Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malmö kn, INNERSTADEN 6:29 SANKT JOHANNES KYRKA

 Anläggning - Värdering

SANKT JOHANNES KYRKA
10/3/17
Motivering
Kulturhistorisk karaktärisering för S:t Johannes kyrkoanläggning
Kyrkan är en stadskyrka som ligger på ett öppet livligt torg utan murar mot omgivningen som består av gator med byggnader från början av 1900-talet till 2010- talet. Kyrkan har en dominant och elegant placering på torget. Omgivningen är en komplex kulturmiljö med flera byggnader med höga arkitektoniska värden, däribland församlingshemmet. Många människor rör sig kring platsen framför kyrkan och sitter på bänkarna i solen intill glaskupolen till tågstationen. Markbehandlingen framför kyrkan är fin med tegel och stora betongplattor medan gångarna runt kyrkan tyvärr är av asfalt.

Under andra hälften av 1800-talet dominerade olika historiserande nystilar i byggandet. Vid 1800-talets slut var nygotiken den förhärskande stilen. Jugendstilen var en reaktion mot detta och ett sökande efter friare former. Stilen blev kortvarig. Jugend och nationalromantik är i Sverige överlappande stilar och kyrkan har drag av båda.

Kyrkans exteriör med murar av tegel och natursten har många detaljer, utsmyckningar och ornament huggna i sten. Bottenvåningens rustika behuggning kontrasterar mot de släta stenpartierna. Tornet är ovanligt asymmetriskt placerat. Gavlarna är ofta slingrande volutgavlar. Jugendkyrkan är ensam i sitt slag i Skåne och ett värdefullt och välbevarat exempel på denna stil i en kyrka. Även i ett nationellt perspektiv är kyrkan ovanlig.

Kyrkorummet är överväldigande dekorerat i sten, trä och målningar. Mittskeppet är ljust men solljuset är dämpat med färgat glas i fönstren. Kyrkorummet karaktäriseras av de höga valven i mittskeppet med ovanliga ljuskronor, de många målningarna på väggarna och de färgade, målade höga fönstren. Genomgående i kyrkan är stengolv, bröstpanel på väggarna, huggna stenornament och träsniderier. Stor
hantverksskicklighet och konstnärlighet genomsyrar hela kyrkan. Både stenhuggeri,
målningar och träsnideri är ofta med slingrande växtmotiv typiska för jugendstilen, här framförallt med rosor. Kyrkan är ett värdefullt allkonstverk där arkitekten ritat allt, till och med nattvardssilver och sakristians möbler. Kyrkan har i stort kvar sin ursprungliga interiör och inredning från 1907. Förändringarna består i att bänkar tagits bort i korsarmarna och delvis i mittskeppet. Glasskivorna vid entrén med samlad information har löst det återkommande problemet med upptejpade affischer på olika ställen. Platån framför koret med linoleum saknar den materialdignitet som allt annat i kyrkan har. Å andra sidan är den reversibel och enkel i sitt uttryck.

Kyrkan, en av mycket få jugendkyrkor i Sverige som därtill är intakt både exteriört och interiört med en konsekvent genomförd jugendinredning av högsta kvalitet, måste vid sidan om Engelbrektskyrkan i Stockholm, räknas som ett av den svenska jugendtidens huvudverk med mycket stort bevarandevärde.