Stäng fönster Kinda kn, KISA 11:3 LOKSTALLET I KISA
Anlaggning - Historik
Historik |
---|
1854 beslutade svenska staten att ett antal stambanor, järnvägslinjer i statlig regi, skulle upprättas. I samband med detta beslutade man också att mindre järnvägslinjer fick anläggas och drivas i privat regi, efter statligt godkännande. Den större delen av det svenska järnvägsnätet kom att byggas upp av enskilda bolag. 1897 bildades Östra Centralbanans Järnvägsaktiebolag (ÖCJ), och två år senare började byggandet av en järnväg med sträckningen Linköping-Vimmerby. I bygget deltog tusen arbetare, och arbetet gick fort. 1902 stod järnvägen färdig och invigdes genom kung Oscar Il:s premiärresa. Till Kisa kyrkby kom järnvägen 1901. Stationshus, godsmagasin och för järnvägstrafiken annan nödvändig bebyggelse uppfördes. Lokstallet strax utanför samhället användes för mindre reparationsarbeten. Lokstallet är ett så kallat enports rundstall med ett vattentorn med pumpmekanism, i en praktfull, historiserande stil. Den borglika utformningen med tinnar och torn har en parallell i lokstallet i Vimmerby, som båda ritades av Johan Lagerström, som anlitades för samtliga ÖCJ:s byggnader. Det var ett vanligt förfarande att järnvägsbolagen anlitade en arkitekt, som tog fram typritningar för alla byggnader. Idag är det mesta av järnvägsbebyggelsen i Kisa, med undantag av ett godsmagasin, borta eller förändrad, och bara lokstallsmiljön finns kvar som ett minne över en viktig epok i samhällets historia. Järnvägen hade en stor betydelse för många mindre orter, som blommade upp tack vare den nya kommunikationen. Järnvägen innebar en snabb och billig transport av gods, vilket gjorde att många industrier etablerade sig i eller i närheten av stationssamhällen. I förlängningen bidrog det också till ökad inflyttning och att andra verksamheter etablerade sig på platsen. Flödet av varor och människor ledde också till att nya idéer och strömningar fick fäste. Ortens snabba utbyggnad ledde till att Kisa blev municipalsamhälle 1904, för att stadsstadgor skulle kunna införas för att reglera exempelvis byggande, brand och ordning. Många stationsorter blev municipalsamhällen av detta skäl. |