Till Riksantikvarieämbetets startsida

 

Bebyggelseregistret (BeBR)

Bebyggelseregistret (BeBR)

Stäng fönster Stockholm kn, HÄSTSKON 10 PARKADEN

 Anlaggning - Historik

Historik
Parkaden, eller Hamngatsgaraget som det hette på projektstadiet, är det sista kvarvarande renodlade parkeringshuset i Stockholms city. Parkeringshuset var ett av 20 som planerades i cityområdet på 1960-talet. Så många förverkligades dock inte.

Parkaden hade när det invigdes 1965 915 bilplatser, varav 65 för NK. I källarvåningarna fanns även varumottagning och paketutlämning för NK och i bottenvåningen butiker.

Parkaden utformades i samråd med en amerikansk expert på parkeringshus och man valde en i Sverige oprövad konstruktion med lutande parkeringsplan för att minimera rampers intrång i parkeringsytan. Genom att göra parkeringsplanen pelarlösa och tillämpa snedparkering underlättade man backning.

När byggnaden presenterades i tidskriften Arkitektur nr 9/1965 påpekades hur modernt betalsystemet var och att ett minimum av personal krävdes.

Parkeringshusets fasadgestaltning hade som utgångspunkt att genom tydliga vertikaler dela upp den stora volymen för att anpassa huset till gatubilden med mindre fastigheter och butiker. Fasadernas betongelement med ursparade siffror som motsvarar våningsplanet var enligt arkitekten Hans Asplund ett minnestekniskt knep för att komma ihåg var man ställt bilen.