/13/03
Motivering
KYRKOMILJÖN - Gustav Adolfs kyrka är högt belägen i centrala Borås och ingår i en miljö med flera offentliga byggnader, såsom gymnasium, Borås Kulturhus, Stadshuset, Adventskyrkan och sitt eget församlingshem från 1958. Kyrkan ligger också med tornet och dess huvudentré i fonden av Stora Brogatan med ett gymnasium i axelns andra ända. Kyrktornet är ett landmärke med symbolvärde för Borås siluett.

KYRKOANLÄGGNINGEN - Kyrkotomten har en öppen parkkaraktär med låga murar, lövträd och gräsytor med grusade gångar. Tidigare utgjorde tomten en del av landeriet Lugnets ägor.

KULTURHISTORISK KARAKTERISTIK OCH BEDÖMNING - Borås Gustav Adolfs kyrka ritades av arkitekt Carl Bern och byggdes 1903-06 och är en sen nygotisk kyrka med latinsk korsplan. Att att en utomlands verksam arkitekt anlitades var ovanligt. Användningen och redovisningen av äkta material samt portarnas utformning är emellertid tidstypiskt nationalromantiska. Skiffertaken är kvar. Exteriören är föga förändrad sedan uppförandet, med undantag av en tillbyggd sakristia under 1950-talet. Genom sin planform, rymd och valvslagning bevarar kyrkan invändigt delvis den nygotiska prägeln, men reduceringen av sidoläktarna närmade planen till en centralkyrka. Ursprunglig bänkinredning, altare, takvalv samt arkader och kolonner är bevarade. Renoveringen i början av 1950-talet av arkitekt Otar Hökerberg har i övrigt till stora delar utformat dagens kyrkorum. Ambitionen var ett enklare, renare kyrkorum vilket satte spår i den nya utformningen av koret och läktarna. Ny fast inredning såsom predikstol, altaruppsats, altarring, läktarbröstning och dopfunt samt dekormåleri, armatur och övrig utsmyckning är tydliga exponenter för sin tid och präglas genomgående av mycket höga konstnärliga värden. Senare inslag i kyrkorummet är Petruskapellet och caféserveringen under läktaren i väster.

ATT SÄRSKILT TÄNKA PÅ i förvaltning och användning av kyrkan och kyrkomiljön:
- Kyrkan som landmärke och som fondmotiv i gatumiljön.
- Kyrkan som en del av en miljö med offentliga byggnader och dess öppna
kyrkotomt med parkkaraktär.
- Kyrkans mycket välbevarade exteriör som representerar sen nygotik i
utformningen men redovisar de äkta materialen på nationalromantiskt vis.
- Skifferbeläggningen på taket är ett regionalt särdrag.
- De ursprungliga portarna.
- Den tillbyggda sakristian har en medvetet utformad arkitektur.
- Ursprunglig interiör takutformning, inredning och inventarier.
- Interiörens prägel av den medvetet gestaltade ombyggnaden 1950-52 med
höga konstnärliga och materialmässiga värden, vilket återger sin tids
restaureringsideal. Konstverken är en viktig del av helheten.