Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Gislaved kn, REFTELE 7:1 REFTELE KYRKA

 Anläggning - Värdering

REFTELE KYRKA
1/1/07
Motivering
Kvarter I – XIII
Nya kyrkogårdens södra del är gamla köpegravskvarter från 1882,
vilka genom stora förändringar från mitten av 1900-talet idag har
en övervägande efterkrigstida karaktär. Huvudintrycket utgörs av
sammanhängande gräsytor med rader av tidstypiska låga vårdar,
vilket kännetecknar fl era svenska kyrkogårdar. I västra hälften har
gravarna rygghäckar som bildar mindre rum, dessa strukturer har
ett gestaltningsmässigt värde. Det kulturhistoriska värdet ligger
främst i de äldre familjegravar som fi nns utmed kyrkogårdsmurarna.
Dessa gravars påkostade vårdar från tidigt 1900-tal ger området
ett historiskt djup och en viss dynamik. Ett särskilt högt värde har
de tio grusgravar med olika inhägnader som fi nns kvar längs östra
kyrkogårdsmuren och i en grupp öster om koret. Det förra sekelskiftets
grusgravskick är i övrigt i det närmaste försvunnet från de
övriga kvarteren. De nämnda gravarna vid koret visar genom utförande
och titlar på detta områdes höga status. Titlar på vårdar står
för person- och lokalhistoriska värden. De speglar såväl det gamla
bondesamhället som stationssamhället Reftele.

Kvarter XIV – XX med minnes- och urnlund
Kvarteren på krönet och sluttningen vid kyrkans nordsida har
en väl bibehållen karaktär från omkring 1950 då de anlades efter
ritningar av arkitekt Hugo Bolker. Anläggningen besitter höga gestaltningsmässiga
kvaliteter och är en god representant för sin tids
kyrkogårdsideal. Arkitekten har tagit vara på terrängens möjligheter
genom gravrader lagda i rundade linjer med utgångspunkt från
en – nu till minneslund omdanad – ceremoniplats. Avenbok används
som rygghäckar och för att defi niera olika gravgårdar. Dessa
rumsskapande element har en stor betydelse för intrycket, liksom
sparade äldre lövträd. De låga, enkla gravvårdarna är uttryck för
sin tids kollektivt färgade samhällsanda. Deras enhetliga storlek är
också en viktig strukturskapare. En särskild urnlund ingår som en
viktig del i helheten.

Kvarter XXI – XXV
Kvarter XXI – XXV är anlagda 1905 men har idag en huvudsakligen
efterkrigstida karaktär med övervägande låga vårdar inom sammanhängande
gräsytor, en vanlig företeelse på svenska kyrkogårdar. Det
äldre vårdbeståndet har i hög utsträckning mist sina grusbäddar,
endast två kvarstår idag. Dessa båda gravar är genom sin storlek
synnerligen karaktärsskapande. I övrigt ligger det kulturhistoriska
värdet i enskilda äldre vårdar som ger ett historiskt djup åt området.
De borttagna gjutjärnskors som samlats i nordöstra hörnet och
slängts utanför detta har ett högt värde som representanter för den
första industriellt framställda gravkonsten. Av stort värde är även
de handhuggna vårdar som ligger utanför muren.

Gamla kyrkogården (Kvarter XXVI – XXXIII)
Gamla kyrkogården ger en god bild av det förra sekelskiftets kyrkogårdsideal
och besitter som helhet höga kulturhistoriska värden.
Påkostade familjegravar dominerar på den södra delen, ett statusfyllt
område genom sitt väl synliga läge vid landsvägen. Några adelsgravar
minner om socknens många gods och tre kyrkoherdegravar visar på
Reftele som moderförsamling. Kyrkogårdens mellersta del upptas av
kvarter som i tämligen hög grad bevarat sina grusgravar. Ett av kvarteren
är ett rent gruskvarter med gravramar av måbär. Dessa inslag
är synnerligen karaktärsskapande. Den väl sammanhållna allmänna
linjen är ett uttryck för socknens bredare folklager, ett gravskick som
sällan fi nns bevarat i länet. De olika kvarteren ger en koncentrerad
bild av hur många kyrkogårdar tedde sig vid 1900-talets början.
Grus och olika gravinramningar är viktiga element liksom mångfalden
av vårdtyper. Särskilt värdefulla är gjutjärnskorsen, vilka kan
kopplas till bygdens järnbruk. De handhuggna musealt uppställda
vårdarna vittnar om gravkonsten innan industrialismen.

Kvarter XXXV – XLIII
1961 års kyrkogård har en typiskt stram efterkrigstida karaktär med
rätvinkliga gräskvarter med enhetligt låga vårdar och rumsskapande
häckar. Upphovsman är den i länet under 1960- och 70-talen fl itigt
verksamme trädgårdsarkitekten Ivar Andersson. Det kulturhistoriska
värdet ligger i de övergripande strukturerna.

