Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malmö kn, LIMHAMN 154:309 LIMHAMNS KYRKA

 Anläggning - Värdering

LIMHAMNS KYRKA
1/11/17
Motivering
Kyrkogården omges av låga bostadshus och i söder det stora kalkbrottet som var grunden till industrialiseringen och Limhamns expansion.

Kyrkogårdens äldre del karaktäriseras av omgärdade singelgravar enligt sent 1800-tals ideal medan den nya delen kännetecknas av stora gräsytor med friväxande buskar och träd och stenar utan omgärdning.
Kapellkrematoriet karaktäriseras av en stram och sluten fasad i granit.

Kyrkan är byggd under en intensiv kyrkobyggnadstid. Främsta anledningen till nybyggnad var den stora befolkningstillväxten men även att samhället förändrades i grunden genom enskiftet, politiska reformer, industrialiseringen, järnvägens tillkomst och splittring mellan statskyrkan och fritänkare. Den nya kyrkan sågs som en statussymbol för ordning och skönhet och maktsymbol för stadskyrkan. Tyngdpunkten av nybyggnader 1880-1910 i Skåne skedde runt Malmö-Lund. Den förhärskande stilen under denna tid var nygotiken som beskrevs av Helgo Zettervall i ”Allmänna anvisningar”. Genom dessa blev nygotiken stadsfäst som svenska kyrkans arkitektur.
Limhamns kyrka, som ersatte en medeltida kyrka på annan plats, är invigd 1890 och ritad av A. Lindvall. Kyrkan i nygotisk stil är byggd med tydlig höjdsträvan. Murarna är av rött tegel med horisontella gesimser och bågar ovan fönstren av betong. Profiltegel är använt runt fönster och dörrar. Fönstrens masverk är av betongelement vilket vid den tiden var ett nytt material. Kyrkan har flera av nygotikens kännetecken som oputsade tegelmurar, strävpelare, profiltegel, detaljrikedom, prydnadsgavlar, höjdsträvan men även
horisontella band och nygotiska valv. Nygotiken ansågs vid denna tid som den bästa arkitekturstilen för att förmedla det teologiska budskapet. I inredningen var det viktigt att betona alla detaljers kyrkliga karaktär i motsats till profant och skapa ett rum som var andaktsväckande och upplyftande. Det är positivt att Limhamns kyrka fortfarande har kvar ett mönsterlagt skiffertak.

Eftersom nygotiken var den dominerande stilen vid denna tid finns det i Limhamns församling tre nygotiska kyrkor, Bunkeflo, Limhamn och Tygelsjö. Lindvall har ritat både Bunkeflo och Limhamn. Av dessa är Limhamns kyrka mer förändrad i interiören. Limhamn har inte de många pelare med dekorativa kapitäl som de två övriga kyrkorna har som är treskeppiga. Limhamn framstår enklare både i exteriör och interiör.

Kyrkorummet är högt, ljust och välvt med valv. Väggar och valv är helt vitmålade i långhus och korsarmar. Blicken koncentreras mot koret som är mycket rikt dekorerat med ornamentala målningar sedan 1915 och glasmålningar. De vita väggarna ser enkla ut jämfört med koret. Tidigare hade valven och väggarna färg och dekor. Jämfört med Bunkeflos interiör där oputsat rött tegel i valvribbor och pilastrar samspelar med
putsade partier är Limhamn interiör mindre livfull. De moderna stora ljuskronorna skiljer sig mot övrig inredning och ger kyrkorummet ett nutida intryck. Kyrkorummet innehåller flera olika tidsskikt, 1890 när kyrkan byggdes, 1915 när koret dekorerades, 1950 när orgelläktaren nybyggdes och 2000 när ljuskronorna tillkom. Korsarmarna är frigjorda från bänkar och omgjorda till andra aktiviteter. Det är positivt att det
ursprungliga vackra tegelgolvet och viktoriaplattorna är kvar.