Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Malmö kn, INNERSTADEN 31:10 MALMÖ CENTRALSTATION

 Anlaggning - Historik

Historik
År 1854 beslutade riksdagen att staten skulle bygga och ansvara för ett antal större järnvägslinjer, stambanor genom Sverige. Södra och västra stambanorna började år 1855 anläggas från ändstationerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett av landets äldsta stationshus finns därigenom bevarat i Malmö Centralstation. Malmös två äldsta stationshus (från 1858 och 1872) speglar ett av den statliga järnvägens ursprungliga ändamål att koppla samman de två transportsystemen, järnväg och sjöfart. Stationshusen låg därför parallellt med spåren, som fortsatte vidare till hamnen.
Stationsanläggningens nuvarande volymer och planstruktur bildar en helhet som är unik i Sverige och har tydliga paralleller i europeiska storstäders ändstationer. Den kan sägas utgöra sinnebilden för en internationell stationstyp i stadsmiljö. Här finns landets enda banhall som fortfarande används för sin ursprungliga funktion.

Centralstationen i Malmö är anlagd direkt norr om den gamla staden. Området, som kallas Inre hamnen, är den äldsta delen av Malmös nuvarande hamn och började anläggas i mitten av 1800-talet. Vid 1900-talets början utgjorde Centralstationen tillsammans med Tullverkets och postverkets byggnader stadens norra entré med en naturlig fortsättning i Mälarbron över järnvägskanalen och Östra Hamngatan med avslutning i Stortorget.

KÄLLA: Förklaring om övergång till enskilt byggnadsminne, Länsstyrelsen i Skåne län, 2003-11-18, Dnr 432-28721-03