Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Södertälje kn, DEL AV SÖDRA 1:45 SÖDERTÄLJE HAMN STATIONSHUSET Ny sökning Tillbaka till sökning


Teckenförklaring Bakgrundskarta Copyright © Lantmäteriet
visa stor karta
Anläggningspresentation
SÖDERTÄLJE HAMN STATIONSHUSET (akt.)
Stockholm
Södertälje

Kommunikation - Järnvägsstation

Kommunikation - Järnvägsstation

Historik

Arbetena på linjen Stockholm-Södertälje öppnades för allmän trafik år 1860. Vid Södertälje nedre station - även kallad Södertälje Central - anlades vid tiden för nybyggnationen förutom huvudspåret två rundspår, vilka stod i förbindelse med varandra genom en vändskiva. På bangården uppfördes ett stationshus av sten, ett mindre godsmagasin och ett lokomotivstall med plats för två lokomotiv.
Spårsystemet å Södertälje Cenral har efterhand väsentligt utvidgats. För persontågen byggdes tre spår med två mellanplattformar samt två passagespår för rundgång av lokomotiven.
Efter ett riksdagsbeslut 1912 om framdragande av stambanan utanför ...

Läs mer i eget fönster

Kulturhistorisk beskrivning 2019-09-05
Södertälje hamns station, som då kallades Södertälje Södra, kom till i samband
med omläggningen av västra stambanan vilket beslutades av riksdagen 1912.
Stationshuset började byggas år 1916 och invigdes år 1921. Byggnaden ritades av
Folke Zettervall som var chefsarkitekt på SJ mellan åren 1895–1931.
Södertälje hamns station var vid uppförandet en enhetlig stationsmiljö med
stationshus, ställverk, hisstorn, transformatorhus, personalbostäder och vattentorn
utförda i liknande tegelarkitektur. Till stationsmiljön anlades också en så kallad
person- och resgodstunnel som gav resenärer möjlig...

Läs mer i eget fönster