Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Oskarshamn kn, EMMEKALV 2:2 PÅSKALLAVIKS KYRKA

 Anläggning - Värdering

Påskallaviks kyrka, PÅSKALLAVIKS KYRKA
1/1/05
Motivering
Kvarter 2, 3, 4 och 9
Kvarter 2,3,4 och 9 ligger alla inom den äldsta delen av Påskallviks kyrkogård. Samtliga fyra
kvarter rymmer gravvårdar från slutet av 1800-talet eller början av 1900-talet och de har
kontinuerligt brukats under hela 1900-talet. Det avspeglas i kvarterens gravvårdar. Särskilt
utmärker sig de höga vårdarna av Våneviks-granit. De ger området dess karaktär och är ett
uttryck för den lokala stenhuggeritraditionen som finns i trakten av Påskallavik. Att
återanvända dessa stenar, vilket finns exempel på att man gjort, är ett bra sätt att behålla
områdets karaktär. De gravplatser som fortfarande är belagda med grus utgör de sista resterna
av en gravtradition som tidigare var den dominerande på Påskallaviks kyrkogård. De bör
därför vårdas som länkar till kyrkogårdens historia. Det gjutjärnskors som finns i kvarter 9 ska
införas på församlingens inventarieförteckning och vårdas av församlingen. I området finns
också flera gravvårdar som har ett lokal- och personhistoriskt värde t.ex. Arvid Källströms
gravvård.

Kvarter 5
Kvarter 5 rymmer de äldsta bevarade gravvårdarna på Påskallaviks kyrkogård. Flera enskilda
vårdar har ett hantverksmässigt och ett lokalhistoriskt värde. Det gäller framförallt de tre
äldsta vårdarna av sandsten. Samtliga gravvårdar från mitten av 1800-talet ska uppföras på
församlingens inventarieförteckning och, i de fall gravrätten upphört, vårdas av församlingen.
Det gäller även den tumba som kröns av en ängel av brons. Gravvården ritades av konstnären
Arvid Källström och har ett högt konsthistoriskt värde. Ett värde finns också i utformningen
av den del av kvarteret där familjen Callerströms gravvårdar är placerade med de gamla
lönnarna och hängaskarna. De gravplatser som omgärdas av stenramar är spår av den
utformning kyrkogården tidigare hade med grusbelagda och omgärdade gravplatser. De
stenramar som finns kvar bör därför vårdas.

Kvarter 7 och 8
De båda kvarteren har en struktur typisk för 1900-talets första decennier bevarad i form av
köpegravplatserna i kvarterens ytterkanter. Till detta har fogats moderna inslag som
urngravplatser och minneslund. De äldre gravvårdarna har former och dekorer typiska för
mitten av 1900-talet. Båda kvarteren utgör exempel på hur äldre kvarter kan återanvändas för
moderna gravformer på ett sätt som ändå låter kvarteren behålla sin äldre utformning.

Kvarter B1 och B2
Kvarteren B1 och B2 ligger på den nya delen av Påskallaviks kyrkogård som anlades i slutet
av 1950-talet. Denna del av kyrkogården är en representant för den tid när den ritades och
skiljer sig på flera sätt från den äldre delen av kyrkogården. På denna del av kyrkogården
speglas tidsandan som förespråkade funktion och social utjämning. I det fortsatta brukandet
av område är det viktigt att ta hänsyn till områdets utfomrning med de ryggställda
gravvårdarna och klippta tujahäckarna.

KYRKOGÅRDEN
I DESS HELHET
På Påskallaviks kyrkogård har människor begravts sedan mitten av 1800-talet. En vandring
över kyrkogården berättare om skiftande synsätt när det gäller begravningstraditioner, synen
på döden och på sorgarbete i stort under de senaste 150 åren. Enskilda gravvårdar och grupper
av vårdar vittnar om skiftande ideal och många gånger om hantverksskicklighet. De rymmer
information som handlar om person- och/eller lokalhistoria i form av personnamn, ort-
/gårdsnamn och titlar. På gravvårdar på Påskallaviks kyrkogård finns yrkestitlar som berättar
om verksamheter som varit viktiga för bygden t.ex. fiskare, lotsförman, trädgårdsmästare,
köpman, stenhuggare, pappersmästare, sjökapten och lantbrukare. Ortnamn finns angivet på
färre än hälften av gravvårdarna vilket är ovanligt för en landsortskyrkogård. På landsbygden
utgör byn eller gården en viktig del av människors identitet. Kanske beror avsaknaden av
ortsnamn på att jordbruket inte varit av betydelse i bygden.
Redan innan kyrkan stod klar 1862 hade kyrkogården tagits i bruk. Under 1900-talet har
kyrkogården utvidgats i söder vid två tillfällen, 1930 och1957. Idag präglas kyrkogården av
den omdaning som påbörjades någon gång efter 1964. Denna innebar att gravplatser som var
belagda med grus såddes in med gräs och omgärdningar kring gravplatserna plockades bort.
Viktiga för kyrkogårdens karaktär är murarna som avgränsar kyrkogården, äldre träd av olika
slag samt mausoleet.
Två företeelser dominerar intrycket av Påskallaviks kyrkogård. Det är dels området med äldre
gravplatser i kvarter 5. Här står kyrkogårdens äldsta gravvårdar varav flera är resta över
medlemmar av familjen Callerström. Områdets ålderdomliga karaktär förstärks av ett antal
hängaskar som planterats i kvarteret. Gravvårdarna från mitten av 1800-talet ska införas på
församlingens inventarieförteckning och ska, i de fall gravrätten upphört, vårdas av
församlingen. Det gäller även den gravvård i form av en tumba krönt av en ängel av brons
som ritats av Arvid Källström. Denna gravvård har ett såväl lokalhistoriskt som konstnärligt
värde. Den andra företeelsen som präglar intrycket av Påskallaviks kyrkogård är familjen
Örns mausoleum. Byggnaden ett stort konstnärligt värde och utgör ett gott exempel på den
lokala hantverksskickligheten.
Linjegravsområden var tidigare vanliga på våra kyrkogårdar. På Påskallaviks kyrkogård finns
dels rester av linjegravar i kvarter 1 och ett mindre sammanhängande område i kvarter 6.
Linjegravsområdena har ett socialhistoriskt värde och berättar om ett äldre gravskick. Det är
därför önskvärt att bevara sammanhängande delar av linjegravsområden. Hos flera av dessa
vårdar finns såväl lokal- och personhistoriska värden som hantverksmässiga och konstnärliga
värden. Dessa spår berättar om en viktig del av Påskallaviks historia. I det fortsatta bruket av
kyrkogården är det viktigt att värna om spåren av denna lokala tradition.
Till kyrkomiljön i Påskallavik hör förutom kyrkan och kyrkogården även församlingshemmet
och skolan. Tillsammans skapar de en värdefull kulturmiljö som vittnar om att platsen har en
historia som centrum i bygden.
På en kyrkogård är det naturligt att gravvårdar ändras och gravrätter återgår och får
ny ägare. Det är dock viktigt att man i förvaltningen av begravningsplatsen är
uppmärksam på att bevara de olika delarnas karaktär och gravvårdar från alla olika
tider.
Sammanfattningsvis:
• Påskallaviks kyrka och kyrkogård utgör en viktig del av samhället Påskallaviks
historia.
• Ett kulturhistoriskt värde finns i kyrkogårdens struktur vilken visar kyrkogårdens
utveckling under slutet av 1800-talet och hela 1900-talet.