kyrkogården som helhet
Reftele kyrkogård har medeltida ursprung. Kyrkogården består av
tre tydligt avgränsade enheter grupperade vid kyrkvallen med den
gamla sockenstugan. I väster ligger den ursprungliga kyrkogården
där kyrkan stod fram till dess att den nuvarande empirekyrkan
uppfördes 1837 öster om kyrkogården. Denna kyrka omgavs sedermera
med en egen kyrkogård 1882, utvidgad mot norr 1905.
Slutligen 1961 tillkom en ny kyrkogård nedanför och norr om
gamla kyrkogården.
Gamla kyrkogården utgör en platå med omgivande stödmurar och
rester av en trädkrans med bl.a. karaktärsskapande gamla lönnar.
Kyrkogården är tämligen oförändrad sedan 1900-talets första hälft
och ger en god bild av kyrkogårdsidealet vid denna tid. Inom den
relativt lilla ytan finns en stor bredd av olika gravar. I det välexponerade
södra köpegravkvarteret står påkostade monument över
kyrkoherdar och adelsfamiljer knutna till socknens många gods.
Längst i väster fi nns en välbevarad allmän linje från 1920- till 60-
talet. Denna speglar socknens bredare folklager och är en i länet ofta
försvunnen företeelse. Karaktärsskapande på kyrkogården är mångfalden
av vårdtyper från decennierna kring 1900. En särställning
intar gjutjärnsvårdarna, vilka är tillverkade vid järnbruk i bygden.
Flera gravar har kvar grusbädd och inramning, ett av kvarteren är
ett renodlat gruskvarter med häckar. Dessa delar är viktiga för upplevelsen,
liksom grusgångarna. Grusgravar har i hög grad försvunnit
från den övriga kyrkogården.
1882 och 1905 års kyrkogård ligger likaså på en platå och omges
till stor del av stödmurar från nämnda år. Entréerna på såväl denna
som gamla kyrkogården har smidesgrindar mellan granitstolpar.
En trädkrans av välväxta gamla lövträd följer murarna. Ett nät
av huvudsakligen räta grusgångar binder samman kyrkogårdens
olika delar. De äldsta köpegravskvarteren söder om kyrkan har
omvandlats kraftigt vid 1900-talets mitt så att de idag har en efterkrigstida
karaktär med i hög grad låga, yngre vårdar i rader inom
gräsmatta. På västra hälften har rygghäckar av avenbok en viktig
rumsskapande funktion. I övrigt ligger det kulturhistoriska värdet
främst i de äldre familjegravar som finns kvar längs murarna och
i ett statusfyllt kvarter vid koret. Sistnämnda och raden vid östra
kyrkogårdsmuren har ett stort inslag av grusgravar med olika inhägnader.
Särskilt karaktärsskapande är gruppen vid koret, med
påkostade utföranden. Kyrkogårdens norra del domineras av en svag
höjd med ceremoniplats – numera minneslund – och gravkvarter
anlagda ca 1952 efter ritningar av distriktsarkitekt Hugo Bolker,
Värnamo. Dessa kvarter betyder mycket för kyrkogårdens karaktär.
Den ovala minneslunden och de i sluttningen liggande, rundade
gravlinjerna kantas av rumsskapande avenbokshäckar. Vårdarna
är tidstypiska med låg profi l och rena former, ett uttryck för folkhemmets
kollektivistiska anda. En mindre gravgård är avsatt som
urnlund. Sammantaget är området ett gott exempel på den tidiga
efterkrigstidens kyrkogårdsideal med känslig anpassning till terräng
och vegetation. Längs kyrkogårdsmurarna i norr grupperar sig kvarter
från 1905, tämligen utslätade genom borttagning av grusbäddar
och ett till stor del sentida vårdbestånd.
Den nyaste kyrkogården från 1961 är ritad av den i länet fl itige Ivar
Andersson, stadsträdgårdsmästare i Jönköping. Uppbyggnaden är
tidstypiskt stram med rätvinkliga grusgångar som defi nierar gräskvarter
med rumsskapande häckar och rader av låga vårdar. Stora
delar av området är ännu outnyttjat. Den efterkrigstida karaktären är
av en typ som är vanlig på svenska kyrkogårdar. Ett gestaltningsmässigt
värde fi nns i den övergripande strukturen. Murpartier, trädrader
och buskage avgränsar kyrkogården. Vid entrén från söder fi nns en
vilplats med stenläggning och ett till miljön välanpassat bårhus från
1963 av kvadersten med skiff ertäckt sadeltak.
Ett antal borttagna äldre vårdar fi nns samlade i hörn av gamla och
nya kyrkogården samt utanför den senares mur. Av ett högt kulturhistoriskt
värde är några handhuggna enkla granitvårdar, varav
några sannolikt är medeltida. Värdefulla är även en stor mängd
gjutjärnskors.
Kyrkogårdar rymmer information om personer, gårdsnamn och
försvunna yrken. Person- och lokalhistoriska värden är knutna till
vårdar med titel, vilka refl ekterar såväl det gamla ståndssamhället
som stationssamhället Reftele. På en kyrkogård är det naturligt
att gravvårdar och gravrätter ändras. Det är dock viktigt att man
i den långsiktiga förvaltningen är uppmärksam på att bevara de
olika delarnas karaktär och att gravvårdar från olika tider finns
representerade.

Att tänka på i förvaltning av kyrkogården:
- Kyrka och kyrkogård har ett framträdande läge i landskapet.
- Kallmurar, nivåskillnader, smidesgrindar, grindstolpar, trädkransar
och häckar är väsentliga delar av kyrkogårdens utformning och
definierar de olika årsringarna.
- Grus som traditionell marktäckning.
- Vårdar äldre än 1940 eller med titel bör bevaras på plats, inklusive
eventuella tillhörande arrangemang som grus, staket, häck eller
stenram. Gjutjärnskors och vårdar äldre än 1850 skall fi nnas med
på kyrkans inventarieförteckning.
- Gamla kyrkogården utgör en värdefull helhet, känslig för förändringar.
- 1950-talskvarteren norr om kyrkan är ett karaktärsskapande inslag
med höga gestaltningsmässiga värden.